شیوهی جدیدی برای اعتراض به بیکیفیتی خودروهای ایرانی و چینی در خیابانهای شهر مرسوم شده است. شیوهای که در آن رانندگان بهصراحت از مشکلات خودروی خود میگویند.
چندی پیش عکسی در شبکههای اجتماعی دست به دست چرخید که خریدار خودروی جیلی بر شیشهی عقب خودروی خود بنری را نصب کرده و در آن نوشته بود: «خرید جیلی بزرگترین اشتباه من، شما اشتباه نکنید.»
همین کار کافی بود تا رانندگان دیگر نیز از این ابتکار استفاده کنند و اشکالات خودروی خود را به همشهریانشان اعلام کنند. بنرهای بعدی که روی خودروهای تولید ایران خودرو و سایپا نصب شد، به جزئیات مشکلات خودروها اشاره داشتند.
مالکان خودروهای بنردار در نوشتههای خود، مواردی مانند مشکلات فنی خودرو و پاسخگو نبودن بخش خدمات پس از فروش شرکتهای خودروسازی در ایران را اعلام می کنند و به طرق مختلف از مردم می خواهند خودروهای مشابه را خریداری نکنند.
از خودروهای چینی با برند جیلی، امویام، برلیانس گرفته تا تیبا و پژو پارس، همگی هدف اعتراضهای بنری واقع شدهاند. کیفیت پایین خودروهای داخلی در چند سال اخیر، اعتراضهای زیادی را به دنبال داشته و باعث ایجاد کمپینهای ضد خودروهای داخلی شده است.
نکتهی جالب حرکت اعتراضی جدید که میتوان از آن به عنوان کمپین اعتراض بنری یاد کرد، وجود خودروهای پرفروش چند سال اخیر در آن است. پژو پارس که بهعنوان پرفروشترین خودروی سالهای اخیر ایران خودرو شناخته میشود، یکی از اهداف اعتراضی در این کمپین مردم بوده است.
نکتهای که در این بین، جای تأمل دارد، احترام نگذاشتن مدیران شرکتهای خودروسازی کشور به نظرات مردم در کمپینهای اینچنینی است. خودروهایی که روزبهروز از کیفیتشان کاسته و به قیمتشان افزوده میشود. در آنسو خدمات پس از فروش خودروها نیز پاسخگوی مالکان خودروها نیستند.
باید منتظر بود و دید که آیا حرکت جدید اعتراض بنری گسترده میشود و مدیران خودروسازی و دولت را به واکنش وامیدارد یا خیر.
نظر شما در مورد کیفیت خودروهای داخلی و چینی و شکلگیری این حرکت چیست؟