با توجه به اینکه انسان(غیر معصوم) به واسطه لغزش و گناه از خدای متعال فاصله میگیرد، هنگامی که به خود آمد و از گناهش پشیمان شد و یا هنگام نیاز، شایسته است بندگان مخلص و مقرّب درگاه الهی، کسانی را که در پیش خداوند منان آبروی بیشتری دارند، واسطه قرار دهد. حال این بندگان مقرّب فرق نمیکند که انسان باشد یا فرشته و … .
اینکه انسان، فرشتگان را واسطه درخواست خویش از پروردگار قرار دهد، در دعاها نیز وجود دارد.
امام علی(ع) در مقام آموزش نماز فرج میفرماید: در دعایش بگو: «و أسألک بحق أنبیائک المرسلین و بحق حملة عرشک و بحق ملائکتک المقربین و بحق جبرئیل و میکائیل و إسرافیل و عزرائیل و بحق محمد و آله و عترته صلواتک علیهم أن تصلی على محمد و آل محمد و أن تجعل خیر عمری آخره و خیر أعمالی خواتیمها و أسألک مغفرتک و رضوانک یا أرحم الراحمین».[1]
اما اینکه انسان مستقیماً با فرشتگان ارتباط برقرار کند، موضوعی نیست که به سادگی برای غیر پیامبران و اولیای الهی ممکن باشد.
برای آگاهی بیشتر:
نقش واسطه ها در تقرب به خدا، ۲۸۶
واسطه قرار دادن ائمه (ع) در دعا
اینکه انسان، فرشتگان را واسطه درخواست خویش از پروردگار قرار دهد، در دعاها نیز وجود دارد.
امام علی(ع) در مقام آموزش نماز فرج میفرماید: در دعایش بگو: «و أسألک بحق أنبیائک المرسلین و بحق حملة عرشک و بحق ملائکتک المقربین و بحق جبرئیل و میکائیل و إسرافیل و عزرائیل و بحق محمد و آله و عترته صلواتک علیهم أن تصلی على محمد و آل محمد و أن تجعل خیر عمری آخره و خیر أعمالی خواتیمها و أسألک مغفرتک و رضوانک یا أرحم الراحمین».[1]
اما اینکه انسان مستقیماً با فرشتگان ارتباط برقرار کند، موضوعی نیست که به سادگی برای غیر پیامبران و اولیای الهی ممکن باشد.
برای آگاهی بیشتر:
نقش واسطه ها در تقرب به خدا، ۲۸۶
واسطه قرار دادن ائمه (ع) در دعا
[1]. طبرسى، حسن بن فضل، مکارم الأخلاق، ص 329، شریف رضى، قم، 1412 ق، «به حق پیامبران مرسل، به حق نگهدارندگان عرش، به حق فرشتگان مقربت، به حق جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و عزرائیل و به حق محمّد و آل او (ص) که بر محمد و آل او درود فرستى، و قسمت بهتر عمرم را در آخر آن قرار دهى و بهترین اعمالم آخرین آنها قرار دهى و از تو مغفرت و خشنودى ترا درخواست مىکنم اى ارحم الراحمین.