پاسخ: ظهور حضرت مهدی(عج) از وقایع بسیار مهم و سرنوشت ساز تاریخ بشریت و بستر تحقق وعدههای الهی است. از این رو وقایع گذشته و آینده تاریخ میتواند تأثیر مثبت یا منفی در آن داشته باشد.
ارتباط غرب با ظهور امام مهدی(عج) در دو بخش قابل بررسی است:
بخش اول:
مراد از غرب معنای کلی آن یعنی تمدن غربی باشد که شامل متفکران و سیاستمداران و عموم مردم دنیای غرب است. این معنا عمدتاً در مقابل تمدن اسلامی مطرح میگردد. غرب به این معنا در دو جهت میتواند تأثیرگزار در ظهور باشد:
1. تأثیر مثبت:
الف. از آنجا که شاخصهی غرب و تمدن غربی قبل از رنسانس و بعد از آن به دو شکل مختلف نماد فساد و ظلم و تبعیض بوده است، همواره میزان ناامیدی انسانها به برقراری عدالت کامل در تمام ابعاد را بیشتر کرده است. و این نا امیدی بشریت را به یک نقطه امید و نجات، آرزومند ساخته است.
انسانها از وعدههای غیر واقعی غرب برای حاکمیت دموکراسی و آزادی و عدالت نا امید شدهاند، و به عجز برنامههای دست ساخته بشر و در رأس آنها برنامه غرب برای حاکمیت نهایی و مطلق در پایان تاریخ، پی بردهاند.
گرایش و حمایت مردم دنیا از نداهای عدالتخواهی و صلح طلبی در کشورهای مختلف مؤید خوبی برای این ادعاست. این نا امیدی از حاکمان بشری و گرایش به عدالت خواهی، انسانها را برای پذیرش یک رهبر الهی و یک حکومت جهانی جهت برقراری عدالت در جهان آماده میسازد و این میتواند زمینهساز حکومت و ظهور حضرت مهدی(عج) باشد. البته این تأثیر به صورت غیر مستقیم و بدون خواست غرب صورت میگیرد.
ب. پیشرفت علم، تکنولوژی و فناوری در جهان که عمدتاً در غرب اتفاق افتاده است و روز به روز بیشتر میشود باعث شده که ارتباطات مردم جهان، مرزهای خاکی را در نوردد و فرهنگهای جوامع را به تعامل وا دارد. این تعامل فرهنگی و استفاده مشترک و همگانی از علوم و پیشرفتهای آن، باعث هم گرایی و نزدیکی نوع تفکرها خواهد شد و این میتواند یکی از زمینههای ظهور حضرت مهدی(ع) باشد. زیرا یک حکومت واحد جهانی لازمهاش توحید در فرهنگ و تفکر از سویی، و بهرهبرداری مشترک و یکسان از مواهب طبیعی برای عموم مردم جهان از سوی دیگر، است.
پس میتوان گفت تمدن غربی از لحاظ سیاسی و علمی به طور ناخواسته و غیر مستقیم عاملی برای حرکت جهان به سوی ظهور است.
2. تأثیر منفی: تمدن غربی در مقابل اندیشه مهدویت ساکت نمانده است و عمدتاً از دو زاویه به مبارزه و ستیز با این تفکر پرداخته است. از یک سو با رواج کفر و الحاد و دور کردن انسانها از تفکر الهی و اندیشه دین مداری، مبارزه منفی خود را برنامه ریزی کرده است و برای اجرای این نقشه از اهرم فساد و رواج بی بند و باری بین مردم دنیا اعم از جوامع غربی و اسلامی ، باعث نوعی “غفلت حداکثری” از عدالت خواهی و انسانیت شده است. این عدالت خواهی شاخصه اندیشه مهدویت و نجات بخش است و غفلت از آن دوری از زمان ظهور را رقم میزند.
از سوی دیگر با برنامه ریزی متقابل و رودر رو با اندیشه مهدویت به مبارزه جویی میپردازد.
برای نمونه میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
الف. تهیه فیلمهای ضد دینی و ضد مهدوی مانند “پیشگوییهای نوستراداموس” و بازی کامپیوتری جنگ خلیج “یا مهدی”؛
ب. مهدی تراشی و حمایت از چنین حرکتهایی که باعث لوث شدن و تردید مردم در اصل اندیشه مهدویت است؛
ج. تهیه بازیهای کامپیوتری ضد دینی و ضد اخلاقی و ضد مهدوی برای تأثیر گذاری در تفکر و رفتار نسل آینده؛
د. مقابله با حرکتهای عدالت خواهی در جوامع دنیا و توسل به قدرت نظامی برای سرکوبی آن مانند حمله آمریکا به افغانستان، عراق و توطئه مستقیم و غیر مستقیم برای سرکوبی حرکت عظیم عدالت طلبی در جمهوری اسلامی ایران از آغاز تا کنون.
بخش دوم:
غرب امروز را میتوان به دو شاخه تقسیم نمود:
1. متفکران 2. سیاستمداران
هر دسته نیز به دو گروه تقسیم میشوند و مجموعاً چهار گروه را تشکیل میدهند:
متفکران دینی، متفکران مادی؛ سیاستمداران عدالت خواه، سیاست مداران قدرت طلب.
هر یک از این چهار گروه به نوعی تأثیر مثبت یا منفی در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) دارند:
الف. متفکران دینی و سیاستمداران عدالت خواه:
این دو گروه بر اساس رشد، آگاهی و بیداری فطرت انسانی و الهی خود میتوانند تأثیر مثبت در ظهور داشته باشند. زیرا مردم جهان را برای پذیرش آن واقعه عظیم تاریخ یعنی ظهور و حاکمیت عدالت نهایی در جهان آماده میسازند.
ب. متفکران مادی و سیاستمداران قدرت طلب:
این دو گروه برای رسیدن به حاکمیت بر مردم جهان و استثمار آنها در تمامی ابعاد علمی، فرهنگی، اخلاقی، فکری و نظامی، و طبیعتاً در جهت مقابله با تفکر عدالتخواهی و حق طلبی و رفع ظلم و فساد از جوامع قدم برداشته و تمام تلاش خویش را برای دور نمودن مردم جهان از این تفکر بکار خواهند گرفت. و لذا تأثیر منفی و مستقیم در دور شدن ظهور خواهند داشت.
لذا با توجه به تأثیرات مثبت و منفی غرب در نزدیکی و یا دور شدن ظهور حضرت مهدی(ع)، باید در جهت تقویت تأثیر مثبت و یا مقابله با تأثیر منفی برنامه ریزی نمود.
برای آگاهی بیشتر به منابع زیر رجوع فرمایید: 1. مجله انتظار مقاله مهدی ستیزی، حکومت حهانی و جهانی ساز، 2. انتظار شماره 6، 3.کتاب در انتظار ققنوس ص309، 4.مجله موعود، 5. مجله انتظار نوجوان ،شماره 5.