خانه » همه » مذهبی » آيا صفت «كريم» و « مجيد» براي قرآن با هم فرق مي‌كند؟ آيا نشان دهندة دو كتاب الهي نيست؟

آيا صفت «كريم» و « مجيد» براي قرآن با هم فرق مي‌كند؟ آيا نشان دهندة دو كتاب الهي نيست؟

« مجيد» از ريشه «مجد» به معناي بزرگواري آمده كه از كثرت خير و فضل ناشي مي‌شود، زيرا اصل «مجد»‌به معني كثرت است. راغب در مفردات مي‌گويد:مجدت الابل را زماني گويند كه شتر در چراگاه وسيع و كثيرالطف قرار گيرد. و نيز خدا را در اثر كثرت فضل « مجيد» مي‌گويند: « قَالُوا أَتَعْجَبِينَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ رَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ إِنَّهُ حَمِيدٌ مَجِيدٌ[1]؛ گفتند: آيا از فرمان خدا تعجب ميكنى‏؟! اين رحمت خدا و بركاتش بر شما خانواده است‏؛ چرا كه او ستوده و والا است‏!» قرآن نيز در دو جا با وصف « مجيد» آمده است:
1- « ق وَالْقُرْآنِ الْمَجِيدِ[2]؛ ق‏، سوگند به قرآن مجيد »
2 – « بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ . فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ[3]؛[اين آيات‏، سحر و دروغ نيست‏،] بلكه قرآن باعظمت است‏. كه در لوح محفوظ جاى دارد! » مجيد بودن قرآن در اثر كثرت خيرات و بركات آنست[4] به سبب آنكه محتوي قرآن عظيم و گسترده و معانيش بلند و پرمايه در تمام معارف و اعتقادات، اخلاق و مواعظ، احكام و سنن مي‌باشد.[5]«كريم» از ماده «كرم» به معناي شرافت، سخاوت و عزت آمده است:« … فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ ؛[6] همانا پروردگارم بي‌نياز و سخاوتمند است.»
اگر «كرم» وصف خدا واقع شود ، مراد از آن احسان و نعمت آشكار خداست و اگر وصف انسان باشد، نام اخلاق و افعال پسنديده اوست كه از وي ظاهر مي‌شود. «كريم» از اسماء حسني است كه در غير خدا نيز به كار مي‌رود و قرآن را كه با وصف كريم مي‌آورند به خاطر شرافت و عزت و گرانقدري اوست:« إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ[7] ؛ كه آن‏، قرآن كريمى است »[8]بنابراين چون معارف قرآن فراوان است ، خداوند متعال به اين کتاب مجيد گفته و چون داراي شرافت و عزت مي باشد ،کريم ناميده شده است .لذا قرآن يک کتاب است و با صفات متعدد که مجيد و کريم يکي از صفات بلند اين کتاب الهي مي باشد.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1 . قرآن در قرآن آيت الله جوادي، انتشارات اسراء.
2 . الهيات، جعفر سبحاني، قم، موسسه نشر اسلامي، ص 100.

پي نوشت ها:
[1]  . هود/ 73.
[2] . ق / 1.
[3]  . بروج / 22 ـ 21.
[4] . ابن منظور، لسان  العرب، نشرادب حوزه، قم، 1363، ذيل ماده «مجد».
[5]  . مكارم شيرازي، ناصر، تفسيرنمونه، تهران، دارالكتب الاسلاميه، ج 26، ص 353 و ج 22، ص 227.
[6] . نمل/ 40.
[7]  . واقعه/ 77.
[8]  . ر.ك: قرشي، سيد علي اكبر، قاموس قرآن، تهران، دارالكتب الاسلاميه، ذيل ماده «كرم».

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد