خودرو تسلا مدل اس اخیرا در تگزاس تصادف کرد و آتش گرفت و در نتیجهی این اتفاق، دو مرد به کام مرگ کشانده شدند. بهادعای مدیران اجرایی ارشد تسلا، احتمالا هنگام تصادف یک نفر روی صندلی راننده حضور داشته است. این گفتهی مدیران تسلا در تناقض با اطلاعیهای است که ادارهی پلیس محلی بلافاصله پس از تصادف تسلا مدل اس منتشر کرده بود و تلاشهای بازرسان فدرال تصادف برای بررسی دلیل حادثهی مرگبار اخیر را میتواند پیچیدهتر کند.
بهنوشتهی ورج، لارس موراوی، قائممقام واحد مهندسی وسیلهی نقلیه در تسلا، میگوید نمایندگان این شرکت توانستهاند بههمراه ادارهی پلیس محلی و محققان سازمان ایمنی ترافیک بزرگراههای ملی و هیئت ملی ایمنی حملونقل ایالات متحده، تصادف را بررسی کنند. براساس ادعای موراوی، تسلا توانسته است تشخیص دهد فرمان خودروِ تصادفکرده تغییر شکل داده است. همین موضوع باعث شده است تسلا نتیجه بگیرد در زمان تصادف تسلا مدل اس، فردی روی صندلی راننده حضور داشته است.
سیستم کمکرانندهی پیشرفتهی تسلا موسوم به اتوپایلت، تنها در حالتی فعال میشود که کمربند ایمنی بسته شده باشد. البته کانسومر ریپورتس اخیرا در ویدئویی نشان داد که امکان دورزدن پیشنیازهای تسلا بهراحتی وجود دارد و میتوان بدون حضور در صندلی راننده کاری کرد که خودرو تسلا خودمختار رانندگی کنند. درحالحاضر، نمایندهی سازمان ایمنی ترافیک بزرگراه هایملی آمریکا ترجیح داده است درخواست خبرنگاران برای ارائهی جزئیات بیشتر را رد کند. درمقابل، نمایندهی هیئت ملی ایمنی حملونقل آمریکا نیز به درخواست خبرنگاران پاسخی نداده است.
مقالههای مرتبط:
موراوی میگوید تسلا موفق نشده است کارت SD خودرو تصادفکرده را بازیابی کند، ولی ادارهی پلیس سعی میکند این کارت SD را به دست تسلا برساند. تصادف خودرو تسلا مدل اس ۱۷ آوریل ۲۰۲۱ (۲۸ فروردین ۱۴۰۰) در اسپرینگ تگزاس اتفاق افتاد. بهنوشتهی KHOU، محققان حاضر در صحنهی تصادف کاملا مطمئن بودهاند که هنگام وقوع تصادف، کسی روی صندلی راننده حضور نداشته است. گزارشهایی نیز میگویند همسران دو مرد کشتهشده دقایقی پیش از تصادف صدایشان را شنود کردهاند که مشغول حرفزدن دربارهی قابلیت اتوپایلت بودهاند.
نیویورک تایمز میگوید خودرویی که تصادف کرده، تسلا مدل اس ۲۰۱۹ بوده است. گفته میشود یکی از افراد کشتهشده در تصادف اورت تالبوت ۶۹ ساله و دیگری ویلیام وارنر ۵۹ ساله بوده است. پس از وقوع تصادف، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، مدعی شد دادههایی که تاکنون بازیابی شدهاند، نشان میدهند اتوپایلت فعال نبوده است. همچنین، رانندهی خودرو تصادفکرده قابلیت جدید Full Self-Driving را نخریده است. این قابلیت ممکن است اجازهی فعالشدن اتوپایلت در جادههای محلی را داده باشد.
ایلان ماسک در جلسهی مالی دوشنبه باردیگر از رسانهها انتقاد کرد و گفت در زمان وقوع تصادف تگزاس اتوپایلت فعال نبوده است. ماسک گفت روزنامهنگارانی که دیدگاهی خلاف این موضوع دارند، باید شرمسار باشند.