بعد سياسى و احياى عاشورا از منظر فقه(5)
بعد سياسى و احياى عاشورا از منظر فقه(5)
مصاديق عزادارى
همانگونه كه پيش از اين گفته شد، عزادارى سرور و سالار شهيدان، در عصر ما شكلهاو مصاديق گوناگونى دارد. برخى از اين نمونهها درعصر ائمه اطهار(ع) نبوده است تا روايتىدر باره آن وارد شود ولى از آنجا كه اصل اقامه عزا و ذكر مصيبت، عملى ممدوح و بر اساساحاديث تسامح در ادله سنن، مستحب است، مىتوان گفت كه هر چيزى كه جنبه عزادارى ومصداق ذكر مصيبت باشد، محكوم به حكم عزادارى است، مگر آن مصاديقى كه با عنوانثانوى و يا به علل ديگر، خارج از اين حكم باشد. در اينجا شايسته است فهرست مهمترينمصاديق عزادارى، بيان شود و گفتنى است مصاديق عزادارى، به حسب زمان و مكان و
اهميت، تفاوت دارند 1. نوحهخوانى؛ 2. شبيهخوانى(تعزيه) 3. سينه زنى و زنجير زنى؛ 4. برپايى مجالس روضه؛ 5. سياه پوشى و برافراشتن پرچمهاى سياه؛ 6. ماليدن گل بر سر وصورت و پشيانى 7. خواندن زيارت عاشورا؛ 8. سفره انداختن بهياد امام حسين(ع) ويارانايشان.
تحريف در مراسم عاشورا
عزادارى سيدالشهدا(ع) به علت بركات و آثار بىشمارى كه دارد، مورد تهاجم دشمناناسلام و آن حضرت بوده و خواهد بود. درتاريخ، گروهها و افراد بسيارى به شكلهاىگوناگون، همت و تلاش خود را براى از بين بردن شعاير حسينى و محو آثار و بركات آن، بهكار گرفتهاند، در گذشته، حكام اموى و عباسى و در عصر حاضر، گروهاى وهابى مسلك رامىتوان نام برد.
پرواضح است كه اين تبليغات، نه تنها در شور و شوق دلباختگان حسينى اثر منفى ندارد،بلكه اثر مثبت نيز دارد؛ اما گاهى برخى رفتارهاى شيعيان و عاشقان آن حضرت، به عنوانعزادارى سبب مىشود كه اين فرهنگ غنى و ژرف، به انحراف كشيده شود. از اين رو، برعالمان دينى و عاشقان حسينى فرض است كه براى جلوگيرى از تحريف اين مراسم بكوشندو در اين راه، از هرگونه افراط و تفريط بپرهيزند.
خوشبختانه بسيارى از فقها و عالمان دلداده و آگاه، به اين مسأله حساسيت نشان داده و درموارد مختلف، برخى از تحريفات را تبيين كردهاند، كه از جمله، حضرت امام خمينى شهيدمطهرى
[80] و مقام معظم رهبرى را مىتوان نام برد مقام معظم رهبرى در ارتباط با عزادارىمطالب فراوانى را گوشزد كردهاند؛ از جمله:
«اين عزادارىهاى سنتى، مردم را به دين نزديك مىكند…اين يك كار غلطى است كهعدهاى قمهها را بگيرند به سر خود بزنند و خون بريزد. اين كار يعنى چه؟…
ما نبايد كارى بكنيم كه جامعه اسلامى برتر، يعنى جامعه محب اهل بيت(ع) كه مفتخر بهنام مقدس ولى عصر – ارواحناه فداه – است به نام حسين بن على(ع) و به ناماميرالمؤمنين(ع)در نظر مسلمانان عالم و غيرمسلمانان، به عنوان يك گروه آدمهاى خرافىبىمنطق معرفى بشود».
[81]
انديشمندان و فقهاى روشن ضمير، در طول تاريخ، با حساسيت تمام، موضوع تحريفات
عاشورا را پىگرفته و هشدارهاى لازم را دادهاند؛ از جمله، آية الله سيد محسنامينمىنويسد:
«بزرگترين گناهان اين است كه انسان بدعتها را به جاى مستحب گرفته و يا امورمستحبى را بدعت وانمود كند. امور نهى شده، كه در عزادارىها فراوان اتفاق مىافتد، ازقرارزير است:
1. كذب و دروغ گفتن؛ 2. آزار نفس و اذيت كردن بدن، كه همان قمه زدن و شاخ حسينىاست…حرام بودن اين امور، عملاً و فعلاً ثابت است. 3. جيغ زدن و فريادهاى بلند زنان، كهعلاوه بر زشت بودن آن، اصلاً گناه و معصيت است. 4. داد و فرياد و نعرههاى وحشيانه باصداهاى نكره؛ 5. غير از اينها آنچه به نام دين در اين گونه مجالس، موجب آبروريزى وهتك حرمت فوقالعاده دين مىشود و حد مرزى نيز نمىتوان براى آن شمرد».
[82]
د. احكام فقهى زيارت
زيارت، هم جنبه اعتقادى دارد و هم بعد سياسى و اجتماعى و از سوى ديگر، برخورداراز روح سازندگى و تربيتى نيز هست.
مكانهاى زيارتى، بهويژه كربلا، مانند دانشگاههايى هستند كه معلمان آن سيدالشهدا(ع)و ياران با وفايش مىباشند و شاگردان آنها زايران عاشق و عارف و ماده درسى تعاليمآسمانى و ارزشهاى انسانى و هدف آنها رشد معنويت و پيوند وثيق و ناگسستنى با امامانوخط سرخ شهادت. از نگاه آموزههاى شيعى، اجر و پاداش زيارت، همسان بسيارى ازعبادات، بلكه برتر از آنها است. زيارتنامههاى امامان شيعه، در بردارنده بسيارى ازناگفتههاى آنان است.
در طول تاريخ شيعه، زيارت از مهمترين عوامل حفظ و استمرار حركت ونهضتعاشورا بوده است. شخص زاير با حضور در كنار مرقد امامان(ع) ضمن الهامگرفتناز اسوههاى انسانيت و تعظيم شعاير و تقدير از فداكارىها و تجليل از پاكىهاخودرادر برابر آئينه تمام قد فضيلتها قرار مىدهد تا عيار خود را بسنجد. در هر صورت،زيارت، آشنايى با همه خوبىها و ارزشها است. از اين رو است كه در تعاليم شيعى، بهزيارت كردن سفارش فراوان شده است. اين بخش، نگاهى اجمالى دارد به برخى از احكامفقهى زيارت.
1. وجوب و يا استحباب مؤكد زيارت
زيارت سيدالشهدا(ع) اگر نگوييم واجب است، استحباب مؤكد آن، قطعى بوده و در آنهيچگونه شكى نيست. روايات در اين باره فراوان است. بسيارى از محدثان ابواب مختلفى رابراى نقل اين گونه روايات گشودهاند. از ميان آنان مىتوان از صاحب وسائل الشيعه نام برد.وى بيشتر از 35 باب را به اين موضوع اختصاص داده و از جهات گوناگون، زيارتسيدالشهدا(ع) را بررسى كرده است.
ايشان عنوان چند باب را به واجب كفايى بودن زيارت آن حضرت اختصاص داده است؛از جمله، در باب سى و هفتم از ابواب «المزار و ما يناسبه» آمده است: «باب تأكد استحبابزيارة الحسين بن على
[83] و وجوبها كفايةً»، كه در آن، 48 روايت را نقل كرده است كه برخى ازآنها از نظر سند، معتبر و قابل اعتمادند از جمله:
1.
«عن
محمد بن مسلم عن ابى جعفر قال: مروا شيعتنا بزيارة قبر الحسين فان اتيانه يزيدفىالرزق و يمد فى العمر و يدفع مدافع السوء و اتيانه مفترض على كل مؤمن يقله بالامامةمناللّه».
[84]
يعنى امام صادق(ع) مىفرمايد: پيروان ما را به زيارت مرقد امام حسين ببريد. پس هماناآمدن به زيارت حسين روزى را زياد و عمر را طولانى و روزنه بدىها را مىبندد و آمدن بهزيارت آن حضرت، بر هر مؤمنى كه به امامتش از سوى خدا اذعان دارد، واجب است.
دو فقره از اين روايات، ممكن است بر وجوب زيارت سيدالشهدا(ع) دلالت كند: اول،جمله «مروا» كه صيغه امر است و ظهور اولى آن، در وجوب است. دوم، جمله «و اتيانهمفترض…» كه به صراحت، بر وجوب زيارت دلالت دارد.
2. در روايت ام سعيد الاحمسية نيز تصريح شده است: بر وجوب زيارت سيدالشهدا(ع)
«قالت: قال لى ابوعبدالله(ع) يا امسعيد تزورين قبر الحسين(ع) قالت: قلت: نعم (قال: ياامسعيد) زوريه فان زيارة الحسين واجبةٌ على الرجال و النساء»؛
[85]
يعنى امسعيد مىگويد: امام صادق(ع) خطاب به من فرمود: اى امسعيد! آيا مرقد مقدسحسين را زيارت مىكنيد؟ عرض كردم: آرى. آن حضرت فرمود: قبر آن حضرت را زيارتكنيد. پس همانا زيارت حسين بر هر مرد و زنى واجب است.
در اين روايت، جمله «زوريه» امر است و ظهور در وجوب دارد و نيز فقره پايانى حديث،كه در مقام تعليل جمله اول است، دلالت دارد بر وجوب زيارت، بر هر زن و مرد.
3. در روايت عبد الرحمن بن كثير نيز به وجوب زيارت حضرت سيدالشهدا(ع) اشاره
شده و افزون بر اين زيارت، حقى نيز از سوى خدا براى آن حضرت، شمرده شده است:
«قال: قال ابوعبدالله(ع): لو ان احدكم حج دهره ثم لم يزر الحسين بن على(ع) لكان تاركاً حقاًمن حقوق رسول الله(ص) لان حق الحسين فريضةٌ من الله واجبةٌ على كل مسلم»؛
[86]
يعنى ابن كثير مىگويد: امام صادق(ع) فرمود: اگر يكى از شما همه عمرش حج انجام دهد وپس از آن، حسين بن على را زيارت نكند، اين شخص حقى از حقوق رسول خدا را ترك كردهاست؛ زيرا حق حسين از سوى خدا فريضه است و بر هر مسلمان، واجب.
در اين حديث، زيارت امام حسين(ع) دوبار واجب شمرده است: اول در ضمن جمله«فريضةٌ من الله» و دوم فقره «واجبةٌ» على كل مسلم».
4. در بسيارى از روايات، ترك زيارت سيدالشهدا(ع) سبب نقص ايمان شمرده شدهاست؛ از جمله، در روايت عسمة بن مصعب:
«عن ابى عبدالله(ع) قال: من لم يأت قبر الحسين(ع) حتى يموت كان منتقص الايمان،منتقص الدين ان أدخل الجنة كان دون المؤمنين فيها»؛
[87]
يعنى امام صادق(ع) فرموده: هر كس به زيارت قبر حسين نيايد تا اينكه بميرد، اينشخص، ايمان و دينش ناقص است و اگر وارد بهشت شود، مؤمنان (كنايه از رتبه و درجهپايينتر) خواهد بود.
اين روايت، صريح است در اينكه تارك زيارت آن حضرت، ايمانش ناقص است.
همانگونه كه ملاحظه شد، دلالت روايات بر وجوب زيارت، جاى شبهه نيست. از اينرو، بعضى از فقها فرمودهاند كه زيارت ائمه(ع) در طول عمر، يك بار واجب است. مجلسىاول مىنويسد:
«بل يظهر من الاخبار الكثيرة وجوب زيارته(ع) و لهذا قال به جماعة من اصحابنا بل ذهبطائفةٌ الى وجوب زيارة كل واحد من الائمه(ع) ولو مرة فى جميع العمر»؛
[88]
يعنى بلكه از اخبار فراوان، وجوب زيارت امام حسين(ع) ظاهر مىشود و از اين رو، گروهى ازفقهاى شيعه فتوا به وجود دادهاند، بلكه گروهى از فقها فتوا دادهاند كه زيارت هر يك ازامامان، هر چند يك بار در طول عمر، واجب است.
در هر صورت، هر چند روايات دلالت بر وجوب عينى زيارت دارند ولى فتوا دادن بهوجوب عينى مشكل است. يا از باب اينكه روايات مورد اعراض مشهور فقها بوده است؛زيرا كسى طبق آن فتوا نداده است، جز مجلسى اول. البته اين پاسخ، طبق مبناى فقهايى كهاعراض مشهور را موهن سند مىدانند، صحيح است. يا بايد وجوب حمل بر كفايى شود؛يعنى اگر قبور ائمه(ع) بهويژه كربلا زائرى نداشته باشد، در حدى كه از غربت خارج شوند،
بر شيعيان، زيارت آنان واجب كفايى است. شاهد بر اين حمل، سيره متشرعه متصل به زمانائمه است مبنى بر اينكه زيارت ائمه(ع) را واجب نمىدانستهاند.
و يا بايد روايات دال بر وجوب، حمل بر تأكيد شوند و از ظاهر آنها رفع يد شود. شاهداين حمل نيز روايات بسيارى است كه هم از نظر سند و هم از نظر دلالت، اقوا از روايات دالبر وجوبند و در مقام تعارض، بر آنها مقدم مىشوند.
2. استحباب زيارت امام حسين در حال خوف
در ميان فقها اين بحث مطرح است كه آيا اهميت زيارت سيدالشهدا(ع) بيشتر است و يازيارت خانه خدا. يكى از ادله كسانى كه مىگويند: زيارت سيدالشهدا مهمتر است، رواياتىاست كه با وجود ترس، زيارت سيدالشهدا(ع) را همچنان مورد تأكيد قرار مىدهند. صاحبوسائلالشيعه بابى را در اين باره، با نام «استحباب زيارة الحسين و الائمة فى حال الخوف والامن» گشوده و در آن چهار روايت را نقل كرده است؛ از جمله:
«عن زرارة قال: قلت لابىجعفر(ع): ما تقول فى من زار اباك على خوف؟ قال: يؤمنه اللهيومالفزع الاكبر و تلقاه الملائكة بالبشارة و يقال له: لاتخف و لاتحزن هذا يومك الذىفيهفوزك»؛
[89]
يعنى زراره مىگويد: به امام باقر(ع) عرض كردم: چه مىفرماييد در باره شخصى كه باترس،پدرت را زيارت كرده است؟ حضرت فرمود: روز قيامت او را در امنيت قرار مىدهد وملائك را ملاقات مىكند در حالى كه به او مىگويند: نترس و ناراحت نباش، اين روز، روزپيروزى تو است.
ايشان افزون بر آنچه در اين باب وارد شده است، باب ديگرى را با نام «استحباب اختيارزيارة الحسين على الحج و العمرة المندوبين»
[90] گشوده و 23 روايت را در آن نقل كرده است.و نيز در كتاب جامع احاديث الشيعه، مؤلف عنوان بابى را «استحباب زيارة الحسين (ع) ولوفى حال الخوف وثواب من قتل عنده او حبس فى اتيانه او ضرب او مات»
[91] قرار داده و بيشاز پنج روايت را در آن جاى داده است.
بنابراين مىتوان گفت كه زيارت سيدالشهدا(ع) بر حج و عمره مستحبى ترجيح دارد.
3. استحباب غسل زيارت
صاحب عروة الوثقى يكى از غسلهاى مستحب را هنگام سفر براى زيارتسيدالشهدا(ع) مىداند. ايشان پس از تقسيم اغسال مستحب مىفرمايد:
سيزدهم غسل براى سفر، بهويژه زيارت امام حسين عليهالسلام.
از سوى صاحبان حاشيه بر عروة، بر اين مسأله، حاشيهاى زده نشده است.
شارح، محقق شيخ محمد تقى آملى، در تبيين و استدلال بر اين مطلب مىنويسد:
«دلالت مىكند بر استحباب غسل براى مسافر زيارت امام حسين، خبر ابى بصير عنالصادق: اذا اردت الخروج الى ابى عبدالله (ع) فصم قبل ان تخرج ثلاثة ايام يوم الاربعاء و يومالخميس و يوم الجمعة فاذا امسيت ليلة الجمعة فصل صلوة الليل ثم قم فانظر فى نواحىالسماء فاغتسل تلك الليلة قبل المغرب ثم تنام على طهر فاذا اردت المشى اليه فاغتسل»؛
[92]
يعنى هرگاه خواستى براى زيارت اباعبدالله(ع) حركت كنى، سه روز چهارشنبه وپنجشنبه و جمعه را روزه بدار و چون شب جمعه فرا رسيد، نماز شب را بخوان. سپسحركت كن و به اطراف آسمان نگاه كن. سپس غسل شب جمعه را قبل از مغرب انجام دهسپس با طهارت بخواب. بعد از بيدار شدن، هرگاه خواستى براى زيارت بروى، غسل كن.
احكام ديگر زيارت سيدالشهدا(ع)
در باره زيارت امام حسين(ع) افزون بر آنچه گذشت، روايات فراوانى با عناوينىمتفاوت، رسيده است كه طبق آنها و بر اساس احاديث «من بلغ» فقها فتوا به استحباب دادهاندو بسيارى از محدثان، از جمله، شيخ حر عاملى عنوان بابى را كه براى اين احاديث برگزيده،عنوان استحباب است و از آنجا كه نقل دست كم يك روايت از هر يك از اين مجموعه، ازحوصله اين نوشته خارج است، براى اطلاع، به بيان عنوان ابواب بسنده مىشود:
[93]
پينوشتها:
[80]. از شهيد مطهرى نوشتهاى با نام تحريفات عاشورا منتشر شده كه بسيار سودمند است.
[81]. سخنرانى معظمله درباره مراسم عاشورا و مقابله با اعمال خرافى، سال 1373ى.
[82]. سيد محسن امين، التنزيه فى اعمال الشبيه، ص7.
[83]. وسائل الشيعه، ج14، باب 37 از ابواب المزار و ما يناسبه، ص409؛ كامل الزيارات، باب «ان زيارةالحسينى فرض و عهد لازم له و لجميع الائمه(ع) على كل مؤمن و مؤمنه» ص236.
[84]. وسائل الشيعه، ج14، ص413، ح8؛ و نيز ر.ك: كامل الزيارات، باب 43، ح1، ص236.
[85]. همان، باب 39، ح3، ص437؛ و نيز ر.ك: كامل الزيارات، باب 43، ح4.
[86]. همان، باب 38، ج1، ص428؛ و نيز ر.ك: كامل الزيارات، باب 43، ح5، ص237.
[87]. همان، باب38، ص430، ح10.5 و 12.
[88]. محمد تقى مجلسى، روضة المتقين، ج5، كتاب الحج، ص376.
[89]. همان، ج14، باب 47، ص456، ح1؛ نيز ر.ك: كامل الزيارات، ص125.
[90]. همان، باب45، ص445.
[91]. جامع احاديث الشيعه، ح15، ص282، باب 57.
[92]. مصباح الهدى، ج7، ص108.
[93]. وسائل الشيعه، ج15، ابواب المزار و ما يناسبه، ص435 تا 495 و 517.
منابع:
1. باب استحباب زيارة النساء يك حديث
2. باب استحباب تكرار زيارة الحسين (پنج حديث).
3. باباستحباب المشى الى زيارة الحسين (شش حديث).
4. باب الاستنابه فى زيارة الحسين (يك حديث).
5. باب استحباب اختيار زيارة الحسين على الحج (23 حديث).
6. باب استحباب اختيار زيارة الحسين (دو حديث).
7. باب استحباب زيارة الحسين ولو ركب البحر (دو حديث).
8. باب تأكد زيارة الحسين ليلة عرفه (پانزده حديث).
9. تأكد استحباب زيارةالحسين فى اول رجب.
10. باب تأكد استحباب زيارة الحسين فى النصف من شعبان (دوازده حديث).
11. باب ما يستحب فى العمل ليلة النصف من شعبان بكربلا (يك حديث).
12. باب تأكداستحباب زيارة الحسين ليلة القدر (شش حديث).
13. باب تأكد استحباب زيارة الحسين ليلة عاشورا (هفت حديث).
14. باب تأكد استحباب زيارة الحسين يوم الاربعين (سه حديث).
15. باب تأكد استحباب زيارة الحسين كل ليلة جمعه (دو حديث).
16. باب استحباب كثرة الانفاق فى زيارة الحسين (پنج حديث).
17. باب استحباب الغسل لزيارة الحسين (ده حديث).
18. باب استحباب الدعا عند غسل الزيارة بالمأثور (يك حديث).
19. باب استحباب زيارة الحسين بالزيارة المأثوره (يك حديث).
20. باب استحباب زيارة الحسين حباً لرسول الله.
21. باب استحباب كثرة الصلاة عند قبر الحسين (ده حديث).
فصلنامه حکومت اسلامی شماره 27
/ج