«ثلاثة یجلون البصر النظر إلى الخضرة و النظر إلى الماء الجاری و النظر إلى الوجه الحسن»؛[1] سه چیز دیده را روشنی میبخشد: نگاه به سبزه، نگاه به آب جاری و نگاه به صورت زیبا.
این متن روایتی است که در پرسش بدان اشاره شد.
آنچه در ارتباط با این روایت میتوان گفت آن است که:
اولاً: هر زیبارویی لزوماً نامحرم نیست و حتی لزوماً جوان نیست تا جاذبه جنسی داشته باشد.
ثانیاً: با توجه به دیگر روایات و جمعبندی تمام آنها، این روایت انصراف به مواردی دارد که نگاه در آنجا حلال بوده و از پلیدیهای نگاه حرام پاک است. همانگونه که مراد از آب جاری موجود در این روایت، آب تمیز و شفاف جاری است و نمیتوان با استناد به آن گفت که اگر آب متعفنی نیز جاری باشد، نگاه به آن، چشم را تقویت میکند!
ثالثاً: علاوه بر تمام آنچه گفته شد، نگاه به زنان زیبارو نیز اگر به قصدت لذت جنسی نباشد حرام نیست.
ر. ک: پاسخ «اشکال نداشتن نگاه به زنان زیبا بدون قصد شهوانی»، 47031.
این متن روایتی است که در پرسش بدان اشاره شد.
آنچه در ارتباط با این روایت میتوان گفت آن است که:
اولاً: هر زیبارویی لزوماً نامحرم نیست و حتی لزوماً جوان نیست تا جاذبه جنسی داشته باشد.
ثانیاً: با توجه به دیگر روایات و جمعبندی تمام آنها، این روایت انصراف به مواردی دارد که نگاه در آنجا حلال بوده و از پلیدیهای نگاه حرام پاک است. همانگونه که مراد از آب جاری موجود در این روایت، آب تمیز و شفاف جاری است و نمیتوان با استناد به آن گفت که اگر آب متعفنی نیز جاری باشد، نگاه به آن، چشم را تقویت میکند!
ثالثاً: علاوه بر تمام آنچه گفته شد، نگاه به زنان زیبارو نیز اگر به قصدت لذت جنسی نباشد حرام نیست.
ر. ک: پاسخ «اشکال نداشتن نگاه به زنان زیبا بدون قصد شهوانی»، 47031.