خانه » همه » مذهبی » آیا روایت حفظ چهل حدیث از پیامبر (ص) صحیح است؟ و مصادیق چهل حدیث را بیان کنید؟

آیا روایت حفظ چهل حدیث از پیامبر (ص) صحیح است؟ و مصادیق چهل حدیث را بیان کنید؟


پیامبر گرامی اسلام (ص) در حدیث معروف «اربعین» – که در منابع شیعه



[1]



و برخی منابع سنّی



[2]



به عبارات مختلف ذکر شده است،- سفارش زیادی به حفظ چهل حدیث فرموده است، مانند این عبارت: «

از میان امّت من هر کس چهل حدیث از احادیثى که مردم در دین خود بدان نیازمندند حفظ کند، خداوند او را در روز قیامت فقیه و عالِم محشور خواهد کرد».





[3]





این حدیث دارای تواتر معنوی



[4]



بوده و صحیح است.

 


این حدیث، محور اصلی «اربعین نگاری» و مهم‌ترین عامل و انگیزه دانشمندان در نگارش کتاب های اربعین بوده است. در این کتاب ها، چهل حدیث از احادیث معصومین (ع) در موضوعات مختلف اعتقادی و اخلاقی گردآوری شده و گاهی مورد شرح و توضیح قرار می ‌گرفته است. بنابراین، روایت مزبور، شامل مصداق مشخصی نیست، بلکه هر حدیثی را که یادگیری و عمل به معارف آن برای انسان در دنیا و آخرت سودمند است، شامل می شود.

 


علامه مجلسى «حفظ کردن حدیث» در روایت مزبور دارای مراتب و پایه هایی می داند که خلاصه آن چنین است:

 



یک.

«حفظ کردن حدیث»، به معنای حفظ و نگهدارى لفظ آن حدیث است؛ مانند: حفظ و نگهداری در دل، در نوشته، تصحیح لفظ حدیث و…

 



دو.

حفظ و نگهدارى حدیث به معنای توجّه به معانی حدیث، تفکّر با دقّت در آن، استنباط احکام و معارف اسلامی از آن

 



سه.

حفظ و نگهدارى حدیث به معنای عمل و رفتار نمودن بر طبق آن



[5]





 



این پرسش پاسخ تفصیلی ندارد.

 









[1]





. مانند: شیخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص 134، دارالشریف الرضی للنشر، قم، چاپ دوم، 1406ق؛ شیخ حرّ عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، ج 27، ص 94، مؤسسه آل البیت (ع)، قم، چاپ اول، 1409ق.







[2]





. مانند: سیوطی، جلال الدین، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج 5، ص 343، ناشر کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، قم، 1404 ق؛ عسقلانى، ابن حجر، ‏الإصابة فی تمییز الصحابة، ج 6، ص 381، دار الکتب العلمیة، بیروت، چاپ اول، 1415ق.







[3]





. «
مَنْ‏ حَفِظَ مِنْ‏ أُمَّتِی‏ أَرْبَعِینَ حَدِیثاً مِمَّا یَحْتَاجُونَ إِلَیْهِ مِنْ أَمْرِ دِینِهِمْ بَعَثَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فَقِیهاً عَالِما»؛
ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص 134؛ محمد بن حسن، وسائل الشیعة، ج 27، ص 94.

 







[4]





. ر.ک: نمایه «
ملاک حدیث متواتر لفظی، معنوی و اجمالی»،
سؤال 2412 (سایت: 2529)
.







[5]





. ر.ک: مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج 2، ص 156 – 158، مؤسسة الوفاء، بیروت، 1404ق.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد