هدف از عشق مجازی رسیدن به عشق حقیقی بوده و اگر همراه با عفت باشد، انسان را بعد از تحولات و دگرگونیهایی بنیادین به آستانۀ عشق الاهی خواهد رساند که مطلوب اصلی دین و باطن حقیقی آن چیزی جز رسیدن به مقام محبت الاهی نیست؛ بهویژه در اسلام توجه عمدهای به این مطلب شده و امامان و عرفای بزرگ ما الگوهای عشق و دلدادگی به خدا و واصلان حریم قدس الاهی بودهاند.
وقتی از امـام صـادق(ع) درمورد ماهیت عشق (عشق مجازی) سؤال شد، فـرمـود: «دلهایى از یاد خدا تهى مىگردد و خداوند محبت غیر خود را به آنها مىچشاند».
از این دیدگاه، عشق مجازی چیزی جز غفلت از یاد معشوق حقیقی نیست و فرد بهآن مبتلا میشود تا در اثر عذاب حاصل از آنکه خود لطفی الاهی است، به فطرت توحیدی و عشق ازلی رجعت داده شود.
در واقع عشق به خدا و یاد عاشقانه او، انسان را به فطرت الاهی خود نزدیک کرده و از عذاب رها میکند و باعث آرامش و اطمینان قلبی میشود. توجه به زندگی سراسر آرامش و وارستگی عرفا این مطلب را نشان میدهد که ذرهای از لذت و آرامشی که آنان در عشق الاهی تجربه میکنند را طالبان عیشهای دنیوی نچشیده و از آن محروم بودهاند.
هرچند عشق الاهی مستلزم رها کردن دنیا و تعلقات آن است اما این امر، الزاماً به معنای بیبهره بودن از موهبتهای حیات دنیوی و جلوههای مجازی آن نیست؛ تفاوت در این است که دیگر هیچ عذاب و وابستگی در این روابط و برخورداریهای عالم کثرت نبوده و تعلقی ذاتی بهبود و نبود آنها وجود نخواهد داشت. بنابر این، کسی که عاشق خدا باشد محبتی بهدور از نیاز و از سرعشق بهمحبوب حقیقی، نسبت به همۀ مخلوقات الاهی دارد.
با این حال، حالات عرفا و عشاق خدا ،در شیدایی و بیاعتنایی به دنیا و مافیها، همواره باعث ترس دلبستگان عالم مجاز و حاشیه نشینان عشق الاهی بوده است؛ غافل از اینکه وجود عارف بعد از فنا بهبقای الاهی نایل میشود و عالم مجاز نیز با نگاه خدایی عارف، حیاتی الاهی مییابد و حتی موهبتهای دنیوی را هم تنها عاشق خداوند استکه در مییابد و جلوه نور و سرور و لذت نهفته در آن را بیشتر از دیگران دریافت میکند.
دلدادگان عالم مجاز هرگز نمیخواهند با نیستی خود و هستی خدا مواجه شوند، هر چند که در نهایت – پس از مرگ و قیامت – چارهای جز آن ندارند. اینان از عشق بهذات الاهی گریزان بوده و فقط به دعوای عشق در پیشگاه دلبران جهان، دل خوش داشتهاند و هرچند خود بهعذاب این رابطهها گرفتارند، اما هنوز رهایی خود را خوش نمیدارند.