ابتدا خوب است بدانيم كه شيطان به چه موجودي گفته ميشود: واژه ي شيطان به موجودي سركش و متمرد گفته ميشود و نيز به معني روح شرير و دور از حق نيز آمده است.[1] شيطان عام است و هر موجودي را كه سركش و شرير باشد شامل ميشود ولي گاهي مراد از آن همان ابليس است كه آدم را سجده نكرد و از فرمان الهي سرپيچيد و براي گمراه كردن انسانها قسم خورد.[2]آيا شيطان فرزنداني دارد؟ بله خداوند ميگويد «آيا او ـ ابليس ـ و فرزندانش را به عنوان اوليائي غير از من انتخاب ميكنيد»[3] كه ميبينيم در اين آيه صراحتاً از فرزندان ابليس نام برده شده است پس بنابراين او داراي فرزند ميباشد.
آيا او در فريب دادن انسانها تنها است يا فرزنداني نيز دارد؟
گفته شد ابليس فرزنداني دارد و اشاره شد كه عدهاي به جاي آن كه خداوند را ولي خود قرار دهند سراغ ابليس و فرزندان او ميروند و آنها را اولياء خود قرار ميدهند بنابراين در كنار ابليس فرزندان او نيز بر انسانها مسلّط ميشوند و به فريب آنها ميپردازند. امّا اين جور نيست كه فقط فرزندانش به كمك او بيايند در قرآن از لشكريان ابليس خبر ميدهد و ميگويد: «او ـ ابليس ـ و دار و دستهاش شما را ميبينند به طوري كه شما آنها را نميبينيد.»[4] يا در آيهاي ديگر به ابليس ميگويد: «هر كدام از آنها را كه ميتواني با صدايت تحريك كن، و لشكر سواره و پيادهات را بر آنها گسيل دار…»[5] كه در اين آيه از لشكر پياده و سواره ابليس سخن به ميان آمده است و اين گويا اشاره به اين است كه لشكريان شيطان بعضيشان تندكار و بعضيشان كندكارند،[6] لشكر سواره اشاره به شيطانهايي است كه زود و سريع عمل ميكنند و لشكر پياده اشاره به آنها كه كند و دير عمل ميكنند.
كه اين لشكريان ميتوانند از فرزندان ابليس باشند و ميتوانند از غير فرزندان او و از ميان ساير اجنه باشند چون خود ابليس نيز از طائفه جن ميباشد[7] همانطور كه در آيهاي از قرآن به شيطانهايي كه از طائفه جن ميباشند اشاره شده است[8] حتي بالاتر از همه اينها گاه ممكن است بعضي از انسانها به خاطر اين كه خوي شيطاني در آنها قوي شده است و خبيث و طغيانگرند در زمرة شياطين قرار گيرند[9] «و چنين قرار داديم براي پيامبري دشمني از شيطانهاي بشري يا جن».[10] كه در اين آيه به صراحت ميگويد بعضي از انسانها و بعضي از جنها شيطان ميباشند.
بنابراين در فريب دادن انسانها، ابليس تنها نميباشد او داراي فرزنداني است كه به او كمك ميكنند بلكه حتي ممكن است كساني غير از فرزندان او كه شيطانهاي بشري و جن باشند به كمك او بيايند. چون هدف ابليس فريب دادن و گمراه كردن انسانها است[11] پس هر كس از انسانها يا اجنه چنين هدفي را دنبال كنند در زمرة ياران او محسوب ميشوند.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. مصباح يزدي، معارف قرآن، مؤسسه در راه حق، چاپ مكرر، 1375، از ص 259 تا 308.
2. ناصر مكارم شيرازي، تفسير نمونه، دارالكتب الاسلاميه، 1378، چ 17، از ص 179 تا 187.
پي نوشت ها:
[1] . مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، دارالكتب الاسلاميه، چاپ سي و هشتم، 1379، ج 1، ص 191.
[2] . ص/ 72 ـ 82.
[3] . كهف/ 50.
[4] . اعراف/ 27.
[5] . اسراء/ 64.
[6] . طباطبائي، سيد محمد حسين، تفسير الميزان، ترجمه محمد باقر موسوي همداني، نشر بنياد علمي و فكري علامه طباطبائي، چاپ چهارم، 1370، ج 13، ص 245.
[7] . كهف/ 50.
[8] . انعام/ 112.
[9] . ر.ك: مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه،دارالكتب الاسلاميه، چاپ بيست و چهارم، 1379، ج 5، ص 407.
[10] . انعام/ 112.
[11] . ر.ك: ص/ 82.