این حدیث اولاً: با سندهای دیگری که از نظر اهل سنت صحیح است، در اکثر کتب روایی مانند صحیح بخاری ،صحیح مسلم ،مسند احمد ،و… نقل شده، و در سند آن هم طرق مختلفی آمده ،و بزرگان اهل سنت هم آن را قبول کرده اند، گرچه ممکن است در برخی سندها افراد ضعیف باشند ولی اسناد صحیح و قطعی هم وجود دارد؛ مانند روایتی که از سعید ابن جبیر و ابن عباس ،نقل می کنند، یکی از نشانه های صحت این حدیث در نظر اهل سنت این است که به توجیه آن پرداخته اند؛ مثلاً گفته اند؛ این توهین و جسارت به پیامبر(ص) نیست بلکه عمر، د رمقام سؤال پرسیدن بوده ، و همین توجیهات، دلیلی است بر اینکه؛ خود اهل سنت این روایت را قبول دارند ،وگرنه معنی ندارد اگر کسی روایتی را قبول نداشته باشد و آن را ضعیف یا جعلی بداند، به دنبال توجیه کردن آن باشد. بنابر این ما می توانیم برای اثبات عدم لیاقت فردی غیر از علی (ع) بر خلافت به آن روایت تمسک کنیم.
آیا حدیث معروف، قلم وکاغذ، که در کتب اهل سنت وارد شده صحیح است؟
این حدیث اولاً: با سندهای دیگری که از نظر اهل سنت صحیح است، در اکثر کتب روایی مانند صحیح بخاری ،صحیح مسلم ،مسند احمد ،و… نقل شده، و در سند آن هم طرق مختلفی آمده ،و بزرگان اهل سنت هم آن را قبول کرده اند، گرچه ممکن است در برخی سندها افراد ضعیف باشند ولی اسناد صحیح و قطعی هم وجود دارد؛ مانند روایتی که از سعید ابن جبیر و ابن عباس ،نقل می کنند، یکی از نشانه های صحت این حدیث در نظر اهل سنت این است که به توجیه آن پرداخته اند؛ مثلاً گفته اند؛ این توهین و جسارت به پیامبر(ص) نیست بلکه عمر، د رمقام سؤال پرسیدن بوده ، و همین توجیهات، دلیلی است بر اینکه؛ خود اهل سنت این روایت را قبول دارند ،وگرنه معنی ندارد اگر کسی روایتی را قبول نداشته باشد و آن را ضعیف یا جعلی بداند، به دنبال توجیه کردن آن باشد. بنابر این ما می توانیم برای اثبات عدم لیاقت فردی غیر از علی (ع) بر خلافت به آن روایت تمسک کنیم.