سفر شبانه پیامبر (ص) که از مسجد الاقصی (بیت المقدس) که مقدمه ای برای معراج بوده است اسراء نامیده می شود که در سوره اسراء یا بنی اسرائیل ذکر شده است. بخش دیگر این مسئله یعنی سیر آسمانی را معراج گویند که در سوره نجم مطرح گردیده معراج پیامبر (ص) جسمانی و روحانی بوده ظاهر آیه اسراء هم همین طور است علاوه تعبیر «اسرای بعبده» نشان می دهد جسم و جان پیامبر (ص) در این سفر شرکت داشته است معراج پیامبر (ص) با علوم روز قابل اثبات است به ویژه بعد از ان که سفرهای قصائی با آن همه مشکلاتی که دارد برای بشر حل شده است. هنگامی که بشر با پیشرفت علم توانائی پیدا کند وسائلی بسازد آن چنان سریع که از حوزه جاذبه زمین بیرون رود و سفینه های بسازد که مساله اشعه های مرگبار بیرون جو را حل کند لباس های بپوشد که او را در برابر سرما و گرمای فوق العاده حفظ نماید و خلاصه جائی که انسان بتواند با استفاده از نیروی محدودش، این راه را طی کند. با استمداد از نیروی نامحدود الهی انجام این گونه کارهای خارق العاده نیز شدنی است.برای مطالعه بیشتر ر.ک:
– تفسیر نمونه، ج 12، ص 8.
– تفسیر نمونه، ج 12، ص 8.