خانه » همه » مذهبی » آیا محاربه فقط در سرزمین اسلام مصداق دارد؟

آیا محاربه فقط در سرزمین اسلام مصداق دارد؟

حکم محاربه یکی از احکام فقهی اسلامی است که در مورد جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی است و در این خصوص دو مسئله مطرح است :
آیا جرم محاربه فقط در سرزمین مسلمانان است:
1) اگر منظور از این سئوال این باشد که جرم محاربه و حکم محارب در سرزمینهای غیر اسلامی هم جریان دارد یا نه ؟ باید گفت که این یک حکم فقهی اسلامی است و کشورهای مختلف در برقراری امنیت و آسایش عمومی بر اساس سیاست های قضایی و امنیتی خود اقدام به جرم انگاری و مجازات می کنند .
ولی اگر منظور این باشدکه آیا تحقق جرم محاربه بر علیه امنیت و آسایش عمومی امت اسلامی و سرزمین اسلام از کشور های غیر اسلامی ممکن است ؛ در جواب باید گفت آری . خصوصا در عصر حاضر با پیشرفت تجهیزات نظامی و سلاحهای پیشرفته امکان سلب امنیت و آسایش عمومی و تحقق جرم محاربه در سرزمین دشمن علیه مسلمانان ممکن بوده و در دهه های اخیر هم بارها محقق شده است . به عنوان مثال جرم محاربه توسط کموله ها (پ.ک.ک) به کرات علیه مسلمانان ایران و عراق محقق شده است.
2)آیا محاربه فقط علیه مسلمانان محقق می شود:
در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که سیاق آیه شریفه 33 سوره مائده بیان می کند که مراد از محاربه جرم علیه امنیت و آسایش عمومی است اعم از اینکه مجنی علیه مسلمانان باشند یا دیگر ساکنا ن سرزمین اسلامی.
«إِنَّما جَزاءُ الَّذینَ یُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَساداً أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیا وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظیمٌ؛کیفر آنها که با خدا و پیامبرش به جنگ برمى خیزند، و اقدام به فساد در روى زمین مى کنند، (و با تهدید اسلحه، به جان و مال و ناموس مردم حمله مى برند،) فقط این است که اعدام شوند یا به دار آویخته گردند یا (چهار انگشت از) دست (راست) و پاى (چپ) آنها، بعکس یکدیگر، بریده شود و یا از سرزمین خود تبعید گردند. این رسوایى آنها در دنیاست و در آخرت، مجازات عظیمى دارند.»
علامه طباطبایی در تفسیر شریف المیزان می فرماید:«همین که بعد از ذکر محاربه با خدا و رسول جمله: وَ یَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَساداً را آورده، منظور را مشخص مى کند و مى فهماند که منظور از محاربه با خدا و رسول افساد در زمین از راه اخلال به امنیت عمومى و راهزنى است، نه مطلق محاربه با مسلمانان،».(المیزان ج5 ص 533)
برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به :
در بایسته های فقه جزا ؛ آیت الله سید محمود شاهرودی
جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی ؛ دکتر حسین میر محمد صادقی
جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی؛ دکتر عادل ساریخانی
بررسی جرم محاربه و افساد فی الارض ؛ محمد جعفر حبیب زاده

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد