قرآن کریم، به دنبال یک سلسله از اصولىترین تعلیمات و احکام اسلامى که در آیات قبل بیان کرده، در آیات 36 تا 40 سوره اسراء، تعداد دیگری از دستورات اخلاقى و حکمت آمیز را بیان میکند؛ مانند نهی از پیروی کردن آنچه که انسان به آن آگاهى ندارد؛ یعنی انسان نباید سوء ظن و بدگمانى داشته باشد و بر اساس تخمینها و گمانها درباره مردم به داورى بنشیند؛ چراکه گوش، چشم و دل که ابزار ارتباط با دنیاى خارجاند، همه مسئولیت دارند و در قیامت بازخواست خواهند شد. بنابر این، داورىها باید بر اساس آگاهىهایى باشد که به درستى از این ابزار کسب میشود.
قرآن کریم در اینجا همچنین به مبارزه با کبر و غرور برخاسته و با بیان صریح، مؤمنان را از راه رفتن متکبرانه نهى مىکند، و میگوید شایسته نیست انسان در انظار مردم خودستایى کند، فریفته اوهام شود و رذیله نخوت و برترى بر دیگران را شعار خود قرار دهد.
در آیه دیگر خطاب به پیامبر(ص) میفرماید واجبات، مستحبات و محرمات از چیزهایى است که مشتمل بر حکمت است و از طرف پروردگار بر تو نازل شده است. گمان نشود تو از پیش خود قوانین را وضع نمودهای. قانونگذار خدا است و تو از طریق وحى آنرا به مردم ابلاغ میکنی.
سرانجام خطاب به آن دسته از مشرکان است که مىگفتند فرشتگان دختران خدا هستند، و یا بعضى از ملائکه دختران اویند، میفرماید وقتى خداى سبحان پروردگار شما باشد، و پروردگار دیگرى نداشته باشید و او همان کسى است که اختیار هر چیزى به دست او است، آن وقت آیا جا دارد که بگویید شما را بر خود مقدم داشته و به شما پسر داده و برای خود دختران را انتخاب کرده است؟! براستى حرف بزرگى مىزنید که تبعات و آثار سوء آن بسیار بزرگ است.
قرآن کریم در اینجا همچنین به مبارزه با کبر و غرور برخاسته و با بیان صریح، مؤمنان را از راه رفتن متکبرانه نهى مىکند، و میگوید شایسته نیست انسان در انظار مردم خودستایى کند، فریفته اوهام شود و رذیله نخوت و برترى بر دیگران را شعار خود قرار دهد.
در آیه دیگر خطاب به پیامبر(ص) میفرماید واجبات، مستحبات و محرمات از چیزهایى است که مشتمل بر حکمت است و از طرف پروردگار بر تو نازل شده است. گمان نشود تو از پیش خود قوانین را وضع نمودهای. قانونگذار خدا است و تو از طریق وحى آنرا به مردم ابلاغ میکنی.
سرانجام خطاب به آن دسته از مشرکان است که مىگفتند فرشتگان دختران خدا هستند، و یا بعضى از ملائکه دختران اویند، میفرماید وقتى خداى سبحان پروردگار شما باشد، و پروردگار دیگرى نداشته باشید و او همان کسى است که اختیار هر چیزى به دست او است، آن وقت آیا جا دارد که بگویید شما را بر خود مقدم داشته و به شما پسر داده و برای خود دختران را انتخاب کرده است؟! براستى حرف بزرگى مىزنید که تبعات و آثار سوء آن بسیار بزرگ است.