اما در مورد آیه دوم(284 سوره مبارکه بقره) باید گفت گناهانی که از انسان سر می زند، برخی جنبه عمل خارجی دارد و بعضی جنبه درونی و قلبی مثل پنهان کردن و کتمان شهادت و شرک و مانند آن. این آیه شریفه اشاره این دارد که خداوند تنها گناهان ظاهری و خارجی را که با اعضا و جوارح انسان انجام می گیرد، مؤاخذه نمی کند بلکه گناهان قلبی و باطنی را هم مورد محاسبه قرار می دهد، چون او حاکم بر جهان و آگاه از همه حوادث ظاهری و باطنی و اعمال درونی و بیرونی و همه افکار و نیت ها است و هیچ چیز بر او مخفی نمی باشد و از درون دل ها آگاه و باخبر است. این آیه با احادیث فراوانی که می گوید: نیت گناه، گناه نمی باشد، منافاتی ندارد زیرا آن احادیث مربوط به گناهان است که جنبه عمل خارجی دارند و نیت مقدمه آنها است، نه گناهانی که ذاتا جنبه درونی دارند و عمل قلبی هستند. آیه معنای دیگری نیز دارد و آن این که یک عمل ممکن است به صورت های مختلفی انجام گیرد مثلا انفاق ممکن است برای خدا باشد و امکان دارد از شهرت طلبی سرچشمه گرفته باشد. آیه می گوید: اگر نیت خود را آشکار سازید یا پنهان کنید خدا از آن آگاه و طبق آن محاسبه می کند و در واقع مفاد حدیث: لا عمل الا بالنیه، هیچ عملی جز با نیت صورت نمی گیرد(یعنی قوام عمل به نیت آن است) را بازگو می کند. در واقع خداوند همه اعمال انسان را چه ظاهری و چه باطنی را مورد محاسبه و رسیدگی قرار می دهد ولی برخی گناهان مثل حسادت را تا وقتی که در خارج ظهور و بروز نیافته است، مورد بخشش و عفو قرار می دهد و این از لطف و تفضل و کرم خداوند است.(رجوع کنید: تفسیر نمونه ج2، ص291 و 100)