برای هر انسانی این امکان وجود دارد که میتواند به درجات بالای معنوی از جمله اطلاع از لوح محفوظ برسد؛ اما چند نکته را باید در نظر داشت:
1. رسیدن به مقام لوح محفوظ و اطلاع از آن هر چند برای هر انسانی ممکن است؛ ولی امری بسیار مشکل و نیاز به تلاش فراوان و اخلاص کامل است؛ زیرا مقصود از لوح محفوظ (ام الکتاب) همان علم ازلى الاهی است که مقدّرات در آن ثابت و غیر قابل تغییر است…. و عِندَنا کِتابٌ حفیظٌ”؛ و نزد ما کتابى است که همه چیز در آن محفوظ است.[1] یا آیۀ “فى لوح محفوظ”،[2] این آیات دلالت دارند بر این که کتابى است که حافظ اعمال تمام انسانها و غیر آنهاست. در عین حال مشتمل است بر جمیع مشخصات حوادث و خصوصیات اشخاص و تغییراتى که آنها دارند، ولى خودش هیچ تغییر و دگرگونى ندارد. بنا به گفتۀ بسیارى از مفسّران، لوح محفوظ و کتاب مبین یکى هستند. چون منظور از کتاب مبین همان مقام علم پروردگار است؛ یعنى همۀ موجودات در علم بى پایان او ثبت اند و شاهد، آن آیاتى است که مىگویند: “در زمین و آسمان چیزى به سنگینى ذره از پروردگار تو پوشیده نیست، و هیچ موجودى کوچک تر و بزرگ تر از آن نیست، مگر این که در کتابى مبین هست”؛[3]، و “هیچ جنبندهاى در زمین نیست، مگر این که روزى او بر خداست! او قرارگاه و محل نقل و انتقالش را مىداند همه اینها در کتاب آشکارى ثبت است! [در لوح محفوظ، در کتاب علم خدا] “[4] و دلالت مىکنند که جهان پهناور هستى نیز انعکاسى از این لوح محفوظ است. پس مقصود از لوح محفوظ (ام الکتاب) و کتاب مبین، همان علم ازلى الاهی است که مقدرات در آن ثابت و غیر قابل تغییر است.[5] نتیجه اینکه ادعای اطلاع از لوح محفوظ ادعای بزرگی است و به راحتی نمیتوان از هر مدعی پذیرفت.
2. ادعای اطلاع از لوح محفوظ در صورت واقعیت داشتن فقط برای خود آن شخص میتواند حجیت داشته باشد؛ اما برای دیگران حجیت ندارد؛ مگر اینکه از سوی پیامبر(ص) یا امام(ع) که حجت از جانب خداوند هستند بیان و ادعا شود.
1. رسیدن به مقام لوح محفوظ و اطلاع از آن هر چند برای هر انسانی ممکن است؛ ولی امری بسیار مشکل و نیاز به تلاش فراوان و اخلاص کامل است؛ زیرا مقصود از لوح محفوظ (ام الکتاب) همان علم ازلى الاهی است که مقدّرات در آن ثابت و غیر قابل تغییر است…. و عِندَنا کِتابٌ حفیظٌ”؛ و نزد ما کتابى است که همه چیز در آن محفوظ است.[1] یا آیۀ “فى لوح محفوظ”،[2] این آیات دلالت دارند بر این که کتابى است که حافظ اعمال تمام انسانها و غیر آنهاست. در عین حال مشتمل است بر جمیع مشخصات حوادث و خصوصیات اشخاص و تغییراتى که آنها دارند، ولى خودش هیچ تغییر و دگرگونى ندارد. بنا به گفتۀ بسیارى از مفسّران، لوح محفوظ و کتاب مبین یکى هستند. چون منظور از کتاب مبین همان مقام علم پروردگار است؛ یعنى همۀ موجودات در علم بى پایان او ثبت اند و شاهد، آن آیاتى است که مىگویند: “در زمین و آسمان چیزى به سنگینى ذره از پروردگار تو پوشیده نیست، و هیچ موجودى کوچک تر و بزرگ تر از آن نیست، مگر این که در کتابى مبین هست”؛[3]، و “هیچ جنبندهاى در زمین نیست، مگر این که روزى او بر خداست! او قرارگاه و محل نقل و انتقالش را مىداند همه اینها در کتاب آشکارى ثبت است! [در لوح محفوظ، در کتاب علم خدا] “[4] و دلالت مىکنند که جهان پهناور هستى نیز انعکاسى از این لوح محفوظ است. پس مقصود از لوح محفوظ (ام الکتاب) و کتاب مبین، همان علم ازلى الاهی است که مقدرات در آن ثابت و غیر قابل تغییر است.[5] نتیجه اینکه ادعای اطلاع از لوح محفوظ ادعای بزرگی است و به راحتی نمیتوان از هر مدعی پذیرفت.
2. ادعای اطلاع از لوح محفوظ در صورت واقعیت داشتن فقط برای خود آن شخص میتواند حجیت داشته باشد؛ اما برای دیگران حجیت ندارد؛ مگر اینکه از سوی پیامبر(ص) یا امام(ع) که حجت از جانب خداوند هستند بیان و ادعا شود.