تورات و انجیل، کتاب مقدس یهودیان و مسیحیان است. آیاتی در قرآن وجود تحریف در تورات و انجیل را ذکر کردهاند که برای ما وجود تحریف در این دو کتاب را امری قطعی میکند. اما محدوده این تحریف نیاز به بررسی دارد.
در تقسیمی میتوان تحریف را بر سه نوع دانست: «تحریف لفظى»، «تحریف معنوى» و «تحریف عملى».
بنابر آیات قرآن، تحریف در تورات و انجیل، هر سه نوع را شامل میشود.
البته قرآن، همانگونه که به اصل وجود تحریف در تورات و انجیل اشاره میکند، اما در مواردی، برخی قسمتهای این دو کتاب با آنچه در قرآن آمده منطبق است و طبیعتاً نشان از عدم تحریف آن بخشها دارد.
اما از همه مهمتر اینکه وعده ظهور پیامبر اسلام نیز در کتب مقدس وجود داشته که برخی از این مژدهها را اکنون نیز در لابلای متون موجود میتوان یافت.
در نهایت میتوان نتیجه گرفت که تورات و انجیل امروزی مخلوطی از سخن وحی و تحریفات بعدی است.
بهترین راه برای تفکیک این دو از هم آن است که هر بخشی را با آموزههای اسلامی سنجیده و در صورت انطباق – و یا دست کم عدم تضاد – آنها را پذیرفته و مورد استفاده قرار دهیم؛ زیرا چنین متونی نیز آموزههایی الهی هستند که توسط پیامبران برگزیده خداوند ابلاغ گردیدهاند.
در تقسیمی میتوان تحریف را بر سه نوع دانست: «تحریف لفظى»، «تحریف معنوى» و «تحریف عملى».
بنابر آیات قرآن، تحریف در تورات و انجیل، هر سه نوع را شامل میشود.
البته قرآن، همانگونه که به اصل وجود تحریف در تورات و انجیل اشاره میکند، اما در مواردی، برخی قسمتهای این دو کتاب با آنچه در قرآن آمده منطبق است و طبیعتاً نشان از عدم تحریف آن بخشها دارد.
اما از همه مهمتر اینکه وعده ظهور پیامبر اسلام نیز در کتب مقدس وجود داشته که برخی از این مژدهها را اکنون نیز در لابلای متون موجود میتوان یافت.
در نهایت میتوان نتیجه گرفت که تورات و انجیل امروزی مخلوطی از سخن وحی و تحریفات بعدی است.
بهترین راه برای تفکیک این دو از هم آن است که هر بخشی را با آموزههای اسلامی سنجیده و در صورت انطباق – و یا دست کم عدم تضاد – آنها را پذیرفته و مورد استفاده قرار دهیم؛ زیرا چنین متونی نیز آموزههایی الهی هستند که توسط پیامبران برگزیده خداوند ابلاغ گردیدهاند.