خانه » همه » مذهبی » انحراف جنسي را تعريف كنيد و بگوييد تأثير شيوع انحرافات جنسي در سرنوشت ملل و اقوام گوناگون چگونه است؟

انحراف جنسي را تعريف كنيد و بگوييد تأثير شيوع انحرافات جنسي در سرنوشت ملل و اقوام گوناگون چگونه است؟

انحراف جنسي، اقدام و يا انجام هر نوع رابطه جنسي برخلاف ضوابط شرعي است[1] برخي مولفان انواع انحرافات جنسي را تا 15 نوع ذكر نموده‎اند.[2] اين نوع انحرافات به لحاظ گستردگي خود آثار و پيامدهاي فردي و اجتماعي بسياري به‌دنبال دارد. در يك نگاه كلّي انحرافات جنسي از جمله انحرافاتي است كه با شيوع آن در جامعه، اساس فرهنگ ديني، ارزش‌ها و باورهاي اعتقادي، سلامت رواني افراد در معرض فروپاشي قرار مي‎گيرد.
امروزه يكي از مهمترين ابزار تهاجم فرهنگي دشمنان اسلام به فرهنگ اسلامي، اشاعه و ترويج مقدمات، ابزار و اسباب انحرافات جنسي در جامعه است. شناخت آثار انحرافات جنسي در جوامع، از راه‌هاي مختلف امكان پذير است؛ اما با توجه به اينكه سوال ناظر به تأثير انحرافات جنسي در سرنوشت ملل و جوامع آن هم در گذشته مي‎باشد، ناگزيريم از اينكه نگاهي به تاريخ زندگي اقوام و ملل پيشين نموده و آثار و پيامدهاي انحرافات جنسي را در سرنوشت آنان مورد مطالعه و بررسي قرار دهيم.

آثار اجتماعي انحرافات جنسي
مطالعات تاريخي نشان مي‎دهد كه اشخاص يا جوامعي كه بهرة‌كافي از اخلاق، معنويت و ارزشهاي انساني داشته‎اند در راه پيشرفت و تمدن گام برداشته و از آرامش و امنيت رواني بالايي برخوردار بوده‎اند؛ اما افراد يا جوامعي كه به شهوت پرستي و انحرافات جنسي مبتلا شده‎اند، نيروهاي خود را از دست داده و در معرض سقوط و نابودي قرار گرفته‎اند؛ هر چند كه مدتي را در رفاه و آسايش مادي سير كرده باشند كه از جملة آنها قوم عاد و ثمودند.
الف. آثار اجتماعي انحرافات جنسي از ديدگاه قرآن
انحرافات جنسي، انسان را به انواع گناهان و نابهنجاري هاي اجتماعي مي‎كشاند و درواقع يكي از عوامل عمدة‌ ترويج فساد در جامعه مي‎باشد. خداوند در قرآن مي‎فرمايد: « فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا».[3] خداوند بعد از ذكر نام تعدادي از پيامبران مي‎فرمايد: بعد از آن‎ها، فرزندان ناشايسته‎اي روي كار آمدند كه نماز را كنار ذاشته و از شهوات پيروي نمودند، و به زودي پيامد گمراهي خود را خواهند ديد؛ بنابراين انحرافات جنسي اساس حركت و سرنوشت و زندگي انسان را تغيير مي‎دهد. معني آيه اين است كه بعد از پيامبران فرزندان ناشايسته‎اي روي كار آمدند كه نماز را ضايع كرده و از شهوات پيروي نمودند و به زودي دچار گمراهي خواهند شد. در جاي ديگر آمده است: «سرانجام كار كساني كه به اعمال بد گرفتار شدند، به اينجا رسيد كه آيات خدا را تكذيب كرده و آن را مورد تمسخر و استهزاء قرار دادند.[4]» از اين دانسته مي‎شود كه انحرافات جنسي رابطه انسان را با خدا خدشه‎دار نموده و سرآغاز بدبختي براي فرد و جامعه محسوب مي‎شود.
در موارد ديگر به داستان قوم لوط و انحرافات جنسي آنها اشاره شده است. خداوند مي‎فرمايد: «لوط را فرستاديم تا قوم خود را كه مبتلا به انحرافات جنسي شده بودند، هدايت كند، لذا به قوم خود گفت:‌ شما كار بسيار زشتي انجام مي‎دهيد كه هيچ كس قبل از شما آنرا انجام نداده است.[5]» از اين دانسته مي‎شود كه «هم جنس‎گرايي» از قوم لوط آغاز شد. و آثار منفي بسياري از جمله آلوده شدن به مفاسد اخلاقي، خطر انقطاع نسل بشر، راهزني و دزدي و… براي آن ذكر شده است.[6]قوم لوط به كار خود ادامه دادند تا اينكه سرانجام به عذاب الهي گرفتار شدند، شهرهاي آنان به كلي نابود شد و باراني از سنگ‎هاي آسماني بر آنان فرو ريخت. «كَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ بِالنُّذُرِ إِنَّا أَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ حاصِباً إِلاَّ آلَ لُوطٍ نَجَّيْناهُمْ بِسَحَرٍ».[7] قوم لوط انذارهاي مكرر پيامبرشان را تكذيب كردند. ما بر آنها تندبادي كه ريگ‎ها را به حركت در مي‎آورد فرستاديم، و همه را نابود كرديم، جز خاندان لوط كه آنها را سحرگاهان نجات داديم (به استثناي همسرش كه مشمول مجازات قوم گناهكاران شد).
ب. آثار اجتماعي انحرافات جنسي در جوامع كنوني
2. تزلزل حيات خانواده
يكي از آثار انحرافات جنسي در جوامع امروزي تزلزل حيات خانواده مي‎باشد. پيامد منفي اين مسئله در صورتي روشن مي‎شود كه جايگاه و نقش مثبت خانواده را در جامعه بشناسيم. در واقع خانواده محوري‎ترين و پايدارترين نهاد هر نظام اجتماعي محسوب مي‎شود. اگر حيات خانواده متزلزل شود و كانون خانواده در اثر ترويج و شيوع انحرافات جنسي كاركرد و نقش مطلوب خود را از دست بدهد و از هم بپاشد، زيربنايي‎ترين  نهاد جامعه آسيب‎پذير شده است. يكي از نمونه‎هاي عيني اين مسئله جامعه غرب است. امروزه در برخي كشورهاي غربي و حتي شرقي، آنچنان انحرافات جنسي و اخلاقي به اوج خود رسيده است كه نظام خانواده را متزلزل نموده و از هم پاشيده است.
2. فساد اخلاق
فساد اخلاق، خود يكي از پيامدهاي اصلي انحرافات جنسي در جامعه محسوب مي‎شود. مراد از فساد اخلاق تمامي گناهان، ناهنجاري‎هاي اجتماعي و… مي‎باشد كه نمونه آن را هم در تاريخ ملل پيشين مانند قوم لوط و ديگر اقوام مشاهده نمود و هم در دنياي معاصر و كشورهاي غربي مي‎توان شواهد آمار و نمونه‎هايي را يافت كه در اثر انحرافات جنسي به انواع مفاسد اخلاقي دچار شده‎اند.[8]3. افزايش كودكان بي‎سرپرست
يكي ديگر از پيامدهاي شيوع انحرافات جنسي در جامعه كه نقش منفي در سرنوشت ملت‎ها دارد، افزايش كودكان خياباني و بي‎سرپرست در جوامع مي‎باشد وجود اين افراد در جوامع، انواع انحرافات و بزهكاري هاي اجتماعي را به همراه داشته و در مرور زمان به كل جامعه سرايت خواهد نمود.
4. كثرت بيماري‎هاي مقاربتي
بيماري هاي مقاربتي از جمله ايدز در اثر انحرافات اخلاقي به خصوص انحرافات جنسي به وجود مي‎آيد كه در جوامع غربي آمارهاي تكان دهنده‎اي از افراد مبتلا به آن گزارش شده است و هر روزه رو به ازدياد است.[9]5. اختلالات جسمي و رواني
انواع اختلالات جسمي و رواني از ديگر پيامدهاي انحرافات جنسي است كه سلامت رواني جامعه را مخدوش نموده و كاركرد مطلوب آنرا متوقف مي‎سازد. چنين جامعه‎اي در برابر تهاجم فرهنگي دشمن به شدت آسيب پذير شده و جوانان به انواع اختلالات شخصيتي از جمله بي‎هويتي، گم‎گشتگي نقش، افسردگي، يأس و نااميدي، و… مبتلا خواهد شد.[10]6. فقر
انحرافات جنسي روحية تلاش و كار و كوشش را از افراد جامعه مي‎گيرد و چرخ توليد جامعه از فعاليت باز مي‎ايستد. جامعه‎اي كه افراد آن به جاي كوشش و تلاش به انواع انحرافات جنسي آلوده بوده و شب و روز در فكر آن باشند، بزودي محكوم به شكست خواهد شد.
7. سلب امنيت و اعتماد در جامعه
از ديگر پيامدهاي اجتماعي ترويج انحرافات جنسي، سلب‎ شدن امنيت و اعتماد از افراد جامعه است، در اين صورت افراد اطميناني ندارند كه به كار و زندگي عادي خود ادامه دهند، زنان بيشتر از ديگران در معرض خطر و آسيب‎پذيري قرار دارند.

معرفي منبع جهت مطالعه بيشتر:
تربيت جنسي، علي نقي فقيهي، نشر دارالحديث قم.
 
پي نوشت ها:
[1] . شرفي، محمدرضا، دنياي نوجوان، ‌تربيت، چاپ اول، 1370، ص142.
[2] . بيرجندي، پروين، روان شناسي مرض (رفتار غير عادي)، دهخدا، چاپ چهارم، 1364، ص 364.
[3] . مريم/60.
[4] . روم/10.
[5] . عنكبوت/28.
[6] . براي مطالعه بيشتر ر.ك: مكارم شيرازي، ناصر، اخلاق در قرآن، مدرسة الامام علي ابن ابي طالب ـ عليه السّلام ـ ، چاپ اول، 1378، ج2، فصل چهاردهم.
[7] . قمر/34 و 35.
[8] . براي مطالعه دراين خصوص مراجعه شود به: دبير سياقي، منوچهر، در غرب چه مي‎گذرد؟ انتشارات بحر العلوم، چاپ اول، 1375.
[9] . براي مطالعه بيشتر ر.ك: درويزه، ابوالفضل، ايدز و ريشه‎يابي بحرانهاي اخلاقي در غرب، انتشارات دانشگاه گيلان، چاپ اول، 1375.
[10] . بنجامين وُلمن، اختلالات روان تني، ترجمه بهمن بخاريان و همكاران، رشد، چاپ اول، 1375.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد