بر هوای لب او ذره صفت رقص کنان تا لب چشمه خورشید درخشان بروم
همچنین امام صادق(ع) فرمودند: «القیامة عرس المتقین»؛ «قیامت زفاف و عروسی اهل تقوا است».همان، ج 7، ص 176. امام صادق(ع) فرمودند: «اذا مات المومن، شیعه سبعون الف ملک الی قبره فاذا ادخل قبره، اتاه منکر و نکر، فیقعدانه و یقولان له: من ربک؟ و ما دینک؟ و من نبیک؟ فیقول: ربی الله و محمد نبی و الاسلام دینی. فیفسحان له فی قبره مدبصره و یاتیانه بالطعام من الجنة، و یدخلان علیه الروح والریحان و ذلک قوله عزوجل: «فاما ان کان من المقربین فروح و ریحان» یعنی، فی قبره «و جنة نعیم» یعنی فی الاخره»؛ «هرگاه مؤمن بمیرد، هفتادهزار فرشته؛ او را تا قبرش تشییع می کنند؛ سپس وقتی در قبر داخل می شود، نکیر و منکر به سراغش آمده، در کنارش نشسته و به او می گویند: پروردگارت کیست؟ و دینت چیست؟ و پیغمبرت کیست؟ جواب می دهد: پروردگارم خدا و محمد(ص) پیغمبرم و اسلام دینم است. [پس آن گاه ]قبرش را برایش به وسعت شعاع بصرش می گشایند و به سویش از بهشت طعام می آورند و روح و ریحان بر او وارد می سازند و آن همان قول خداوند عزوجل است که در قرآن کریم فرمود: «اما اگر از مقربان باشد روح و ریحان برایش می باشد»، یعنی، در قبرش چنین چیزی است. اما در آخرت او داخل در «بهشت همیشه پرنعمت» است».همان، ج 6، ص 222، روایت 22.
بنابراین، کسی که قبرش روح و ریحان و آخرتش رضوان پر نعمت فراوان است، نه هولی دارد و نه هراسی. آری اگر نگرانی و ترس از لحظه جان دادن و بعد از آن باعث تلاش و جدیت در جهاد با نفس و ترک گناه و تحصیل ایمان و تقوا و تقرب شود و انسان را تحریک به عمل صالح کند، بسیار ترس خوبی است. همان گونه که در جبهه و مقابله با دشمن قدار، رزمنده واقعی، آمادگی رزمی کافی فراهم می سازد؛ مومن واقعی نیز برای قبر و قیامت خود، توشه فراهم می کند.