در پاسخ به مقاله ذیل توجه کنید : عوامل عمده علاقه مندی و ایجاد انگیزش به درس قرآنمقدمه :قرآن کریم نخستین منبع شناخت فرهنگ و معارف اسلامی است که در دسترس مسلمانان قرار دارد قرآن به عنوان آخرین ارتباط آسمانی با زمین نازل شده ، تا غبار را از وجود انسان بشوید و آنجا که عقل راهبر نیست انسان را راهبر باشد به این جهت شناخت و انس با آن بر هر مسلمانی امری لازم به شمار می رود .
این شناخت و انس با قرآن فواید بسیاری در بر دارد که در صدر آن می توان به امکان بهره معنوی از هدایت قرآن اشاره کرد . قرآن جدای از اینکه کتاب هدایت است معجزه پیامبر نیز می باشد و در هر برهه از زمان ارائه روشی ویژه برای فهم عمیق تر و درک بهتر قرآن ضروری است . قرآن زیبایی های گوناگون دارد و زمانی که با این زیبایی ها آشنا شویم دیگر از قرآن جدا نخواهیم شد . بنابراین مربیان قرآن در امر آموزش قرآن به نوجوانان و ایجاد انگیزه در آنان موفق هستند که بتوانند جوانان و نوجوانان را با زیبایی های قرآن مانوس گردانند که در این زمینه باید با انجام تبلیغات گسترده در رادیو ، تلویزیون و مطبوعات ذهن جوانان و نوجوانان را با مفاهیم قرآن نزدیک کنند و در این راستا مربیان قرآن می توانند با آشنایی با شیوه های ایجاد علاقه در کلاس درس براساس تکنیک های روانشناسی گامی در جهت انس بیشتر نوجوانان به قرآن بردارند . ان شاءا…
تعریف انگیزش : انگیزش انتخاب هدف یا فعالیت و میزان سعی و کوشش افراد برای رسیدن به آن هدف است . انگیزش عملاً در جهت و شدت رفتار افراد منعکس می شود یعنی هر قدر انگیزش بیشتر باشد فرد هدف خود را با شدت بیشتر و در زمان بیشتری تعقیب می کند و هر قدر انگیزش کمتر باشد فرد زودتر از فعالیت یا تعقیب هدف دست برمی دارد انگیزش برای یادگیری از این نظر اهمیت دارد که در صورت فقدان آن پرجاذبه ترین و سودمندترین آموزش ها بی نتیجه و بی حاصل خواهد بود و هیچ خواهد بود و هیچ عامل دیگری نیز نمی تواند جایگزین عامل انگیزش در یادگیری باشد.
علاقه چیست ؟ اصطلاح علاقه از دیدگاه های بسیاری مورد استفاده قرار می دهند اما به طور کلی اصطلاح علایق ، به الگوهای گزینشی از میان چندین گزینش ارجاع می شود داده هایی که علایق را از آنها برداشت می کنند مستقیماً قابل مشاهده مرتباً تکراری و کاملاً متغیر هستند .معلم نه تنها می تواند با استفاده از علایق کودک رفتارهای غیرجالب را در او تقویت کند بلکه می تواند خود این رفتار را به خودی خود ، جالب و تقویت کننده سازد معلم از راه همانند سازی و مشاهد الگو نیز می تواند علایق کودک را آشکار سازد پس از والدین ، معلمان احتمالاً قویترین الگو در میان بزرگسالان هستند و بیشترین یادگیری همانند سازی کودک را در بر می گیرد .
بنابراین اگر معلمی ویژگی های مطالب آموزش که بالاترین و پایین ترین علاقه دانش آموزان را برمی انگیزد بشناسد در این صورت با اعتماد کاملاً بیشتری که اکنون امکان پذیر است می تواند به تشکیل کلاس و یا اجرای برنامه ای درسی اقدام کند.
برانگیختن علایق در امر تدریس :
اگر بخواهیم دانش آموزانمان از توانایی هایشان بهره ای بگیرند باید تمایل به یادگیری را در آنها برانگیزیم برای انجام این عمل دو راه موجود است :
1- برانگیختن علاقه مستقیم آنان به یادگیری موضوع درس
2- برانگیختن علاقه غیرمسقیم آنان نسبت به موضوع درس
به طور مستقیم به موضوعی علاقه مند شدن یعنی آموختن موضوعی به خاطر خود آن موضوع و به طور مستقیم به موضوعی علاقه مند شدن یعنی آموختن موضوعی نه به خاطر آوردن آن موضوع بلکه برای رسیدن به هدف دیگر موثرین انگیزه یادگیری از علاقه مستقیم سرچشمه می گیرد برای انگیختن این نوع علاقه در دانش آموزان راه های مختلفی وجود دارد . که چند نمونه آن در اینجا ذکر می شود :
1- درس را با بیان پرسش متوقعه آغاز کنیم .
2- مسئله ای برای حل به دانش آموزان بدهیم .
3- وسایل تازه ای را به کلاس بیاوریم
4- آزمایش انجام دهیم
5- کودکان را برای گردش و تماشا بیرون ببریم
6- در مورد تاریخ و ادبیات ، شاگردان را وادار کنیم که موضوع درس را به صورت نمایشنامه اجرا کنند .
علاقه مسری است . هر اندازه که خودمان به موضوع درسمان بیشتر علاقه نشان دهیم احتمال دارد که علاقه
دانش اموزان را بیشتر برانگیزیم . زمانی که علاقه آنان را برانگیختیم تازه کار مشکل ما شروع می شود که نگذاریم این علاقه از بین برود اگر بخواهیم در این امر موفق باشیم باید به شاگردان طور ی نشان دهیم که خالصانه و صادقانه به پیشرفت آنها علاقه مندیم .
کودک در کار خود کوشش به خرج نمی دهد مگر اینکه احساس کند معلمش به او علاقمند است ولی این امر به تنهایی کافی نیست کوشش و فعالیت شاگردان نه تنها به شیوه رفتار معلم بستگی دارد بلکه به روش کار آنان نیز مربوط است کودکانی می خواهند بدانند که از آنها انتظار چه کاری می رود ؟
اخلاق قرآنی برای معلم خوب :
برای آموزش قرآن در هر مقطعی ابتدا باید مخاطب را مشخص کرد برای آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان سبک های مختلفی وجود دارد که در هر یک از آنها ابتدا باید مشخص شود از فراگیری قرآن انتظار چه
توانایی هایی را در یادگیری داریم .
آموزش قرآن به معنی خواندن قرآن به تنهایی نیست روخوانی بسیار مهم است اما برای آموزش قرآن ایجاد انگیزه از هر چیز مهم تر است برای ایجاد انگیزه نیز فهم آیات قرآن بسیار تاثیر گذار است .
برای یک معلم قرآن علم تجوید، صوت و لحن کافی نیست برای معلم خوب بودن باید اخلاق قرآنی داشت . اگر نور قرآن در روح و وجود معلمی رسوخ کند آن فرد چه بخواهد و چه نخواهد به دلیل برکات قرآن
تبدیل به معلمی شایسته می شود
منبع :گروه آموزشی امور تربیتی استان اصفهان
این شناخت و انس با قرآن فواید بسیاری در بر دارد که در صدر آن می توان به امکان بهره معنوی از هدایت قرآن اشاره کرد . قرآن جدای از اینکه کتاب هدایت است معجزه پیامبر نیز می باشد و در هر برهه از زمان ارائه روشی ویژه برای فهم عمیق تر و درک بهتر قرآن ضروری است . قرآن زیبایی های گوناگون دارد و زمانی که با این زیبایی ها آشنا شویم دیگر از قرآن جدا نخواهیم شد . بنابراین مربیان قرآن در امر آموزش قرآن به نوجوانان و ایجاد انگیزه در آنان موفق هستند که بتوانند جوانان و نوجوانان را با زیبایی های قرآن مانوس گردانند که در این زمینه باید با انجام تبلیغات گسترده در رادیو ، تلویزیون و مطبوعات ذهن جوانان و نوجوانان را با مفاهیم قرآن نزدیک کنند و در این راستا مربیان قرآن می توانند با آشنایی با شیوه های ایجاد علاقه در کلاس درس براساس تکنیک های روانشناسی گامی در جهت انس بیشتر نوجوانان به قرآن بردارند . ان شاءا…
تعریف انگیزش : انگیزش انتخاب هدف یا فعالیت و میزان سعی و کوشش افراد برای رسیدن به آن هدف است . انگیزش عملاً در جهت و شدت رفتار افراد منعکس می شود یعنی هر قدر انگیزش بیشتر باشد فرد هدف خود را با شدت بیشتر و در زمان بیشتری تعقیب می کند و هر قدر انگیزش کمتر باشد فرد زودتر از فعالیت یا تعقیب هدف دست برمی دارد انگیزش برای یادگیری از این نظر اهمیت دارد که در صورت فقدان آن پرجاذبه ترین و سودمندترین آموزش ها بی نتیجه و بی حاصل خواهد بود و هیچ خواهد بود و هیچ عامل دیگری نیز نمی تواند جایگزین عامل انگیزش در یادگیری باشد.
علاقه چیست ؟ اصطلاح علاقه از دیدگاه های بسیاری مورد استفاده قرار می دهند اما به طور کلی اصطلاح علایق ، به الگوهای گزینشی از میان چندین گزینش ارجاع می شود داده هایی که علایق را از آنها برداشت می کنند مستقیماً قابل مشاهده مرتباً تکراری و کاملاً متغیر هستند .معلم نه تنها می تواند با استفاده از علایق کودک رفتارهای غیرجالب را در او تقویت کند بلکه می تواند خود این رفتار را به خودی خود ، جالب و تقویت کننده سازد معلم از راه همانند سازی و مشاهد الگو نیز می تواند علایق کودک را آشکار سازد پس از والدین ، معلمان احتمالاً قویترین الگو در میان بزرگسالان هستند و بیشترین یادگیری همانند سازی کودک را در بر می گیرد .
بنابراین اگر معلمی ویژگی های مطالب آموزش که بالاترین و پایین ترین علاقه دانش آموزان را برمی انگیزد بشناسد در این صورت با اعتماد کاملاً بیشتری که اکنون امکان پذیر است می تواند به تشکیل کلاس و یا اجرای برنامه ای درسی اقدام کند.
برانگیختن علایق در امر تدریس :
اگر بخواهیم دانش آموزانمان از توانایی هایشان بهره ای بگیرند باید تمایل به یادگیری را در آنها برانگیزیم برای انجام این عمل دو راه موجود است :
1- برانگیختن علاقه مستقیم آنان به یادگیری موضوع درس
2- برانگیختن علاقه غیرمسقیم آنان نسبت به موضوع درس
به طور مستقیم به موضوعی علاقه مند شدن یعنی آموختن موضوعی به خاطر خود آن موضوع و به طور مستقیم به موضوعی علاقه مند شدن یعنی آموختن موضوعی نه به خاطر آوردن آن موضوع بلکه برای رسیدن به هدف دیگر موثرین انگیزه یادگیری از علاقه مستقیم سرچشمه می گیرد برای انگیختن این نوع علاقه در دانش آموزان راه های مختلفی وجود دارد . که چند نمونه آن در اینجا ذکر می شود :
1- درس را با بیان پرسش متوقعه آغاز کنیم .
2- مسئله ای برای حل به دانش آموزان بدهیم .
3- وسایل تازه ای را به کلاس بیاوریم
4- آزمایش انجام دهیم
5- کودکان را برای گردش و تماشا بیرون ببریم
6- در مورد تاریخ و ادبیات ، شاگردان را وادار کنیم که موضوع درس را به صورت نمایشنامه اجرا کنند .
علاقه مسری است . هر اندازه که خودمان به موضوع درسمان بیشتر علاقه نشان دهیم احتمال دارد که علاقه
دانش اموزان را بیشتر برانگیزیم . زمانی که علاقه آنان را برانگیختیم تازه کار مشکل ما شروع می شود که نگذاریم این علاقه از بین برود اگر بخواهیم در این امر موفق باشیم باید به شاگردان طور ی نشان دهیم که خالصانه و صادقانه به پیشرفت آنها علاقه مندیم .
کودک در کار خود کوشش به خرج نمی دهد مگر اینکه احساس کند معلمش به او علاقمند است ولی این امر به تنهایی کافی نیست کوشش و فعالیت شاگردان نه تنها به شیوه رفتار معلم بستگی دارد بلکه به روش کار آنان نیز مربوط است کودکانی می خواهند بدانند که از آنها انتظار چه کاری می رود ؟
اخلاق قرآنی برای معلم خوب :
برای آموزش قرآن در هر مقطعی ابتدا باید مخاطب را مشخص کرد برای آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان سبک های مختلفی وجود دارد که در هر یک از آنها ابتدا باید مشخص شود از فراگیری قرآن انتظار چه
توانایی هایی را در یادگیری داریم .
آموزش قرآن به معنی خواندن قرآن به تنهایی نیست روخوانی بسیار مهم است اما برای آموزش قرآن ایجاد انگیزه از هر چیز مهم تر است برای ایجاد انگیزه نیز فهم آیات قرآن بسیار تاثیر گذار است .
برای یک معلم قرآن علم تجوید، صوت و لحن کافی نیست برای معلم خوب بودن باید اخلاق قرآنی داشت . اگر نور قرآن در روح و وجود معلمی رسوخ کند آن فرد چه بخواهد و چه نخواهد به دلیل برکات قرآن
تبدیل به معلمی شایسته می شود
منبع :گروه آموزشی امور تربیتی استان اصفهان