طلسمات

خانه » همه » مذهبی » با توجه به این که خداوند دیده نمی شود، منظور از « لَّمَحْجُوبُونَ» در سوره مطفّفین چیست؟

با توجه به این که خداوند دیده نمی شود، منظور از « لَّمَحْجُوبُونَ» در سوره مطفّفین چیست؟




استعمال لغت «حجاب» لزوماً به معنای مادّی آن نیست؛ زیرا با توجّه به ادلّه عقلی و نقلی نمی توانیم خداوند را مادّی بدانیم.



[1]



از این رو، استعمال واژه «حجاب» در آیه شریفه معنای مادّی ندارد. همان طور که در آیات دیگری نیز واژه حجاب به کار رفته که معنای مادّی آن منظور نیست: «وَ إِذَا قَرَأْتَ الْقُرْءَانَ جَعَلْنَا بَیْنَکَ وَ بَینْ‏َ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالاَخِرَةِ حِجَابًا مَّسْتُورًا»؛



[2]



یعنی، «و هنگامى که قرآن مى‏ خوانى، میان تو و آنها که به آخرت ایمان نمى ‏آورند، حجاب ناپیدایى قرار مى‏دهیم‏».



 




در آیه مورد پرسش، مفسّران کلمه «محجوب» را به «محروم» تفسیر کرده اند،



[3]



به این بیان: آنان از رحمت، کرامت، احسان و قرب پروردگار محروم می شوند.



[4]



پس، مادّیت از آن استفاده نمی شود.



 




در نهایت ترجمه آیه این گونه است: «چنین نیست (که مى‏ پندارند)، آنها در آن روز از (رحمت و کرم) پروردگارشان محجوب و محرومند».



[5]







 





این پرسش جواب تفصیلی ندارد.



 

 









[1]





برای آگاهی بیشتر در این باره ر. ک:
1286 (سایت: 1330)
؛
2217 (سایت: 2359)
.











[2]





.
اسراء، 45.










[3]





برای آگاهی بیشتر در این باره ر. ک:
6838 (سایت: 6928)
.











[4]





.
طبرسى، فضل بن حسن، ‏
مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏10، ص 689،
ناصر خسرو
،
تهران‏، 1372 ش؛ حسینى همدانى، سید محمد حسین، انوار درخشان، ج 18، ص 44، نشر کتابفروشى لطفی، تهران، چاپ اول، 1404ق؛ مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج 26، ص 263،دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش.










[5]





. مطفّفین، 15، ترجمه الهی قمشه ای.


 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد