كتاب «عايشه بعد از پيامبر» نوشته كورت فريشلر آلماني توسط ذبيح اله منصوري ترجمه شده است. کتابهاي ديگري چون «امام حسين و ايران» و «امام جعفر صادق مغز متفكر جهان شيعه» ترجمه منصوري به فريشلر نسبت داده شده است اين در حاليست که هم مولف و هم مترجم از اطلاعات بسيار اندکي در تاريخ اسلام برخوردارند.
اشتباهات فاحش نويسنده در اين کتاب به خوبي بيانگر عدم تسلط او بر سادهترين حوادث تاريخ اسلام است و خواننده را با اين واقعيت آشنا مينمايد که در شناخت شخصيتهاي داستان به دادههاي تاريخي اين کتاب اعتماد ننمايد، در اين نوشتار به برخي از اين اشکالات پرداخته ميشود:
1 – در فصل معرفي عايشه مينويسد مادرش اهل مصر بوده است! و حال اينكه همه ميدانيم مادرش امرومان دختر عامر اهل حجاز است نه مصر.[1]2 – حدود ص40 مينويسد كه ابوبكر و عايشه به همراه بني هاشم به شعب آمدند! و حال اينكه اين مطلب در منابع تاريخي نيامده است و مولف نيز به هيچ منبع معتبري استناد نکرده است.
3 – در ص 46 مينويسد، عايشه به پيامبر گفت: خديجه سرطان داشته، و اگر به شعب هم نميآمد، از دنيا ميرفت! اينکه عرب در آن زمان با بيماري سرطان آشنايي داشته و طبيب حاذقي بر بالين خديجه چنين تشخيصي داده باشد جاي بسي تعجب است و اين در حاليست که امروزه تشخيص چنين بيماري پس از آزمايشهاي متعدد و پيشرفته امکان پذير ميباشد.
5- در ص 62 مينويسد: لبيد شاعرِعايشه پسر عموي عايشه بود، و سپس آورده که: آنها همديگر را نديده بودند و در ادامه مينويسد: عايشه 13 ساله به همراه لبيد به باغ رفتند و در آنجا با لبيد به قاب بازي مشغول ميشد!
آقاي فريشلر فراموش نموده كه چند صفحه منکر وجود باغ در مكه ميشود و ديگر اينكه عايشه در 8 سالگي به مدينه هجرت کرده لذا امکان ندارد که در 13 سالگي در مکه حضور داشته باشد.
6- در ص 89 مينويسد كه علي -عليه السلام- ، عايشه و سوده دو همسر پيامبر را به همراه فواطم به مدينه آورد! و حال اينكه در هيج كتابي ما نديديم كه حضرت امير المؤمنين -عليه السلام- آنها را آورده باشد.
7- در ص 91 مينويسد: علي -عليه السلام- هنگام هجرت هنوز موهاي صورتش تكميل نشده بود و 19 سالش بود!
آقاي فريشلر دقت نكرده علي(ع) هنگام بعثت پيامبر كمتر از 10 ساله نبوده و سال سيزدهم بعثت پيامبر هجرت كرده است پس علي (ع) حداقل هنگام هجرت 23 ساله بوده است.
8- در ص 106 از قول عايشه مينويسد بعد از رفتن پيامبر تا سه هفته در مكه مانديم …
اگر عايشه به همراه علي -عليه السلام- به مدينه آمده باشد، بايد مدت كوتاهي بعد از هجرت پيامبر به همراه علي -عليه السلام- به مدينه آمده باشد چون علي-عليه السلام- بعد از دادن امانات مردم سريعاً به مدينه هجرت نموده است و پيامبر در نزديك مدينه در قبا منتظر آمدن او و فواطم بودند.
9- در ص 110 مترجم براي توجيه نوشتههاي كورت فريشلر مينويسد كه عرب در قديم به گوسفندان حيوان ميگفت (يعني عرب اسمي براي آن نداشت) كه فقط بايد گفت اين نشانگر بياطلاعي نويسنده و مترجم از زبان و تاريخ و فرهنگ عرب ميباشد. چون يكي از كارهاي مهم عرب دامداري بوده كه گوسفند نيز در صحرا فراوان داشتند.
10- در ص 121 مينويسد: جاسوس مخفي معاويه مصاحبهاي جهت تحقيق در خصوص عايشه با زيدبنحارثه غلام پيامبر دارد … از اين معلوم ميشود كه آقاي كورت فريشلر از تاريخ اسلام، اطلاع بسيار ناقصي دارد و يا داستانسرايي و دروغپردازي ميكند چرا كه زمان اين مصاحبه به اعتقاد نويسنده کتاب در دوره حکومت معاويه بر شام است که به دوران پس از رحلت پيامبر(ص) بازميگردد و اين در حاليست که زيد بن حارثه در سال هشتم هجرت يعني دو سال پيش از رحلت پيامبر در جنگ موته به شهادت رسيده است.
11- در ص 132 مينويسد: ابولهب پيامبر را از قبيله بني هاشم طرد كرد !
آقاي فريشلر دقت نكرده است كه بنيهاشم، يا ايمان آورده بودند و يا بدون آنکه ايمان آورده باشند با آن حضرت همراهي ميکردند و فقط ابولهب بود كه در کنار ديگر مشرکان قريش با حضرت مخالفت ميکرد و از اين رو براي ابولهب امکان طرد پيامبر(ص) وجود نداشت.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. نقش عايشه در اسلام نويسنده: علامه سيد مرتضي عسكري.
2. تاريخ پيامبر اسلام، نويسنده: دكتر آيتي و تصحيح دكتر گرجي.
پي نوشت:
[1] . عسقلاني، ابن حجر، الاصابه، بيروت، دارالكتاب العربي، ج 4، ص 432.