حجت الاسلام کفیل، کارشناس مهدویت و مدیر مرکز تخصصی نماز به خبرنگار شبستان گفت: ما در بحث ظهور علایم و یک شرایطی داریم. تفاوت علایم با شرایط در آن است که علایم به دست ما نیست و نقشی هم در ظهور ندارد اما شرایط هم به دست ماست و هم مقدمه ظهور است و همانطور که از نامش پیداست، شرط تحقق ظهور است.
وی افزود: متاسفانه امروز نه تنها در سی دی «ظهور نزدیک است» بلکه در جریانات و اندیشه های جاری در سطح جامعه نیز ما به جای توجه به شرایط ، سرگرم علایم شده ایم و این یک جریان شیطانی است. دشمن ترین دشمن ظهور، شیطان است و با همه وجود تلاش می کند تا حتی برای یک ثانیه ظهور به تاخیر بیفتد و گاهی افرادی را که وارد این فضا می شوند درگیر آسیب هایی می کند که یکی از این آسیب ها، سرگرم شدن به علایم است.
تطبیق علایم ظهور با اتفاقات جامعه یک خطر است
حجت الاسلام کفیل تصریح کرد: در سرگرم شدن به علایم گاهی انسان علایم را مطالعه می کند و از روی علایم حدثیاتی هم می زند که نه مطالعه این علایم در روایات، نه بیان آنها طبق روایات و نه حدیثات خود انسان هیچ یک اشکالی ندارد اما با توجه به اینکه حتی دانستن علایم هم وظیفه ما نیست، دامن زدن به آن و تطبیق علایم یک جریان انحرافی است ما با خود علایم مشکلی نداریم اما این که علایم را تطبیق بدهیم این یک خطر است.
این استاد عرصه مهدویت افزود: تطبیق علایم ظهور تنها اختصاص به سی دی « ظهور نزدیک است » ندارد بلکه برخی از افراد هر آنچه را که در جامعه رخ می دهد را از علایم ظهور معرفی می کنند به عنوان مثال ملک فهد از دنیا رفت گفتند علامت ظهور است روز دیگر ادعا کردند سفیانی در لشگر سوریه به دنیا آمده است! اما جهت این جریان باید تغییر کند ما به جای سرگرم شدن به علایم ظهور ، تطبیق علایم و حتی گاهی تعیین وقت برای ظهور باید به صورت جدی به شرایط ظهور توجه کنیم.
حضرت ولیعصر(عج) منتظر جریان و اتفاقی نیستند که بگوییم این علامت رخ داد پس آقا می آیند
حجت الاسلام کفیل تصریح کرد: آنچه از ما خواسته شده است مهیا کردن جامعه و زمینه سازی برای ظهور است و اشتباه برخی از دوستان در این است که می پندارند مهیا کردن جامعه با فهم علایم و دامن زدن به آن است در صورتی که امام منتظر ایجاد علایم نیستند، امام برای ظهور منتظر خروج سفیانی نیستند، حضرت ولیعصر (عج) منتظر جریانی نیستن که بگوییم این علامت رخ داد پس آقا می آیند بلکه امام منتظر ایجاد شرایط هستند. ایشان جامعه عدالت محور را می خواهند.
آنچه در دنیا رخ می دهد حرکت به سمت ظهور است
وی خاطر نشان کرد: نگاه ما به حوادث و رویدادهای کشور های منطقه از باب نگاه به عنوان تحقق علایم ظهور نیست یا از باب اینکه به عنوان مثال نام مصر یا ایران یا تونس در روایات آمده است، بلکه نوع نگاه و دید ما نسبت به این مسایل آن است که دنیا به سمت عدالت محوری پیش می رود دنیا امروز تشنه عدالت است و آنچه در دنیا رخ می دهد حرکت به سمت ظهور است.
خطر تطبیق علایم آن است که انسان ظلم را می پسندد
این استاد مباحث مهدویت افزود: یکی از خطرات تطبیق علایم و سرگرم شدن به علایم آن است که انسان ظلم را می پسندد گاهی فردی تمام این جریانات را مشاهده می کنند کشته شدن شیعیان در بحرین، کشته شدن مسلمانان در لیبی را می بینند و خوشحال است؟! وقتی می پرسی چرا؟ در جواب می گوید ظهور نزدیک است! یعنی ما از ظلم و ستم و آنچه بر مسلمانان در غزه می گذرد خوشحالیم چون می گوییم ظهور نزدیک است حتی برخی امروز لحظه شماری می کند که در سوریه نیز اتفاقاتی رخ دهد و می گویند اگر در سوریه اتفاقی افتاد به این معناست که سفیانی خروج کرده است!
حجت الاسلام کفیل افزود: این در حالی است که کسی به مانگفته است که به دنبال شخصیت سفیانی باشیم هیچکس نگفته منتظر خروج سفیانی باشیم آنچه از ما خواسته شده است انتظار ظهور است اگر فردا در سوریه اتفاقی رخ داد یقیناً بسیاری خوشحال خواهند شد چرا که می پندارند این از علایم ظهور است، این آسیب سرگرم شدن به علایم (حتی علایم حتمی) است.
نباید جریانات معنوی وسیله عقده گشایی سیاسیون شود
وی یادآور شد: مسئله دیگر آن است که گاهی این جریانات معنوی تبدیل به وسیله ای برای عقده گشایی سیاسیون می شود بعضی از اهل سیاست از جریان های دینی برای طرح کینه ها، عقده ها و اختلاف های شخصی خود سوءاستفاده می کنند و این عمل بسیار زشت است.
مدیر مرکز تخصصی نماز در خصوص سی دی «ظهور نزدیک است » گفت: در باره این سی دی تنها به این شکل می توان برداشت صحیحی از موضوع داشت که چند جوان به دلیل عشق و علاقه به دنبال ایجاد فضایی در کشور بوده اند اما به جای توجه به شرایط ظهور به سراغ علایم ظهور رفته اند و به این فکر نکرده اند که اگر این تطبیق ها و احتمالات رخ نداد چه خواهد شد؟
گاهی ما با تطبیق علایم در جامعه یاس و ناامیدی ایجاد می کنیم
حجت الاسلام کفیل افزود: با فرض صحت سند تمامی مطالب عنوان شده در این سی دی و با فرض صحت تمام علایم، اگر یکی از این احتمالات رخ نداد چه می شود؟ چون احتمال عدم وقوع علایم نیز هست و اگر این احتمالات واقع نشد آیاجامعه دچار یاس و پشیمانی نمی شود ؟ بنابراین نه تنها این جوانان بلکه کلیه افرادی که وارد جریان تطبیق علایم شده اند باید به این نکته توجه داشته باشند که گاهی ما با تطبیق علایم ایجاد یاس و ناامیدی می کنیم.
وی با اشاره به مضمون ادعیه مهدوی گفت: فضایی که در دعای عهد یا تمام دعاهای مهدوی وجود دارد ترسیم سیمای ظهور و آمادگی جامعه است، ظلم ستیزی و حرکت در این دعاها ترسیم شده است در زیارت آل یاسین می خوانیم «و نصرتی معده لکم » یعنی برای یاری و نصرت آماده می شویم یا در دعای عهد می خوانیم «اللهم اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره» این فضا، یک فضای حرکتی و حماسی است نه فضای بی تفاوتی.
این کارشناس مهدویت افزود: موضوع دیگر مسئله نسبت هایی است که به بزرگان داده می شود ما پیوسته می شنویم که گفته می شود فلان عالم و فلان بزرگوار فرموده اند که ظهور نزدیک است نقل جمله بزرگان اشکالی ندارد و ان شاءالله که واقعاً ظهور نزدیک است چرا که امید همه ما به نزدیکی ظهور است ما هر صبح در دعای عهد می خوانیم و «نراه قریبا » اصلا عاشق منتظر نمی تواند تصور کند که ظهور در زمان او رخ نمی دهد.
اثبات نزدیک بودن ظهور با تطبیق علایم اشتباه است
حجت الاسلام کفیل افزود: یک فرد منتظر احساس می کند که این جمعه جمعه ظهور است. این جمعه فرج رخ می دهد و باید برای این جمعه مهیا شود وقتی گفته می شود «وانتظرو الفرج صباحاً و مساعاً» یعنی هر لحظه منتظر ظهور باشید، ما اصلاً منکر نزدیک بودن مسئله ظهور نیستیم کسی هم نمی گوید که ظهور نزدیک نیست. با این جمله کسی مشکلی ندارد مشکل اینجاست که اثبات نزدیک بودن ظهور با تطبیق علایم اشتباه است این که کسی بخواهد ثابت کند فلانی شعیب است، فلانی سفیانی است و فلان کس دجال است، اثبات موضوع با تطبیق علایم غلط است.
اما به طور طبیعی همه ما به سمت ظهور حرکت می کنیم همه ما امیدواریم که این پرچم به دست رهبر معظم انقلاب به حضرت آقا سپرده شود.
وی تصریح کرد: برخی افراد علایم را تطبیق داده و سپس می گویند بداء حاصل شده است در حالی که از جهت دیگر هم می توان ادعای بداء کرد چه بسا هیچ علامت و اتفاقی هم رخ ندهد و ظهور اتفاق بیفتد امام که منتظر علایم نیستند.
حجت الاسلام کفیل ابراز امیدواری کرد که با عدالت خواهی، ظلم ستیزی و ایجاد روح حرکت و حماسه شرایط ظهور را نزدیک کنیم و دغدغه امام برای ایجاد شرایط را عملی کنیم نه اینکه سرگرم و درگیر علایم باشیم.