معرفت نفس و خودشناسی،[1] به معنای شناخت تمام استعدادها و نیروها، برای رسیدن به کمال مورد تأکید آیات و روایات است. امام علی(ع) در این باره میفرماید: «خودشناسی سودمندترین دانشها است».[2] «زیرک کسى است که نفس خود را بشناسد و عملهاى خود را خالص گرداند».[3]
آنحضرت در ضمن اشعاری به این مطلب مهم اشاره فرمودند:
«دَوَاؤُک فِیک وَ مَا تَشْعُرُ *** وَ دَاؤُک مِنْک وَ مَا تَنْظُرُ»
«وَ تَحْسَبُ أَنَّک جِرْمٌ صَغِیرٌ *** وَ فِیک انْطَوَى الْعَالَمُ الْأَکبَرُ»
«وَ أَنْتَ الْکتَابُ الْمُبِینُ الَّذِی *** بِأَحْرُفِهِ یظْهَرُ الْمُضْمَر»
«دواى دردهاى تو در خویشتن تو است و تو آنرا نمیدانی و دردهاى تو همه از خویشتن تو است و تو نمىبینى».
«و میپندارى که جسم کوچکى هستی، و حال آنکه در خویشتن تو عالمى پنهان است که از همهی عوالم الهى بزرگتر است(که آن روح و عقل است)».
«و تو کتاب ظاهرکننده خداوندی (که فرموده است: «وَ لا رَطْبٍ وَ لا یابِسٍ إِلَّا فِی کتابٍ مُبِینٍ»؛[4] هیچ تر و خشکى نیست، مگر آنکه همه در کتاب مبین است) و با کلمات او پنهانها آشکار مىشود».
گفتنی است؛ بهترین راه برای بهرهگیری کامل از نفس آن است که انسان در مرحلهی اول، نفس خود را بشناسد:
چنانکه امام علی(ع) فرمود: «کسی که به شناخت خود دست یابد، به بزرگترین رستگاری دست یافته است».[5]
و بعد از شناخت نفس، آنرا در اطاعت خداوند قرار دهد:
پیامبر(ص) فرمود: «محبوبترین مؤمنان نزد خدا، کسى است که وجود خود را در اطاعت خدا قرار دهد…».[6]، [7]
[1]. «خودشناسی»، 22998؛ «خود آگاهی در قرآن»، 14568؛ «رابطه وقوف در عرفات با خودشناسی»، 3523.
[2]. تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، محقق، مصحح، درایتی، مصطفی، ص 232، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ اول، 1366ش.
[3]. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص 232.
[4]. انعام، 59.
[5]. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص 232.
[6]. دیلمی، حسن بن محمد، ارشاد القلوب إلی الصواب، ج 1، ص 14، قم، الشریف الرضی، چاپ اول، 1412ق.