امام، خامنه اى و نورى: اگر به عنوان هدیه باشد، خمس ندارد.امام، توضیح المسائل، م 1753؛ نورى، توضیح المسائل، م 1749؛ خامنه اى، اجوبة، س 850 و 862.
سیستانى و صافى: اگر تا سر سال خمسى زیاد بیاید، خمس دارد.توضیح المسائل مراجع، م 1753.
فاضل، مکارم و بهجت: اگر به عنوان هدیه باشد و تا سر سال خمسى زیاد بیاید، بنابراحتیاط واجب خمس دارد.همان، م 1753.
وحید و تبریزى: اگر به عنوان هدیه بوده و ارزش آن زیاد و قابل توجه باشد، چنانچه تا سر سال خمسى زیاد بیاید، خمس دارد و در غیر این صورت خمس ندارد.تبریزى، توضیح المسائل، م 1762؛ وحید، توضیح المسائل، م 1761.
سیستانى و صافى: اگر تا سر سال خمسى زیاد بیاید، خمس دارد.توضیح المسائل مراجع، م 1753.
فاضل، مکارم و بهجت: اگر به عنوان هدیه باشد و تا سر سال خمسى زیاد بیاید، بنابراحتیاط واجب خمس دارد.همان، م 1753.
وحید و تبریزى: اگر به عنوان هدیه بوده و ارزش آن زیاد و قابل توجه باشد، چنانچه تا سر سال خمسى زیاد بیاید، خمس دارد و در غیر این صورت خمس ندارد.تبریزى، توضیح المسائل، م 1762؛ وحید، توضیح المسائل، م 1761.
تبصره.
از آنجا که ماهیت بن کارمندى روشن نیست که آیا به عنوان هدیه است یا حقوق، پاسخ به طور مشروط ذکر شده است.