خانه » همه » مذهبی » باتوجه به آيه 70سوره يوسف چگونه يوسف اجازه داد به برادرش تهمت برنند؟

باتوجه به آيه 70سوره يوسف چگونه يوسف اجازه داد به برادرش تهمت برنند؟

باتوجه به آيه 70سوره يوسف چگونه يوسف اجازه داد به برادرش تهمت برنند؟  
هنگامى كه حضرت يوسف خواست برادرش را در كشور مصر بازداشت كند، شخصاً پيمانه گرانبهاى سلطنتى را در ميان بار گندم او نهاده، سپس شخصى در ميان قافله صدا زد: «اَيَّتُها الْعيرُ اِنَّكُمْ لَسارِقون; اى اهل قافله شما دزد هستيد!» با اين وضع چطور يوسف ظرف گرانبها رادرميان بار گندم برادر گذارده و چگونه باعث شد كه قافله فلسطين كه همه برادر يوسف هستند متهّم به سرقت گردند با اين كه افترا و متّهم ساختن مردم به گناه حرام است؟! آيه اى كه متضمّن اين قسمت از داستان است به قرار زير است:«فَلَمّا جَهَّزَهُم بَجَهازِهِمْ جَعَلَ السِّقايَةَ فى رَحْلِ اِخيهِ ثُمَّ اَذَّنَ مُؤَذِّن اَيَّتُها الْعيرُ اِنَّكُمْ لَسارِقُون; و هنگامى كه (مأمور يوسف) بارهاى آنها را بست، ظرف آبخورى پادشاه را در بار برادرش گذاشت; سپس كسى صدا زد: اى اهل قافله! شما دزد هستيد!» (يوسف/آيه70).صريح آيه اين است كه ظرف را حضرت يوسف در ميان بار برادر نهاده،ولى نسبت دزدى را شخص ديگرى به كاروان داده و نكته قابل توجّه همين جاست.امّا چرا يوسف دست به چنين كارى زد؟علّت آن چنان كه از آيه 76 به دست مى آيد اين است كه جز اين، راه و چاره اى براى نگاه داشتن برادر نداشت، نه قوانين كشورى مصر در آن سالهاى قحطى اجازه مى داد كه شخصى را بى جهت در مصر بازداشت كند و نه برادران او حاضر مى شدند كه برادر يوسف در مصر بماند; و بطور مسلّم چنان كه بسيارى از مفسّران گفته اند، او اين مطلب را با برادر خود در ميان گذارده بود و چنان كه آيه 69 مى گويد او قبلا در يك مجلس محرمانه و خصوصى خود را معرفى كرده و احتمالا او از اين پيشامد مطّلع كرده بود. بنابراين، از نقطه نظر يوسف اين مطلب بى اشكال بود، زيرا برادرش رضايت به اين طرح داده است.از طرفى يوسف برادر خود را متّهم نكرد و دروغ نگفت و تهمت نزد; بلكه مأمورين به خيال اين كه چنين سرقتى روى داده بارها را بازرسى كرده و برادر يوسف را متّهم ساختند و او را بازداشت كردند. برادر يوسف هم چون جريان را مى دانست و از تبانى قبلى اطّلاع داشت سكوت كرد، بعلاوه، در آيه هيچ گونه شاهدى نيست كه اين جريان در برابر يوسف روى داده است.
منبع:

پاسخ به پرسش هاي مذهبي آيت الله مكارم شيرازي بخش تفسيرسوال 34

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد