در برخی روایات، آثار و عواقب بعضی گناهان بیان شده است مثلا در روایتی آمده است: سوء نیت و بدی سیرت و نفاق ورزی با برادران دینی و به تأخیر انداخت نمازهای واجب و … مانع اجابت دعا می گردد.(میزان الحکمه، ج3، ج6647، انتشارات دفتر تبلیغات، ص468). در روایتی دیگر آمده است که دروغ والیان و رؤسا موجب منع از بارش رحمت باران و پرداخت نکردن زکات موجب مرگ گله گوسفندان و چارپایان می گردد.(همان، ح6645) در روایتی از حضرت صادق(ع) آمده است: « ظلم و ستم نعمت ها را تغییر می دهد؛ قتل و کشتن، به دنبال پشیمانی و ندامت می آورد، نوشیدن شراب، مرده ها(بی وقار و عفاف) را پاره کند؛ زنا و رزق و روزی را حبس و منع می کند و مخالفت با والدین و عاق آنها موجب یا مستجاب نشدن دعا و تاریک شدن هوا و فضا می گردد.(همان، ج6646) در روایتی دیگر می خوانیم؛ قطع رحم، فنا و مرگ را جلو می اندازد(همان، ص470، ح6652) در این باره معیار کلی آن است که انسان میان «خوف و رجا» باشد؛ یعنی از یک سو احتیاط لازم را داشته باشد و استغفار کند و از سوی دیگر امید به رحمت خدا داشته باشد که حتی اگر عقوبتی هست خداوند به جهت صبر و تحمل ما ثواب عنایت کند.
اما در هر صورت با تأمل در زندگی و اعمالی که انجام داده تا حدودی می تواند بفهمد که این مشکلات جنبه عقوبت دارد یا به جهت تنبه و آگاهی و افزایش استقامت انسان و آزموده شدن بر او وارد شده است.
جهت توضیح بیشتر توجه شما را به خاطره ای از امام علی(ع) جلب می کنیم:
امیرالمؤمنین بیمار شد و گروهى به عیادت آن حضرت رفتند و عرض کردند: چگونه صبح کردید اى امیرالمؤمنین؟ فرمود: با بدى و شر. عرض کردند: سبحان الله! چنین سخنى از چون شمایى؟! فرمود: خداى تعالى مى فرماید: «و شما را به بدى و خوبى مى آزماییم» خوبى همان تندرستى و توانگرى است و بدى همان بیمارى و نادارى است و این هر دو براى آزمایش و امتحان است.
همه گناهان آثار وضعی دارند راه صحیح آنست که همه گناهان را ترک نماید یا اگر دچار معصیتی شد فوری توبه کند
اما در هر صورت با تأمل در زندگی و اعمالی که انجام داده تا حدودی می تواند بفهمد که این مشکلات جنبه عقوبت دارد یا به جهت تنبه و آگاهی و افزایش استقامت انسان و آزموده شدن بر او وارد شده است.
جهت توضیح بیشتر توجه شما را به خاطره ای از امام علی(ع) جلب می کنیم:
امیرالمؤمنین بیمار شد و گروهى به عیادت آن حضرت رفتند و عرض کردند: چگونه صبح کردید اى امیرالمؤمنین؟ فرمود: با بدى و شر. عرض کردند: سبحان الله! چنین سخنى از چون شمایى؟! فرمود: خداى تعالى مى فرماید: «و شما را به بدى و خوبى مى آزماییم» خوبى همان تندرستى و توانگرى است و بدى همان بیمارى و نادارى است و این هر دو براى آزمایش و امتحان است.
همه گناهان آثار وضعی دارند راه صحیح آنست که همه گناهان را ترک نماید یا اگر دچار معصیتی شد فوری توبه کند