در اینجا توالد و تناسل و کودکی و جوانی و پیری و سپس مرگ هست و در آنجا نیست. در اینجا باید کار کرد و تخم پاشید و زمینة مساعد فراهم کرد و در آنجا باید از تخمهای کاشته شده و زمینه های مساعد شده در دنیا بهره برداری کرد. اینجا جای کار و عمل است و آنجا جای نتیجه گیری و حساب پس دادن. در اینجا امکان تغییر سرنوشت از طرف خود انسان به وسیلة تغییر مسیر حرکت و جهت عمل هست و در آنجا نیست. در اینجا حیات آمیخته است با موت، هر حیاتی توأم است با مادّه ای که فاقد حیات است. ولی در آنجا حیات محض حکمفرما است، مادّة و جسم آن جهان نیز جاندار است، زمین و آسمانش جاندار است، باغ و میوه اش مثل اعمال و آثارِ تجسّم یافتة انسان، جاندار است، آتش و عذابش نیز شاعر و آگاه است. در اینجا اسباب و علل و شرایط خاصّ زمانی حکمفرماست، حرکت و تکامل وجود دارد، در آنجا فقط ملکوت الهی و ارادة الهی ظهور دارد. شعور و آگاهی و به طور مطلق دید و شنید و درک انسان، در آن جهان بسی شبیه تر و نیرومندتر است.در اینجا خستگی و دلزدگی و ملال خصوصاً از یکنواختی است. در دنیا انسان همیشه طالب چیزی است که ندارد و دلزده از چیزی است که دارد؛ اما در جهان آخرت به حکم آنکه به آنچه در اعماق فطرت و شعور شخصی خود دلبستگی داشته و گمشدة واقعی او بوده است، یعنی حیات جاوید در جوار ربّ العالمین رسیده است به هیچ وجه خستگی و ملال و دلزدگی برایش پیدا نمی شود.
مجموعه آثار شهید مطهری ج2 – زندگی جاوید یا حیات اخروی، شهید مطهری
مجموعه آثار شهید مطهری ج2 – زندگی جاوید یا حیات اخروی، شهید مطهری