روایت مطرح شده با آنکه برخی راویانش به صراحت توثیق نشدهاند، اما در مجموع نزد علمای حدیث و رجال قابل اعتماد است.
اما از جهت متن با در نظر گرفتن روایاتی که هر دو گروه زنان و مردان را تشویق به آموختن علم میکند، این روایت، مقید به شرایط زمانی خاص و افراد خاص گردیده؛ با این توضیح که در زمان صدور روایت، نوشتن و خواندن قابل تفکیک بود؛ یعنی میشد افرادی عالم و با سواد باشند، اما قادر بر نوشتن نباشند. بنابراین یاد ندادن کتابت به زنان منافاتی با علم آموزی آنان نداشت و این روایت با روایاتی که تشویق به آموختن علم کردهاند در تعارض و تناقض نخواهد بود. مؤید این گفتار، بخش آخر روایت است که میفرماید به آنان سوره نور را بیاموزید.
علاوه بر آن، شاید مراد حدیث، آن باشد که شغل کتابت – که در آن زمان شغل مرسومی بوده و در غالب موارد، مردان درگیر آن بودند – را به آنان نیاموخته و آنان را وارد شغلی مردانه نکنید، بلکه مشاغلی را به آنان بیاموزید که کمکی برای پایبند نمودنشان به خانه و خانواده و تربیت فرزند باشد؛ از همینرو در روایت، آموختن نخ ریسی به بانوان به عنوان شغلی جایگزین مورد تشویق قرار گرفته است.
اما از جهت متن با در نظر گرفتن روایاتی که هر دو گروه زنان و مردان را تشویق به آموختن علم میکند، این روایت، مقید به شرایط زمانی خاص و افراد خاص گردیده؛ با این توضیح که در زمان صدور روایت، نوشتن و خواندن قابل تفکیک بود؛ یعنی میشد افرادی عالم و با سواد باشند، اما قادر بر نوشتن نباشند. بنابراین یاد ندادن کتابت به زنان منافاتی با علم آموزی آنان نداشت و این روایت با روایاتی که تشویق به آموختن علم کردهاند در تعارض و تناقض نخواهد بود. مؤید این گفتار، بخش آخر روایت است که میفرماید به آنان سوره نور را بیاموزید.
علاوه بر آن، شاید مراد حدیث، آن باشد که شغل کتابت – که در آن زمان شغل مرسومی بوده و در غالب موارد، مردان درگیر آن بودند – را به آنان نیاموخته و آنان را وارد شغلی مردانه نکنید، بلکه مشاغلی را به آنان بیاموزید که کمکی برای پایبند نمودنشان به خانه و خانواده و تربیت فرزند باشد؛ از همینرو در روایت، آموختن نخ ریسی به بانوان به عنوان شغلی جایگزین مورد تشویق قرار گرفته است.