در مراكز آموزشي و قرآني كه براي نوجوانان و جوانان برگزار مي گردد، سه مرحله مورد توجّه است:
1. قرائت و روان خواني قرآن کريم.
2. حفظ قرآن کريم.
3. معارف قرآن کريم.
هر يك از قسمت هاي (1 و 2)، روش ها ي خاص، متون درسي و مدّت زمان مشخصي را مي طلبد، قسمت سوم كه معارف قرآني است و سؤال بر آن متمركز مي باشد را مي توان از راهكارهاي ذيل به نتيجه رساند:
الف) اين مرحله، بعد از يادگيري رون خواني و مقداري حفظ، آغاز مي شود.
ب) براي اساتيد جلسه و معلم هاي كلاس هاي قرآني، مطالعه ي چند تفسير، همانند نور، نمونه، الميزان، راهنما، پيام قرآن کريم «عقائد»، پيام قرآن «اخلاق» و… پيشنهاد مي شود.
ج) براي آموزش تأثير گذار، مي توان كار را به اين منوال آغاز كرد: 1. تعيين يك صفحه 2. ترجمه ي سليس و روان همانند ترجمه ي آيت الله مكارم شيرازي 3. شرح مختصر لغات و واژه هاي كليدي 4. طرح پرسش هايي با استفاده از استعداد و ابعاد كتاب همانند برگزيده ي تفسير نمونه در پنج جلد.
اين روش [كه معرفي منابع، طرح سوال و ارجاع به آن منابع مي باشد] را مي توان در گروه هاي مطالعاتي تفكيك شده با راهنمايي اساتيد و اهل فنّ انجام داد يا با استفاده از مسابقات و معرفي منابع تفسيري مؤثر در يادگيري و بالابردن فرهنگ قرآني شهرستان و محيط هاي آموزشي، سهيم شد.
علاوه بر مطالب ياد شده، در امر آموزش مفاهيم قرآني، جزواتي لازم است، كه در اين خصوص مي توان از چند نمونه كرد:
1. استفاده از متون درسي پيرامون قرآن كريم كه براي سطوح مختلف توسط آموزش و پرورش چاپ مي شود.
2. مشورت و درخواست جزوات در اين باره از جامعه القرآن قم با شمارة تلفن 7739073 ـ 0251 و هم چنين مي توان از علما و اساتيد راهنمايي خواست و نيز تماس با بيت القرآن امام علي ـ عليه السّلام ـ در قم با شماره هاي 7743876 و 7720518 مي تواند مفيد باشد.
خانه » همه » مذهبی » براي ارائه ي نكات مفهومي و تفسيري قرآن كريم از براي سنين ابتدايي، راهنمايي و متوسطه از چه روش هائي و چه جزواتي بايد استفاده شود؟