۱۳۹۸/۰۸/۲۱
–
۴۰۳ بازدید
P۳A●چگونگی سازگاری عصر غیبت با این قاعده:((زمین از حجت خدا خالی نیست)) و وظیفه امام که جلوگیری از فساد است،در عصر غیبت چطور محقق می شود؟.##نظر اکثر علما
غیبت امام زمان هیچ تنافی و ناسازگاریی با غیبت امام زمان ندارد ؛ چون آن حضرت در زمین وجود دارند؛ اما بصورت ناشناسی و درخفای کامل و پنهان زیستی. در واقع شاید یکی از علل غیبت ، حفظ حجت خدا بر روی زمین است و اگر امام زمان غایب نمی شد و به دست طواغیت به شهادت می رسد ، سلسله امامت تداوم می یافت و امامان زیادی در زمین حضور می یافتند و به دلایل مختلف به شهادت می رسیدند! بر این اساس از مسائل مهمی که در روایات اسلامی روی آن تکیه شده این است که زمین از حجت و نمایندة الهی خالی نمی شود ، در روایات فراوانی که از منابع اهل بیت (ع) به ما رسیده است ، این مضمون به طور مکرر آمده است که صفحة روی زمین از امام (یا پیامبر) یا به طور کلی حجت الهی، خالی نمی ماند .از امام صادق(ع) نقل شده است : «اِنَّ الاَرْضَ لاتَخْلُو اِلاّ وَ فیها اِمامٌ کَیْما اِنْ زادَ المُؤمِنُونَ شَیْئاً رَدَّهُمْ وَ اِنْ نَقَصُوا شَیْئاً اَتَمَّهُ لَهُمْ» [زمین هرگز خالی نمی شود، مگر اینکه در آن امامی است تا اگر مؤمنان چیزی (ناآگاهانه بر تعلیمات الهی) بیفزایند آنها را بازگرداند و اگر چیزی کم کنند آن را تکمیل نماید]. (همان حدیث 2 و 6 از باب اول). باز در حدیث دیگری از همان حضرت می خوانیم «اِنَّ اللّهَ اَجَلُّ وَ اَعْظَمُ مِنْ اَنْ یَتْرُکَ الاَرْضَ بَغَیْرِ اِمامٍ عادلٍ» [خداوند بزرگوارتر از آن است که زمین را بدون امام عادلی رها سازد] (همان مدرک حدیث 2 و 6 از باب اول) حتی در بعضی از این احادیث آمده است که اگر امام و حجت الهی ساعتی در زمین نباشد، زمین متزلزل می شود، و اهلش را فرو می برد. (همان ، حدیث 11 و 12 و 13) .در نهج البلاغه نیز با صراحت به این معنی اشاره شده است ، در بیانات مهمی امام علی (ع) به کمیل بن زیاد فرمود،:«اَللّهُمَ بَلی لاتَخْلُو الاَرْضُ مِنْ قائِمٍ لِلّه بِحُجَهٍ ، اِمّا ظاهِراً مَشْهوراً وَ اِمّا خائِفاً مَغْمُوراً ، لِئَلاً تَبْطُلَ حُجَجُ اللّهِ وَ بَیِناتُهُ» ؛(نهج البلاغه، خطبه 147) [آری هرگز روی زمین خالی نمی شود از کسی که با حجت الهی قیام کند، خواه ظاهر باشد و آشکار و یا ترسان و پنهان ، تا دلائل خداوند و نشانه های روشن او از میان نرود]. به این ترتیب مسألة وجود یک حجت الهی در هر عصر و زمانی در روی زمین یکی از مسائل مسلم در مکتب اهل بیت(ع) است، تا آنجا که در حدیثی از امام موسی بن جعفر(ع) می خوانیم که زمین حتی برای یک چشم بر هم زدن از حجت خدا خالی نمی شود یا ظاهر است و یا پنهان «اِنَّ اللّهَ لایُخلِی اَرْضَهُ مَنْ حُجَّهِ طَرْفَهَ عَیْنٍ ، اِمّا ظاهِرٌ وَ اِمّا باطِن.»؛ (بحارالانوار 47/41) (پیام قرآن ج 9، حضرت آیت الله مکارم شیرازی و سایر همکاران ).- مضمون این حدیث , بگونه اى در قرآن وارد شده است , آنجا که خداوند متعال ,وجود پیامبر را مانع از نزول عذاب معرفى مى کند و مى فرماید : و ما کان اللّه لیعذبهم و انت فیهم . (1) خداوند آنان را عذاب نمى کند , در حالى که تو ( اى پیامبر ) در میان آنان قراردارى . در ایـن آیـه , وجـود پـیامبر , امانى براى مردم شمرده شده و وجود حجت خدا مانع ازنزول عذاب معرفى گردیده است . مضمون این آیه با حدیث پیش تقریبا یکسان است
با توجه به این مقدمه به پاسخ این سوال می پردازیم.زمین هیچ گاه از حجت پروردگار خالی نبوده است، چون «اگر حجت خدا نبود زمین اهلش را به خود فرو می برد» معجم احادیث الامام المهدی (عج) ج 3 / ص 42/ ح 877 و ص 344 / خ 89.البته ضرورت ندارد که حجت خدا حتماً مشهود و ظاهر باشد، گاهی حجت آشکار و روشن و گاهی مخفی و پنهان بوده است. خداوند بوسیله آنان بر بندگان اتمام حجت می نموده است. بحارالانوار ج36/ص346؛ احتجاج/نشر مرتضی مشهد/سال انتشار1403ه.ق/ج1/ص69. «حجت خدا پیش از خلق بوده و با خلق نیز هست و بعد از خلق هم باز خواهد بود.» اصول کافی ج1/ کتاب حجت/ ص 250حضرت صادق (ع) می فرماید: «اگر مردم زمین تنها دو کس باشند یکی از آن دو امام است و فرمود: آخرین کسی که بمیرد امام خواهد بود تا کسی بر خدای عزوجل احتجاج نکند که او را بدون حجت واگذاشته است.» همان / ص 254-253.و بعد از پیامبر اکرم (ص) امامان معصوم (ع) یکی بعد از دیگری حجت های خدا بوده اند و اکنون در عصر غیبت امام زمان (عج) حجت خداوند است که به عللی غایب گشته و در آخرالزمان به حکم خدا ظهور و عدالت را در جهان فراگیر خواهد نمود.
با توجه به این مقدمه به پاسخ این سوال می پردازیم.زمین هیچ گاه از حجت پروردگار خالی نبوده است، چون «اگر حجت خدا نبود زمین اهلش را به خود فرو می برد» معجم احادیث الامام المهدی (عج) ج 3 / ص 42/ ح 877 و ص 344 / خ 89.البته ضرورت ندارد که حجت خدا حتماً مشهود و ظاهر باشد، گاهی حجت آشکار و روشن و گاهی مخفی و پنهان بوده است. خداوند بوسیله آنان بر بندگان اتمام حجت می نموده است. بحارالانوار ج36/ص346؛ احتجاج/نشر مرتضی مشهد/سال انتشار1403ه.ق/ج1/ص69. «حجت خدا پیش از خلق بوده و با خلق نیز هست و بعد از خلق هم باز خواهد بود.» اصول کافی ج1/ کتاب حجت/ ص 250حضرت صادق (ع) می فرماید: «اگر مردم زمین تنها دو کس باشند یکی از آن دو امام است و فرمود: آخرین کسی که بمیرد امام خواهد بود تا کسی بر خدای عزوجل احتجاج نکند که او را بدون حجت واگذاشته است.» همان / ص 254-253.و بعد از پیامبر اکرم (ص) امامان معصوم (ع) یکی بعد از دیگری حجت های خدا بوده اند و اکنون در عصر غیبت امام زمان (عج) حجت خداوند است که به عللی غایب گشته و در آخرالزمان به حکم خدا ظهور و عدالت را در جهان فراگیر خواهد نمود.