مراجع عظام تقلید، دراینباره که آیا با انجام غسل حیض، غسل جنابت از انسان برداشته میشود، نظرات مختلفی دارند:
- آیات عظام (امام خمینی، خامنهای، صافی و نوری): غسل حیض و جمعه و امثال آنها، کفایت از غسل جنابت نمىکند.
- آیات عظام (فاضل، تبریزى، خویى، سیستانى و مکارم): بلکه اگر غیر از جنابت نیز، یکى از آنها]حیض یا جمعه[ را قصد کرده باشد، اقوىٰ کفایت است. بنابراین، اعمالى که بعد از غسل حیض یا جمعه انجام داده، تمام آنها صحیح است و فقط نمازهایى که بعد از جنب شدن و قبل از اولین غسل حیض یا جمعه خوانده باطل و قضا دارد.
- آیة اللّٰه بهجت: بعید نیست غسل واجب که انجام داده است از آن کفایت کند، اگرچه احوط، خلاف آن است. اما در کفایت غسل مستحب از غسل جنابت اشکال است که احتیاط ترک نشود. [1]
همچنین پاسخ حضرت آیت الله مهدی هادوی تهرانی (دامت برکاته)در مورد این پرسش چنین است:
کسى که چند غسل بر او واجب است، مىتواند به نیت همۀ آن ها یک غسل به جا آورد، بلکه اگر فقط یکى را به صورت معین نیت کند، از دیگر غسل ها کفایت مىکند. پس اگر بخواهد غسل ها را جدا جدا انجام دهد، غیر از غسلِ اول، بقیۀ غسل ها را به نیت رجاء (صرفاً به امید کسب ثواب) انجام دهد. بنابراین اگر غسل حیض انجام دهد، نیازی به انجام غسل جنابت نیست.
[1]. محمودى، محمد رضا، مناسک حج (محشّٰى)، ص 283، نشر مشعر، تهران – ایران، ویرایشجدید، 1429 ه ق.