خانه » همه » مذهبی » آیا این حرف درست است که اگر شخصی با خواهر زن خود رابطه داشته باشد همسرش به او حرام می شود؟

آیا این حرف درست است که اگر شخصی با خواهر زن خود رابطه داشته باشد همسرش به او حرام می شود؟

خداوند می فرماید: “بر شما حرام شده است (ازدواج با) مادرانتان و دخترانتان، و خواهرانتان و عمّه‏هایتان و خاله‏هایتان و دختران برادر و دختران خواهر و آن مادرانتان که به شما شیر داده‏اند و خواهران رضاعى (شیرى) شما و مادران همسرانتان و دختران همسرانتان (از شوهر قبلى) که در دامن شما تربیت یافته‏اند، به شرط آنکه با مادرانشان، همبستر شده باشید، پس اگر آمیزش نکرده‏اید مانعى ندارد (که با آن دختران ازدواج کنید) و (همچنین حرام است ازدواج با) همسران پسرانتان که از نسل شمایند (نه پسر خوانده‏ها) و (حرام است در ازدواج) جمع بین دو خواهر، مگر آنچه پیشتر انجام گرفته است. همانا خداوند بخشنده و مهربان است‏.”[1]

بنا بر تصریح قرآن کریم، مرد نمی تواند همزمان با دوخواهر ازدواج کند(موقت یا دائم). به همین علت و به خاطر وجود روایات فراوانی که در این باب داریم[2] مراجع محترم تقلید می گویند:” هرگاه مردی زنی را برای خود عقد کند، تا وقتی که زن در عقد او است، نمی‏تواند با خواهر وی ازدواج کند، خواه عقد دائم باشد یا موقت. حتی بعد از طلاق تا وقتی که در عدّه است (در صورتی که عدّه رجعی باشد) نمی‏تواند خواهر او را بگیرد، اما هنگامی که همسرش را طلاق داد، یا از دنیا رفت و عدّه او تمام شد، می ‏تواند با خواهر وی ازدواج کند.”[3]

بنا براین؛مرد تا زمانی که زنی را به عقد(موقت یا دائم) خود داشته باشد نمی تواند با خواهر او ازدواج کند. و اگر با علم به این موضوع با خواهر همسرش رابطه زناشویی داشته باشد، زنا تحقق یافته است. در هر صورت اگر با خواهر همسرش ارتباط داشته باشد،همسرش بر او حرام نمی شود ولی رابطه او با خواهر همسرش زنا است و اجازه همسر دلیلی بر جواز ازدواج با خواهر همسر نمی باشد.

پس باید سعی شود با توجه به آثار دنیوی و اخروی چنین اعمالی، با تکیه و توکل بر خداوند، شخص خود را از این گناه رهایی داده و با تسلیم در برابر دستورات الاهی، قدم در مسیر اصلاح و بالندگی بردارد. در راه پیمودن مسیر الاهی موفق باشید.

نمایه مربوط:

سؤال 550 (سایت: 600) (ازدواج هم زمان با دو خواهر).

 

 
[1] نساء، 23
[2] وسائل الشیعة، ج‏20، ص: 476، بَابُ تَحْرِیمِ الْجَمْعِ بَیْنَ الْأُخْتَیْنِ فِی التَّزْوِیجِ نَسَباً وَ رَضَاعاً دَائِماً وَ مُتْعَة؛ وسائل الشیعة، ج‏21، ص 78، بَابُ تَحْرِیمِ الْجَمْعِ بَیْنَ الْأُخْتَیْنِ فِی الْمُتْعَةِ حَتَّى فِی الْعِدَّة
[3] توضیح المسائل مراجع، ج 2، م 2390 و 2391.
 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد