ملاک وارستگی و شایستگی تسلیم بودن در برابر اوامر الهی و عمل به وظایفی است که خداوند برای تامِین سعادت انسان برای او تعیین نموده است . وارستگی حقیقی در پیوستن به حق و گسستن از غیر اواست و حقیقت اخلاق تنها در سایه دین و تدین واقعی تبلور می یابد . اگر فردی از اخلاق کریمه بر خوردار باشد به همان اندازه متدین و دیندار است هر چند به ظاهر خود را دیندار نداند زیرا دین دارای ابعاد مختلف و مجموعه ای از عقائد و احکام و اخلاق است . اگر کسى فلسفه وجوب واجبات و محرمات را به درستى درک کند و بداند واجبات انسان را به مقام قرب الهى و سرمنزل سعادت و بهروزى مى رساند و در مقابل محرمات و امورى که خداوند از آنها نهى کرده، باعث تیره شدن روح و محجوب شدن فطرت و ضعیف شدن ارتباط با حقیقت و ملکوت عالم مى گردد، ممکن نیست بین واجبات و محرمات را جمع کند و در کنار واجبات، محرمات و امور خلاف شرع را نیز مرتکب گردد. آیا ممکن است مریض عاقلى که دکتر به او دارو داده و از یک سرى کارها او را منع نموده، هم دارو را بخورد و هم چیزهایى را که باید از آنها پرهیز نماید؟ آیا او خودش را فریب مى دهد و یا دکتر را؟ آیا اگر آبى زلال را وارد استخرى که پر از لجن است و لایروبى نشده نمایند آیا این آب قابل استفاده است؟ آیا متعفن نمى گردد. خداوند در دل انسان دو قلب قرار نداده است، یا باید بنده خدا و مطیع فرمان او باشد و یا بنده هوا و هوس و خواست خود. قرآن کریم مى فرماید: ما جعل الله لرجل من قلبین فى جوفخداوند در درون هیچ انسانى دو قلب قرار نداده است.