ابتدا باید گفت که حتی در زمان امام زمان (عج) نیز علاوه بر انسانهای صالح و بهشتی، انسانهای گناهکار و مستحق جهنم نیز وجود دارند، اما امنیت جانی و اقتصادی و مکانیزم اجرای عدالت چنان قدرتمند است که کسی توان علنیکردن گناه و آلودهکردن جامعه را ندارد. در این فضا است که به نظر میرسد گناهکاری وجود ندارد. به هر ترتیب با تصریح احادیث، جمعیت بهشتیان در عصر امام زمان (عج) از گناهکاران بیشتر است، اما در مقابل، اگر دنیا را از ابتدا و یا حتی بعد از ظهور اسلام به دو نیمه زمانی تقسیم کنیم، «درصد صالحان به کل جمعیت» در نیمه اول آن بیش از نیمه دوم خواهد بود. لذا است که قرآن در آیه “گروهى از پیشینیان، و اندکى از آنها که از پى آمدهاند”، به جمعیت انبوه انسانهای صالح نیمه اول زمانی و اندک بودن آنان در نیمه دوم -که شامل دوران حکومت امام زمان (عج) نیز میشود اشاره دارد. دلیل این امر هم روشن است؛ چون جمعیت انسانهای هم عصر حضرت حجت (عج) در مدت زمان کوتاه حکومت ایشان، نسبت به تمام انسانهایی که در نیمه دوم زمانی در زمین حضور داشتهاند، بسیار کمتر است. پس آنچه در احادیث و آیات در مورد ترکیب جمعیتی اهل بهشت آمده، هیچ تعارضی ندارند.