ریشه ارتباط مسیحیت با یهود را در جریان «صهیونیسم مسیحی» جستجو نمود و اساسا عمده ترین و مؤثرترین ریشه های دینی تأسیس رژیم صهیونیستی در جنبش «صهیونیسم مسیحی» نهفته و بسیاری از حمایت های بی دریغی و آشکار و پنهانی که در طول سده های گذشته تا امروز در کشورهای غربی و به ویژه طی بیش از نیم قرن اخیر در ایالات متحده آمریکا به عمل آمده است از همین جا نشأت می گیرد. «صهیونیسم مسیحی … عبارت است از مجموعه باورهای دینی که در زمینه تحقق اهداف صهیونیسم در میان عده ای از مسیحیان به ویژه رهبران و اتباع کلیسای پروتستانی، شایع است. این جنبش تأسیس دولت صهیونیستی را در فلسطین یک حق تاریخی و دینی برای یهودیان دانسته و آشکار و پنهان، مستقیم و غیرمستقیم آن را مورد حمایت و تأیید خود قرار می دهد زیرا بر این باور است که بازگشت یهود به سرزمین موعود دلیل برحقانیت توارت و شرط ظهور مجدد مسیح به شمار می آید. این اعتقاد ریشه در پروتستانیزم دارد که بر خلاف اعتقاد کلیسای کاتولیک در ترویج این باور همت گمارد که یهودیان، امت برتر و برگزیده خداوندند و مارتین لوتر(1483-1546م) با طرح ضرورت بازگشت یهودیان به سرزمین فلسطین به عنوان تمهید ظهور مجدد عیسای مسیح، خدمت بزرگی به یهودیان کرد به همین دلیل کلیسای کاتولیک، لوتر را یهودی و یا دست کم نیمه یهودی خواند و تصریح نمود که وی اهل بدعت و ضلالت بود و از چارچوب ایمان مسیحی خارج شده است.
از اوایل سده هفدهم، مسیحیان پروتستان، یهودیان را ملتی ممتاز شمرده و مهاجرت آنان را به فلسطین، شرط لازم ظهور مجدد عیسای مسیح تلقی کردند آنان کمک به یهودیان را برای حصول این امر که موجب تعجیل در ظهور پیام آور رهایی و صلح، عیسای مسیح است، تحقق اراده و مشیت الهی می دانستند.(احمد کریمیان، یهود و صهیونیسم، تحلیل عناصر قومی، تاریخی و دینی یک فاجعه، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 1384 ص504و505 و ص511 و 512) بر این اساس جریان، صهیونیسم مسیحی خود را متعهد به تحقق اهداف صهیونیسم می داند و در این راستا از هیچ کوششی فروگذار نمی کند.
برای اطلاع بیشتر به کتابهای: مسیح یهودی و فرجام جهان، نوشته رضا هلال ترجمه قیس زعفرانی، تهران: هلال و کتاب یهود و صهیونیسم نوشته احمد کریمیان، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، 1384 و کتاب ارتباط صهیونیستی، آلفرد. م. لیلیانتال، ترجمه سیدابوالقاسم حسینی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1379، مراجعه نمایید.)
از اوایل سده هفدهم، مسیحیان پروتستان، یهودیان را ملتی ممتاز شمرده و مهاجرت آنان را به فلسطین، شرط لازم ظهور مجدد عیسای مسیح تلقی کردند آنان کمک به یهودیان را برای حصول این امر که موجب تعجیل در ظهور پیام آور رهایی و صلح، عیسای مسیح است، تحقق اراده و مشیت الهی می دانستند.(احمد کریمیان، یهود و صهیونیسم، تحلیل عناصر قومی، تاریخی و دینی یک فاجعه، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 1384 ص504و505 و ص511 و 512) بر این اساس جریان، صهیونیسم مسیحی خود را متعهد به تحقق اهداف صهیونیسم می داند و در این راستا از هیچ کوششی فروگذار نمی کند.
برای اطلاع بیشتر به کتابهای: مسیح یهودی و فرجام جهان، نوشته رضا هلال ترجمه قیس زعفرانی، تهران: هلال و کتاب یهود و صهیونیسم نوشته احمد کریمیان، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، 1384 و کتاب ارتباط صهیونیستی، آلفرد. م. لیلیانتال، ترجمه سیدابوالقاسم حسینی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1379، مراجعه نمایید.)