آيات عظام امام، خامنهاى و نورى: بايد به عادت خويشان (مانند خواهر، مادر، خاله و عمه) مراجعه كند. اگر عادت آنان هفت روز است، بايد هفت روز حيض و باقى را استحاضه قرار دهد و اگر كمتر از هفت روز است )مثلاً پنج روز(، بايد آن را حيض قرار دهد و بنابر احتياط واجب در تفاوت بين شماره عادت آنان و هفت روز )در اين مثال دو روز(، كارهايى را كه بر حائض حرام است، ترك كند و كارهاى استحاضه )عبادت( را به جا آورد. اگر عادت خويشانش از هفت روز بيشتر باشد )مثلاً نه روز( بايد هفت روز را حيض قرار دهد و بنابر احتياط واجب در تفاوت بين شماره عادت آنان و هفت روز )در اين مثال دو روز(، كارهايى را كه بر حائض حرام است، ترك كند و كارهاى استحاضه )كه انجام عبادت است( را به جا آورد و اگر خويشانش عادت ندارند و يا عادتشان يكسان نيست، بنابر احتياط واجب بايد هفت روز حيض و باقى را استحاضه قرار دهد.
آيات عظام بهجت و مكارم: بايد مطابق عادت خويشان و بستگان خود )مانند خواهر، مادر، خاله و عمه( عمل كند؛ يعنى، روزهاى عادت آنها را معيار قرار داده و باقى را استحاضه بداند و اگر خويشانش عادت ندارند و يا عادتشان يكسان نيست، بنا بر احتياط بايد هفت روز حيض و باقى را استحاضه قرار دهد.
آيةاللَّه تبريزى: در هر صورت بايد ششش يا هفت روز را حيض و باقى را استحاضه قرار دهد.
آيةاللَّه سيستانى: بنابر احتياط واجب بايد با دو شرط به عادت برخى از خويشان )مانند خواهر، مادر، خاله و عمه( مراجعه كند و اگر خويشانش عادت ندارند و يا عادتشان يكسان نيست، بايد عددى را بين سه تا ده روز حيض و باقى را استحاضه قرار دهد.
دو شرط عبارت است از:
1. نداند اندازه عادت آن زن )كه از نظر سن و مزاج مماثل اوست( مخالف با اندازه عادت خودش است.
2. نداند اندازه عادت آن زن با اندازه عادت ديگر خويشانش، تفاوت دارد. اما اگر اين دو شرط حاصل نباشد، مىتواند به اختيار خود از سه تا ده روز هر شمارهاى را كه مناسب با سن و مزاج او باشد، ايام عادت و بقيه را استحاضه خود قرار دهد و بهتر آن است كه هفت روز قرار دهد.
آيةاللَّه وحيد: بايد به عادت خويشان )مانند خواهر، مادر، خاله و عمه( مراجعه كند. اگر عادت آنان شش يا هفت روز است، بايد همان حيض و باقى را استحاضه قرار دهد و اگر كمتر از هفت روز است )مثلاً پنج روز( بايد همان را حيض قرار دهد. بنابر احتياط واجب در تفاوت بين شماره عادت آنان و شش يا هفت روز )در اين مثال يك يا دو روز( كارهايى را كه بر حائض حرام است، ترك كند و كارهاى استحاضه )عبادت( را به جا آورد و اگر عادت خويشانش از هفت روز بيشتر باشد )مثلاً نه روز(، بايد شش يا هفت روز را حيض قرار دهد و بنا بر احتياط واجب در تفاوت بين شماره عادت آنان و شش يا هفت روز )در اين مثال دو يا سه روز( كارهايى را كه بر حائض حرام است، ترك كند و كارهاى استحاضه )عبادت( را به جا آورد و اگر خويشانش عادت ندارند و يا عادتشان يكسان نيست، بنابر احتياط واجب بايد هفت روز حيض و باقى را استحاضه قرار دهد.
تبصره 1 . اگر خويشان او عادت ندارند و يا عادتشان يكسان نيست، آيةاللَّه فاضل مىفرمايد: بايد سه يا شش يا هفت روز و آيةاللَّه صافى مىفرمايد: بايد شش يا هفت روز حيض و باقى را استحاضه قرار دهد.
تبصره 2 . اگر عادت همه يا اكثر خويشان زن مضطربه هفت روز باشد، اكثر مراجع تقليد مىگويند: همان هفت روز را حيض و باقى را استحاضه قرار دهد و با توجه به اينكه آيةاللَّهسيستانى در مسئله احتياط واجب دارند، مقلدانشان مىتوانند به فتواى اكثر عمل كنند و اگر عادت خويشانشان مختلف بود يا عادت نداشتند، چنانچه عدد شش يا هفت را حيض خود قرار دهد، به فتواى همه مراجع تقليد عمل كرده است.
منبع:
امام، تحرير الوسيله، ج 1، غسل الحيض، م 19 ، توضيحالمسائل مراجع، م 494 و تعليقات على العروه، ج 1 حكم تجاوز الدم عن العشره، م 1 و دفتر:آيت الله خامنهاى.
آيت الله بهجت، وسيلة النجاة، ج 1، م 261. آيت الله تبريزي منهاجالصالحين، ج 1، م 222.آيت الله سيستانى، تعليقات على العروه، ج 1 حكم تجاوز الدم عن العشره، م 1.توضيحالمسائل مراجع، م 489 و 491آيت الله وحيد، توضيحالمسائل، م 500