من دراین جا به جوانان عزیز کشورمان، به این سرمایه ها و ذخیره های عظیم الهی و به این گل های معطر و نوشکفته جهان اسلام سفارش می کنم که قدر و قیمت لحظات شیرین زندگی خود را بدانید و خودتان را برای یک مبارزه علمی و عملی بزرگ تا رسیدن به اهداف عالی انقلاب اسلامی آماده کنید.
و من به همه مسؤولین و دست اندرکاران سفارش می کنم که به هر شکل ممکن وسایل ارتقاء اخلاقی و اعتقادی و علمی و هنری جوانان را فراهم سازید و آنان را تا مرز رسیدن به بهترین ارزش ها و نوآوری ها همراهی کنید و روح استقلال و خودکفایی را در آنان زنده نگه دارید.
(صحیفه نور، ج 20، ص 241، پیام امام قدس سره به مناسبت سالگرد کشتار خونین در مکه و قبول قطعنامه 598، تاریخ 29/4/1367)
*******
انقلاب اسلامی چه نوع انقلابی است؟ مفهوم آن چیست؟ بر چه اصولی استوار است؟ مدرن است یا پست مدرن؟ آیا انقلابی در جهت اهداف اسلامی است؟ مبانی خود را از کجا گرفته است؟ از انقلاب کبیر فرانسه یا انقلاب کبیر روسیه یا بعثت نبوی و یا عاشورای حسینی؟ رو به چه آینده ای دارد؟ به سوی آنچه اندیشمندان غربی در قرن های هجدهم و نوزدهم آرزو داشتند یا رو به آینده بهتر, از نوع حکومت جهانی عدل مهدی؟
بسیاری از کج فهمی های صاحب نظران غربی در شناخت انقلاب اسلامی, چه آنهایی که گرایشات مارکسیستی یا نئو مارکسیستی دارند, یا آنهایی که به مکاتب کارکردگرایی و ساختارگرایی و نئوساختارگرایی معتقد هستند و چه آنهایی که با مبانی پست مدرن به نقد مدرنیته می پردازند این نکته است که انقلاب اسلامی, انقلابی است که در بعثت نبوت و قیام حسین ریشه دارد و هدف آن گسترش معنویت و عدالت در جامعه و مبارزه با ظلم و فساد است و از این جهت مقدمه ظهور محسوب می شود. پس, انقلاب اسلامی نه تنها برآمده از مدرنیسم و مدرنیته نبوده و حتی انقلابی پست مدرن هم نیست, بلکه انقلابی کاملا دینی و سنتی است که علیه همه حاکمیت غرب بپاخاسته و در اسلام و معنویت گرایی و عدالتخواهی اسلام ریشه دارد. انقلابی که محور آن اسلام و مکتب تشیع و سرمشق آن راه و روش حضرت سیدالشهدا(ع) است و براساس محرم پا گرفته است. تظاهرات و راهپیمایی های میلیونی ملت ایران در روزهای عید فطر, تاسوعا, عاشورا, اربعین, قیام 15 خرداد 1342, برگزاری چهلم ها برای شهدای حوادث مختلف که به فلج شدن رژیم انجامید, همگی, نشان از ریشه اسلامی آن دارد.
انقلاب اسلامی به هیج وجه وامدار انقلابهای مدرن و شبه مدرن معاصر نیست, بلکه وامدار مقام بعثت و عاشورا و ظهور منجی است, انقلابی که برای برپایی عدالت و معنویت -همان هدف انبیا- بر پا شد و مبارزه با حکومت پهلوی و استعمار را به این دلیل بر خود فرض شمرد که انبیای الهی مبارزه با طاغوتیان زمان خود را ضروری می دانستند, انقلابی که برپایه رهبری دینی و مرجعیت شیعه, نایب امام زمان-سلام الله علیه- شکل گرفت و با شعار «نه شرقی, نه غربی, جمهوری اسلامی» راه نویی را در جهان به شدت به ظلمت گرایش پیدا کرده امروزی باز کرد. پس, در تعریف و مفهوم انقلاب اسلامی چنین باید گفت:
انقلاب اسلامی, انقلابی است در بستر اسلام و مکتب تشیع, و اساس آن بعثت و عاشورا و ظهور منجی است که علیه همه حاکمیت غرب قیام کرد و خواستار قدرت در جهت برقراری معنویت و عدالت در جامعه است و استقلال و آزادی را در پرتو اسلام و شریعت و احکام اسلامی معنا می بخشد. انقلابی است کاملا اسلامی و به دور از هرگونه شائبه های بهره گیری از غرب و غربیان و فرهنگ مدرنیته و پس از آن.
آری, انقلاب اسلامی ملت ایران انقلابی دینی است نه «انقلاب ایران» و «انقلاب 57»؛ در جهت اهداف اسلامی الهی است نه در جهت اهداف مدرنیته؛ و از نظر رهبران آن هیچ تضادی بین مفاهیم «انقلاب» و «اسلامی» وجود ندارد و اسلام اصل ثابتی است که انقلاب و حکومت برآمده و برخاسته از آن است, امری که فهمش برای آنهایی که در فضای دینی-اسلامی زندگی نکرده اند بسیار مشکل و حتی محال و برای ملت مسلمان ایران و فرهیختگان و نخبگان جامعه اسلامی, کاملا واضح و آشکار است.
در یک کلمه, انقلاب اسلامی, کوشش در عینیت بخشیدن به اسلام و احکام اسلامی در جامعه است, تلاشی در جهت تحقق ظهور منجی آخرالزمان با ارائه چهره ای از قدرت و حکومت, که در آن معنویت و عدالت اصل اصیل و رکن اساسی سیاست و حکومت است. آری, انقلاب اسلامی اراده معطوف به معنویت و عدالت در زیر سایه احکام اسلامی است.
(تشکل فراگیر, ج 2, ص 101 و 102)