فلاسفه و عارفان عشق را به اقسام گوناگون تقسیم کردهاند، اما در یک تقسیمبندی کلی گفتهاند عشق بر دو قسم است:
- عشق حقیقی، که همان عشق به خدا و صفات و افعال او است.
- عشق مجازی، این عشق دامنهی وسیعی دارد که میتوان گفت: عشق مجازی منحصراً عشق انسان به انسان نیست، بلکه عشق ورزیدن به هرگونه معشوقی غیر از ذات احدیت(خدای متعال) مجاز نام دارد.
در اینکه عشق حکمش چیست؟ آنچه در این زمینه میتوان گفت: این است که عشق اگر از نوع حقیقی و برخی از انواع مجازی آن؛ مانند عشق عقلانی و عشق روحانی باشد، نه تنها نکوهیده نیست، بلکه چه بسا از کمالات محسوب میشود. اما اگر از نوع حیوانی آنکه پایینترین نوع عشق است باشد، این نوع عشق هم اگر با عفاف و تقوا همراه باشد و از حریم عفت خارج نشود، بدون اشکال است.
اینگونه عشقها به سرعت میآید و به سرعت میرود، قابل اعتماد و توصیه نیست. فضیلتکش است. تنها با کمک عفاف، تقوا و تسلیم نشدن در برابر آن است که آدمی از آن سود میبرد؛ یعنی در زمینۀ فراق و دست نارسی از یک طرف و پاکی و عفاف از طرف دیگر، سوز و گدازها، فشارها و سختیهایی که بر روح عاشق وارد میشود. آثار نیک و سودمندی به بار میآورد.
عرفا در همین زمینه است که میگویند: عشق مجازی تبدیل به عشق حقیقی؛ یعنی عشق به ذات احدیت میگردد و انسان میتواند از آن سود ببرد. علاوه بر این دارای آثار و فوایدی است؛ نظیر اینکه عشق به انسان نیرو و قدرت و چالاکی میبخشد، ترس را از وجود آدمی بیرون میکند و به انسان شجاعت و جسارت میبخشد. عشق، انسان بخیل را بخشنده میکند؛ عشق نفس را تکمیل میکند و استعدادهای حیرتانگیز باطنی را ظاهر میسازد؛ عشق تصفیهگر است و روح انسان را از ناخالصیها پاک میکند.
بنابراین، عشق اگر از نوع حقیقی باشد قطعاً پسندیده است و نوع مجازی آن اگر همراه با عفاف و تقوا باشد، مورد نکوهش نیست.