تفسیر آیه 16 سوره اسراء
سوره اسراء ( آیه 16)
وَ إِذَآ أَرَدْنَآ أَن نُّهْلِکَ قَرْیَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِیهَا فَفَسَقُواْ فِیهَا فَحَقَّ عَلَیْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَهَا تَدْمِیراً «16»
و هرگاه بخواهیم (مردم) منطق هاى را (به کیفر گناهشان) هلاک کنیم، به خوشگذرانان آنان فرمان مى دهیم، پس در آن مخالفت و عصیان مى کنند، که مستحقّ عذاب و قهر الهى مى شوند، سپس آنجا را به سختى درهم مى کوبیم.
نکته ها
«اَمَرنا مُترفیها»، یعنى بزرگان قوم را فرمان به اطاعت مى دهیم، زیرا خداوند به فسق و گناه دستور نمى دهد، بلکه به عدل و احسان فرمان مى دهد.
شیوه ى هلاک کردن خدا به این نحو است که به اطاعت دستور مى دهد، مرفّهان بى درد مخالفت مى کنند و افراد عادّى هم از آنان پیروى مى کنند، آنگاه قهر الهى بر همگان حتمى و محقّق مى شود، و عذاب و غضب الهى فرا مى رسد.
اراده ى قهر خداى حکیم، بر اساس زمینه هاى گناه و خصلت هاى منفى ماست، وگرنه خداوند مهربان، بى جهت اراده هلاک قومى را نمى کند.
به فرموده ى حضرت رضا علیه السلام: اراده ى عذاب الهى در این آیه، مشروط به فسق ماست.( تفسیر کنزالدقائق)
پیامها
1- یکى از شیوههاى قهر و کیفر الهى، رفاه زدگى و فرورفتن در نعمتهاست. «اردناأن نُهلک قریة…»
2- وجود مترفین فاسق در جامعه، زمینه ساز قهر الهى است. «ففسقوا فیها فحقّ …»
3- سقوط اخلاقى و اجتماعى جامعه، به دست رؤساى مرفّه آنان است. «أمرنامُترفیها ففسقوا»
4- مرفّهان بى درد، پیش از دیگران در برابر دعوت انبیا مى ایستند، چون رفاه،معمولاً سرچشمه ى فساد است. «أمَرنا مترفیها ففسقوا»
5- مهلت دادن به نافرمانان، سنّت الهى است. «أمرنا، ففسقوا، فحقّ»
6- تهدید هاى الهى را جدّى بگیریم و خود را اصلاح کنیم، چون عامل تحقق اجراى تهدید هاى الهى وابسته به عملکرد خود ماست. «ففسقوا فیها فحقّ علیهاالقول»
7- بدون اتمام حجّت، عذاب الهى نازل نمى شود. «أمَرنا، ففسقوا، فحقّ، فدمّرنا»
8- قهر و عذاب الهى، شدید است. «فدمّرناها تدمیراً»
9- همه چیز و همه کار با قدرت الهى انجام مى شود. «اَردنا، نُهلک، أمَرنا، دَمّرنا»
منبع: وبلاگ فرهنگ قرآن