خداوند متعا ل به ميمنت و بركت وجود مقدس امام حسين ـ عليه السّلام ـ و يارا نش د ر سرزمين كربلا، و به خاطر اين كه آن حضرت و يارا نش جان هاي عزيزشا ن را د ر راه خدا فدا كردند خصوصيات و بركاتي را در سرزمين كربلا و تربت امام حسين ـ عليه السّلام ـ قرار داده كه از جمله آن ها اين است كه تربت ا و شفاي هر دردي است و خصوصيتي دارد كه در هيچ خاك ديگري يافت نمي شود.
محمد بن مسلم ا ز ا مام باقر و امام صادق ـ عليهما السّلام ـ روايت مي كندکه فرمودند: خداوند تبا رك و تعا لي به عوض شها دت ا مام حسين ـ عليه السّلام ـ ا ما مت را د ر نسلش و شفاء را د ر تربتش، و ا جا بت دعا را در نزد قبرش قرا ر داد[1].
از اين روايت نتيجه مي گيريم كه خداوند در برابر اين همه جا ن فشا ني و جا نبا زي بزرگ و ايثا ر هستي(و شهادت خود حضرت و ياران باوفاي او) مواهبي به ا مام حسين ـ عليه السّلام ـ مرحمت فرموده كه ا ز جمله آن ها شفا قرار دادن تربت طيب و طاهر آن حضرت است.
امام صا د ق ـ عليه السّلام ـ فرمودند: تربت قبر حضرت اما م حسين ـ عليه السّلام ـ شفاء هر د ردي است و آن دا روي بزرگ است.[2] ا لبته خا صيت شفا د هي هنگا مي است كه ا نسان به آن اعتقا د داشته باشد و اين اعما ل را با آداب آن انجا م دهد كه به بعضي از آداب خوردن تربت د رکتب روايي وادعيه اشا ره شده ا ست كه مي توان به كتب ادعيه از جمله مفاتيح الجنان رجوع كرد. اين ويژگي كه پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ و ا ئمه طاهرين ـ عليهم السّلام ـ فرموده اند به وقوع پيوسته و چه بسيا ر افرا دي كه به بركت اين تربت شفاء گرفته اند.
اما در مورد اثر گذا ري جسم روحا ني امام حسين ـ عليه السّلام ـ بر خاك كربلا مي توان گفت:هم چنان که روايا ت فوق وده ها روايت ديگرد لا لت دارد اين خداوند است که به برکت امام حسين -عليه ا لسلام-آثا ري را درخاک کربلا ي اوقراردا ده است وبراي خداوند سهل است که به خا طرعظمت واحترام بند گان ويژ ه ا ش خاک را کيميا ويا کيميا راخاک کند چون مؤثرمستقل وحقيقي اوا ست ولذا ابراهيم خليل (ع) سيراب شدن وسيرشدن وشفا ي خويش را مستقيما به خدا نسبت مي دهد[3] نه به آ ب و غذا ودارو.
حا ل اگرهمين خداي قاد ر وتوا نا ، ا ثرسيرکردن را ا زغذا وا ثرسيرا ب نمودن را از آ ب بگيرد ويا آتش رابرحضرت ابراهيم خليل(ع) گلستا ن کند ويا تربت سيد الشهدا را دارو براي مرض هاي صعب العلاج قرار دهد ، آ يا به نظربعيد مي رسد ؟خير اگرهم بعيد به نظر آيد به خا طر آ ن ا ست که خدا را د رست نه شنا خته و توحيد ا فعا لي را درست د رک نکرد ه ايم وهرچه هست ازقا مت نا سا زبي اندام ما ا ست .
و به را ستي آيا بعيد به ذهن مي آيد؟! كه خداوند د ر برابر آن همه جان فشا ني و جانبا زي و ايثا ر امام حسين(ع) مواهبي
به امام حسين ـ عليه السّلام ـ مرحمت فرمايد كه ا ز جمله مواهب شفاء د ر تربت طيب و طاهر آ ن حضرت با شد. و خورد ن تربت او را با عث شفاي بيما ران و دواي دردها قرار دهد.
بنا براين با قاطعيت مي توان گفت ا ما كن و بُقاع و اشياء و سرزمين ها ونيز خا ک کربلا ، به خاطر منسوب بودن به خدا و اولياء خدا و اشخا ص دا راي ا رزش شده ومؤثرو مورد احترام واقع مي شوند»[4].و به خاطر منسوب بودن تربت كربلا به برترين عزيز خدا و محبوب و ميوه دل رسول الله ـ صلّي الله عليه و آله ـ يعني امام حسين ـ عليه السّلام ـ با ارزش ترين خاك ها ومؤثر ترين داروها مي با شد ودرحقيقت فيض خدا وامام حسين (ع) ا ست که ا زطريق خا ک کربلاي امام حسين(ع) به ما مي رسد وا وسبب شده که خداوند آن را مؤثر قرار دهد.
.معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. بحارالانوار، جلد 44، چاپ اسلاميه.
2.ابن قولويه، كامل الزيارات.
3. سجده اي بر آسمان (شرح سيرتنا و سنتنا علامه اميني) .
4.دستغيب ، داستان هاي شگفت و كتاب معجزات امام حسين.
پي نوشت ها:
[1] . بحارالانوار، چاپ اسلامية 1369، جلد 44، صفحه 221، باب 29، (ما عوضه الله الشهادة).
[2] .ابن قولويه،شيخ جعفر، كامل الزيارات، ترجمه ذهني، ص: 835.
[3] شعرا/79-80
[4] .علامه اميني (ره)، سيرتنا و سنتنا، بيروت، چاپ دوم، 1412.