پاسخ در چند محور ارائه مي شود:
اولاً: بهتر بودن شيعيان علي( عليه السّلام) از ساير مردم، مربوط به احاديث، به خصوص سخنان پيامبراكرم( صلّي الله عليه و آله) است، ارتباط چنداني با تاريخ ندارد، تا دلايل تاريخي ارائه گردد.
و اين مسأله كه در ميان فرقهها و مذاهب متعدد امت اسلامي كدام گروه اهل نجات هستند و نزد خدا و پيامبرش ( صلّي الله عليه و آله )از ساير گروه ها بهتر و برتراند، يك مسأله كلامي و اعتقادي است و بايد دلايل آن بيشتر به سخنان پيامبر (صلّي الله عليه و آله )مستند باشد و از قرآن تأييد داشته باشد.
ثانياًجريان برتري و يا عدم آن يك قضيهاي نيست، كه قبلا و در صدر اسلام مطرح بوده و د يگر مطرح نباشد، بلكه اين بحث تا روز قيامت به عنوان يك بحث كلامي مطرح خواهد بود، كه در ميان اين همه مذاهب اسلامي پيروان چه كساني برتر و بهتر و به اسلام نزديك ترند.
و بر فرض اگر كسي خواسته باشد از نظر تاريخي بهتر بودن شيعيان علي ( عليه السّلام) را طرح و تثبيت كند باز هم دلايل و شواهد و نمونههاي فراواني در تاريخ وجود دارد، كه هر كدام به تنهايي مي تواند حقيقت مسأله را به آساني ثابت نمايد. مثلاً ابوذر، سلمان فارسي، عمار ياسر، ميثم تمار، حجر بن عدي، رشيد هجري، مالك اشتر، كميل بن زياد، اويس قرني و امثال آنان از شيعيان خالص و مخلص اميرمؤمنان( عليه السّلام ) بوده اند و در ميان صحابه پيامبر اسلام (صلّي الله عليه و آله) بعد از اهل بيت آن حضرت هيچ كسي برتر و بهتر از آن ها نبودند.
دليل بر صحت اين ادعا احاديث پيامبر اكرم است كه در منابع شيعه و سني درباره اين عده ,فراوان آمده از جمله درباره سلمان فارسي فرمود: اَلسّلمانُ منّا اهل البيت. و درباره ابوذر فرمود: آفتاب بر فردي راست گوتر از ابوذر نتابيده است. و يا درباره اويس قرني فرموده: من از جانب يمن (محل زندگي اويس قرني) نسيم رحماني مي يابم. همه اين گونه روايات دليل بر عظمت و برتري كساني است كه در زمره شيعيان علي محسوب مي شدند و اينها نمونههاي بارز تاريخي است.
ثالثاً، دليل برتري و بهتر بودن شيعيان علي ( عليه السّلام) را بايد در سخنان پيامبر خدا جستجوكرد، كه خوش بختانه در اين باره نه تنها در منابع شيعه بلكه در منابع روايي اهل سنّت روايات فراواني از پيامبر خدا درباره برتري و بهتر بودن شيعيان علي و پيروان اهل بيت رسيده كه در اين جا به چند نمونه اشاره ميشود:
1. ابينعيم اصفهاني در حلية الاولياء آورده كه پيامبر اكرم خطاب به علي(عليه السّلام) فرمود: انك و شيعتك في الجنة؛[1] تو و شيعيان تو در بهشت هستيد.
2.الهيثمي در مجمع خودآورده است،كه پيامبر( صلّي الله عليه و آله) خطاب به علي( عليه السّلام ) در ضمن حديث مبسوطي فرمود: … انت معي و شيعتك في الجنة؛ تو و شيعيانت همراه من در بهشت هستيد. آن گاه فرمود: اخواناً علي سرر متقابلين.[2]3. الهيثمي از پيامبر اكرم خطاب به علي(عليه السّلام) آورده: انت و شيعتك تردون عليّ الحوض؛[3] تو و شيعيانت در حوض بر من وارد ميشويد.
4. بزرگاني از اهل سنّت مانند سيوطي،در الدّر المنثور، و الهيثمي در صواعق المحرقة، و ابنجرير طبري در تفسيرش ذيل آيه هفتم سوره بيّنه: «ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات اولئك هم خير البريّه»؛ يعني در حقيقت كساني كه ايمان آوردند و كارهاي شايسته كردهاند، آنان بهترين آفريدگان اند. از پيامبر( صلّي الله عليه و آله) نقل كرده اند كه فرمود:«علي و شيعته اولئك هم الخير البريّه»[4] علي و شيعيان او مصداق اين آيه است.
5. در منابع متعدد اهل سنّت از پيامبر نقل شده كه فرمود: «والذي نفسي بيده، عليٌّ و شيعتهٌ هٌم الفائزون»؛[5] قسم به كسي كه جان من به دست اوست كه علي و شيعيان او رستگاران اند.
6. هم چنين فرمود:« يا علي انك ستقدم علي الله و شيعتك راضين مرضيين»؛[6] اي علي تو و شيعيان تو در حالي به لقاء الهي ميرسيد كه خداوند از شما راضي است و شما مرضي حق هستيد.
از مجموع اين گونه روايات كه همه از منابع اهل سنّت آمده به خوبي معلوم مي شود كه شيعيان علي( عليه السّلام) برتر و بهتر هستند.
رابعاً، قرآن كريم ملاك برتري را تقوا معرفي كرده و فرموده است: «ان اكرمكم عندالله اتقيكم»؛[7] گرامي ترين شما نزد خدا با تقواترين شما است. گرچه تقوا مراتب مختلفي دارد، امّا كاملترين مرتبه تقوا بعد از ايمان به خدا و رسول، پذيرش ولايت است.و بر اساس مباني علمي براي بهشت رفتن و نجات در روز قيامت، و برتر و بهتر بودن تنها حسن فعل (يعني كار نيكو نمودن) كافي نيست بلكه حسن فاعلي نيز لازم است (شخص بايد مؤمن باشد) پذيرش ولايت همانند توحيد و نبوت تأمين كننده حسن فاعلي است و بدون پذيرش ولايت، حسن فاعلي به دست نمي آيد. لذا در روايات متعدد كه حتي در منابع اهل سنّت نظير مناقب خوارزمي نيز آمده، ولايت علي( عليه السّلام) همانند توحيد و نبوت شرط پذيرش اعمال صالح شمرده شده است و بدون ولايت هيچ عمل صالحي پذيرفته نخواهد بود.
بنابراين از آن جا كه شيعيان علي ( عليه السّلام) گذشته از توحيد و نبوت و ساير معارف و احكام به ولايت علي ( عليه السّلام) نيز اعتقاد دارند، معلوم مي شود جزء باتقواترين مردم هستند كه سبب برتري آنان شمرده مي شود. پس از نظر تاريخي ، روايي و قراني شيعيان علي از همه برتر و بهتر است. انشاء الله.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. دكتر سيد حسين محمد جعفري، تشيع در مسير تاريخ، با ترجمه دكتر سيد محمد تقي آيت اللهي، نشردفتر فرهنگ اسلامي، سال 1364 ش.
2. علامه طباطبايي، شيعه در اسلام، انتشارات دارالكتب الاسلامية، تهران، سال 1348 ش.
3. سيد عبدالحسين، شرف الدين عاملي، المراجعات، با ترجمه حيدرقلي بن نور محمدخان سردار كابلي، نشر سال 1324 ش.
4. علامه طباطبايي، شيعه، مجموعه مذاكرات با دكتر كربن فرانسوي، انتشارات هجرت، قم.
پي نوشت ها:
[1] . فضائل الخمسة من الصحاح الستة، نشر مجمع جهاني اهل بيت، 1422 ق، ج 3، ص 141.
[2] . همان، ص 142.
[3] . همان, ، ص 117.
[4] . همان، ج 2، ص 116.
[5] . همان، ج 1، ص 117.
[6] . همان، ج 2، ص 117.
[7] . حجرات/ 13.