اولا: اسلام دین جهانی می باشد و جهان شمول و خاتم همه آدیان است اسلام دینی است کامل به گفته امیرالمومنین علی (علیه السلام) اسلام ریسمانی است که پاره شدنی نیست اسلام حلقه ای است که از هم جدا نمی شود اسلام اساسی است که از بین نمی رود اسلام ستونی است که کنده شدنی نیست اسلام درختی است که قطع نمی شود (1) از این سوال کننده محترم اسلام دین جهانی و خاتم ادیان می باشد که شما می توانید به کتابهای کلام و اعتقادی مراجعه نمائید ( مجادله آن که بسیار طولانی می باشد نظر بیافکنید بخصوص کتاب الهیات آیه الله سبحانی
ثانیا: اینکه چرا ائمه (علیهم السلام) تبلیغاتشان کم بوده است بخاطر این بوده که حکومت در دست آنها نبوده عده ای خلافت و حکومت را از دست ائمه گرفته بودند به عبارتی غصب کرده بودند ائمه (علیهم السلام) را در محجوریت و تنگنا قرار داده بودند بطوری که آن بزرگواران در خیلی زا مسائل تقیه انجام می دادند یا اصلا احکام را بیان نیم کردند چون هر آتیه احتمال خطر می دادند بدین جهت تبلیغات آنها گسترده نبوده است علاوه بر اینکه آن زمان مانند دوره و زمان ما نبوده است که بوسیله رادیو و تلویزیون و غیره از این طرف جهان آن طرف را فهمید امکانات در آن زمان کم بوده است و امکان تبلیغ نبوده است بین نداشتن قدرت و نبودن حکومت مانع تبلیغ بود .
ثالثا در خیلی از جاها داریم که ائمه (علیهم السلام) در مورد کشور گشائی عمر اعتراض می کردند و می فرمودند هدف اسلام ساختن انسانهای خوب و در مرحله بعد گسترش آن می باشد هدف هدایت انسانها می بادش نه کشور گشایی علاوه بر اینکه دین اسلام به سرعت در سراسر دنیا پیچید با اینکه آن لواتل حضرت محمد یار و یاوری نداشت و در منطقه خشک و بی آب و علف انسانهای بی تمدن زندگی می کردند با وجود این اسلام به خیلی از مناطق رسیده.
رابعاً جهانی شدن اسلام به معنای این نیست که همه دنیا مسلمان شوند چرا چون که در زمان حضرت مهدی (علیه السلام) با آن همه عظمت و حکومت آن چنان عده ای هستند که کافر می باشند و مسلمان نمی شوند جهان تحولی اسلام به معنای این است که قرآن به گوش همه می رسد حال عده ای اختیار می کنند عده ای اختیار نمی کنند اجباری در کار نمی باشد (2) در مواقع حرف اول جا در به تمام معنا اسلام می زند از جهت استدلال و عقاید مباحث مابقی با اختیارات .
منابع:
(1)نهج البلاغه، سید رضی خطبه 198،ص .233
(2) برگرفته از کتابهای کلامی.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی
ثانیا: اینکه چرا ائمه (علیهم السلام) تبلیغاتشان کم بوده است بخاطر این بوده که حکومت در دست آنها نبوده عده ای خلافت و حکومت را از دست ائمه گرفته بودند به عبارتی غصب کرده بودند ائمه (علیهم السلام) را در محجوریت و تنگنا قرار داده بودند بطوری که آن بزرگواران در خیلی زا مسائل تقیه انجام می دادند یا اصلا احکام را بیان نیم کردند چون هر آتیه احتمال خطر می دادند بدین جهت تبلیغات آنها گسترده نبوده است علاوه بر اینکه آن زمان مانند دوره و زمان ما نبوده است که بوسیله رادیو و تلویزیون و غیره از این طرف جهان آن طرف را فهمید امکانات در آن زمان کم بوده است و امکان تبلیغ نبوده است بین نداشتن قدرت و نبودن حکومت مانع تبلیغ بود .
ثالثا در خیلی از جاها داریم که ائمه (علیهم السلام) در مورد کشور گشائی عمر اعتراض می کردند و می فرمودند هدف اسلام ساختن انسانهای خوب و در مرحله بعد گسترش آن می باشد هدف هدایت انسانها می بادش نه کشور گشایی علاوه بر اینکه دین اسلام به سرعت در سراسر دنیا پیچید با اینکه آن لواتل حضرت محمد یار و یاوری نداشت و در منطقه خشک و بی آب و علف انسانهای بی تمدن زندگی می کردند با وجود این اسلام به خیلی از مناطق رسیده.
رابعاً جهانی شدن اسلام به معنای این نیست که همه دنیا مسلمان شوند چرا چون که در زمان حضرت مهدی (علیه السلام) با آن همه عظمت و حکومت آن چنان عده ای هستند که کافر می باشند و مسلمان نمی شوند جهان تحولی اسلام به معنای این است که قرآن به گوش همه می رسد حال عده ای اختیار می کنند عده ای اختیار نمی کنند اجباری در کار نمی باشد (2) در مواقع حرف اول جا در به تمام معنا اسلام می زند از جهت استدلال و عقاید مباحث مابقی با اختیارات .
منابع:
(1)نهج البلاغه، سید رضی خطبه 198،ص .233
(2) برگرفته از کتابهای کلامی.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی