خانه » همه » مذهبی » آيا سخن گفتن برخي از انبيا و اولياي الهي در زمان طفوليت و حتي پيش از تولد؛ مثل سخن گفتن حضرت عيسي –عليه السلام- در زمان کودکي و سخن گفتن حضرت زهرا ـسلام الله عليهاـ قبل از تولد با مادرش، معجزه محسوب مي شود و يا ارهاص است؟ و اصولا ارهاص با معجزه چه فرقي دارد؟

آيا سخن گفتن برخي از انبيا و اولياي الهي در زمان طفوليت و حتي پيش از تولد؛ مثل سخن گفتن حضرت عيسي –عليه السلام- در زمان کودکي و سخن گفتن حضرت زهرا ـسلام الله عليهاـ قبل از تولد با مادرش، معجزه محسوب مي شود و يا ارهاص است؟ و اصولا ارهاص با معجزه چه فرقي دارد؟

براي جواب اين پرسش توضيح سه اصطلاح لازم به نظر مي‌رسد.
1 . معجزه: در مورد معجزه دو اصطلاح دو وجود دارد:
اول: معجزه عبارت است از امر خارق‌العاده‌اي به عنوان دليل براي نبوت و پيامبري آورده مي شود، و همراه با تحدي و مبارزه طلبي باشد، و ديگران از معارضه و آوردن نظير آن عاجز مي‌باشند مانند قرآن كريم»[1]دوم: معجزه عبارت است از مطلق امر خارق العاده اي که به منظور اثبات منصبي از مناصب الهي اعم از آن که نبوت باشد و يا امامت، انجام مي گيرد.[2]به نظر مي رسد اين دو اصطلاح نشأت گرفته از دو نگاه شيعه و اهل سنت به مسأله معجزه است، طبق نگاه اهل سنت منصب الهي اختصاص به منصب نبوت دارد، لذا معجزه اختصاص به مسأله نبوت مي يابد. طبق نگاه شيعي منصب و مقام الهي اختصاص به نبوت ندارد، بلکه امامت نيز منصبي از مناصب الهي است، از اين رو در کتب اعتقادي اهل سنت معجزه اختصاص به اثبات نبوت دارد.[3]2 . كرامت: امر خارق العاده اي است که از اولياي الهي صادر مي شود، بدون آن که همراه با تحدي و برتري طلبي باشد.
3 . ارهاص: عبارت است از: يك سري اعمال و كارهاي خارق العاده‌اي كه از مهيا شدن زمينه و بستر لازم براي نبوت خبر ميدهد.[4]با توجه به تعريف اصطلاحات فوق مي توان سخن گفتن حضرت عيسي در کودکي و يا سخن گفتن حضرت زهرا قبل از تولد با مادرش را  جزو ارهاصات شمرد، چون اين امور قبل از نبوت پيامبر انجام گرفته است. و موارد ديگر را مي توان با توجه به تعريف معجزه و کرامت و ارهاص شناخت.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1 . آموزش كلام اسلامي, محمد سعيدي‌ مهر,ج2,ص89.
2 . معجزه از ديدگاه عقل و نقل, محمدحسن قدردان قراملكي, ص73.
3 . اعجاز (معجزه) از نظر عقل و قرآن كريم , علامه طباطبايي,ص6-3.
4 . كتاب لوامع الإلهيه في مباحث الكلاميه, فاضل مقداد, ص285.
 
پي نوشت ها:
[1]  . علامه حلي، كشف‌المراد، تعليقه حسن‌زادة آملي، انتشارات مؤسسة نشر اسلامي, چاپ هفتم، 1417هـ . ق, ص474.
[2] . مفيد، محمد بن نعمان، المسائل العشر، تحقيق فارس تبريزيان الحسون، قم، مرکز الابحاث العقائدي، ص123>
[3] . به عنوان نمونه رجوع کنيد: شرح المواقف، تأليف عضد الدين عبدالرحمن احمد بن ايجي، و شرح سيد شريف علي بن محمد جرجاني.
[4] . همان.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد