خانه » همه » مذهبی » آيا قرآن تناسخ (بازگشت روح در قالب جسم ديگر) را تاييد مي كند؟

آيا قرآن تناسخ (بازگشت روح در قالب جسم ديگر) را تاييد مي كند؟

سوره غافر/آيه 11: «قَالُواْ رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَينْ‏ِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَينْ‏ِ فَاعْترََفْنَا بِذُنُوبِنَا فَهَلْ إِلىَ‏ خُرُوجٍ مِّن سَبِيلٍ» آنها مى‏ گويند: «پروردگارا! ما را دو بار ميراندى و دو بار زنده كردى. اكنون به گناهان خود معترفيم آيا راهى براى خارج شدن (از دوزخ) وجود دارد؟»

بعضى از طرفداران تناسخ خواسته ‏اند از اين آيه براى زندگى و مرگ تكرارى انسان ها و بازگشت ارواح به بدن هاى جديد در اين دنيا استدلال كنند، در حالى كه آيه فوق يكى از دلائل زنده نفى تناسخ است، زيرا مرگ و حيات را منحصر در دو قسمت مى‏ كند، ولى طرفداران عقيده تناسخ، خبر از مرگ و حيات هاى متعدد و متوالى مى‏ دهند و معتقدند روح يك انسان ممكن است چند بار در كالبدهاى جديد و نطفه‏ هاى تازه حلول كند و به اين دنيا باز گردد.[1] بنابراين اين آيه نه تنها تناسخ را تاييد نمي كند، بلكه آنرا كاملا رد مي كند.

اما ببينيم منظور از دوبار مردن و زنده شدن چيست؟مفسران پاسخ هاي گوناگوني به اين سوال داده اند:

– برخي گفته اند منظور از دو حيات، زنده شدن در قبر -براى پاره ‏اى از سؤالات- و زنده شدن در قيامت است. و منظور از دو مرگ، مرگ در پايان عمر و مرگ در قبر مى‏ باشد.

 – برخي نيز معتقدند منظور از مرگ نخستين، مرگ قبل از وجود انسان در دنيا است، چرا كه قبلا خاك بود، بنا بر اين زندگى اول نيز زندگى اين دنيا مى ‏شود، و مرگ دوم در پايان اين جهان است، و حيات دوم در رستاخيز.[2]

– برخي نيز اين آيه را يكي از دلايل اثبات رجعت دانسته اند. از امام صادق عليه السلام روايت شده كه منظور از دوبار زنده شدن و مردن در اين آيه رجعت است.[3] درواقع گروهي از كفّار و معاندين به دنيا باز مي گردند و از آنها انتقام گرفته مي شود.[4]

– تفسير ديگري نيز براي اين آيه آمده كه به نظر صحيح تر است و اكثر مفسران آن را پذيرفته اند و آن اينست كه بگوييم منظور از ميراندن، مردن در دنيا و منظور از زنده شدن اول، زنده شدن در برزخ است و ميراندن دوم، ميراندن در برزخ و پس از آن زنده شدن در قيامت است. بنابراين زندگي داراي سه مرحله مي شود: زندگي در دنيا، زندگي در برزخ و زندگي در قيامت.[5] هنگامى كه انسان مى ‏ميرد نوع ديگرى از حيات به عنوان حيات برزخى پيدا مى‏ كند، همان حياتى كه شهدا به مقتضاى «بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ»[6] دارند، همان حياتى كه پيامبر (ص) و امامان(ع) دارند، سلام ما را مى‏ شنوند و پاسخ مى‏ گويند، و نيز همان حياتى كه سركشان و طاغيانى همچون آل فرعون دارند و صبح و شام به مقتضاى «النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْها غُدُوًّا وَ عَشِيًّا»[7] مجازات مى‏ شوند.[8]

پي نوشت:
[1] . تفسير نمونه، دار الكتب الإسلامية،1374ش، ج‏20، ص: 45
[2] . روض الجنان و روح الجنان في تفسيرالقرآن، بنياد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوي، مشهد،1408، ج‏17، ص: 15؛ تفسير نمونه، ج‏20، ص: 44
[3] . تفسير نور الثقلين، انتشارات اسماعيليان ،قم،1415،ج‏4، ص: 513
[4] . أطيب البيان في تفسير القرآن، انتشارات اسلام، تهران،1378، ج‏11، ص: 359
[5] . التبيان في تفسير القرآن، بيروت: دار احياء التراث العربى، بي تا ،ج‏9، ص: 60؛ الميزان في تفسير القرآن، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ مدرسين حوزه علميه قم،1417ق ،ج‏17، ص: 313
[6] . بلكه آنان زنده‏ اند، و نزد پروردگارشان روزى داده مى ‏شوند، آل عمران، 169
[7] . عذاب آنها آتش است كه هر صبح و شام بر آن عرضه مى‏ شوند،غافر،46
[8] . تفسير نمونه، ج‏20، ص: 43

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد