طلسمات

خانه » همه » مذهبی » حضرت مهدی (عج) در کلام امام باقر علیه السلام

حضرت مهدی (عج) در کلام امام باقر علیه السلام

حضرت مهدی (عج) در کلام امام باقر علیه السلام

امامان معصوم علیهم‏السلام به جهت اهمیت مسئله مهدویت و غیبت دوازدهمین حجت الهى، در فرصت‌هاى مناسب از عصر ظهور سخن گفته و شیعیان را با نشانه‏ ها، علائم و ویژگی‌هاى دولت کریمه حضرت قائم علیه‏السلام آشنا ساخته‏ اند.

88f5d1bc 7c8e 43c9 b735 879e2c489870 - حضرت مهدی (عج) در کلام امام باقر علیه السلام

باقر آل محمد(علیه السلام) فرزندش مهدی(عج) را چگونه خطاب می‌کند

در ۷ ذی‌‌الحجه بار دیگر ماتم خاندان اهل بیت علیهم‌السلام را در بر گرفت و پنجمین پیشوای شیعیان با نوشیدن شربت شهادت به لقاء الله پیوست؛ امامی که در دوران زندگی پربار خویش علم نبوی و علوی را جان دوباره‌ای بخشید و با ترویج علوم ناب اسلامی طراوت خاص به جامعه مسلمین بلکه کل بشریت بخشید، با اینکه با گذشت سال‌های خفقان و عدم نشر احادیث نبوی می‌رفت فقط نامی از رسول خاتم صلی الله علیه وآله وسلم باقی بماند، اما باقر‌العلوم علیه‌السلام ترفند دشمنان را خنثی کرد و با نقل روایات از رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) و دیگر ائمه معصومین علیهم‌السلام در احیای اسلام کوشید، بی‌تردید بیشترین روایات و اخباری که در زمینه معارف دینی و اسلامی به ما رسیده است، از جانب امام باقر و امام صادق علیهماالسلام بوده است، چرا که در دوره آن امامان بزرگ فرصتی مناسب فراهم شد تا آنان بتوانند ظرائف و نکات دقیق دینی را برای هدایت بشریت ارائه کنند از جمله اموری که در سخنان و گفتار امام باقر علیه‌السلام به طور کامل مورد تبیین قرار گرفته است، مساله مهدویت می‎باشد که به جلوه‎هایی از آن اشاره می‎‌کنیم:
 

خداوند، مشرق و مغرب زمین را به قائم آل محمد (صلی الله علیه و آله) عطا می‌کند

آن حضرت در مورد آیه شریف «الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ»؛ «همان کسانی که چون در زمین به آنان توانایی دهیم، نماز برپا می دارند و زکات می دهند و به کارهای پسندیده وا می دارند و از کارهای ناپسند باز می دارند و فرجام همه کارها از آن خداست» فرمودند «این آیه برای قائم آل محمد (صلی الله علیه و آله) و یاران او است، خداوند، مشارق زمین و مغارب آن را به آنان می‌دهد»، «یظهر الدین و یمیت الله عز و جل به و باصحابه البدع و الباطل کما امات السفهه الحق حتی لا یری اثر من الظلم و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و لله عاقبه الامور» «خداوند به وسیله او دین را غالب و پیروز خواهد گردانید و به وسیله او و یاران او بدعت و باطل را از بین خواهد برد، همان گونه که سفیهان، حق را از بین برده و نابود کردند، اثری از ظلم دیده نمی‌شود و امر به معروف کرده و نهی از منکر می کنند و عاقبت امور از برای خداوند است».
 

– حضرت مهدی(عج) در هنگام ظهور اموال را به طور تساوی در میان مردم تقسیم می‌کند

– امام باقر (علیه السلام) فرمودند «و الله لا تذهب الدنیا حتی یبعث الله رجلا منا اهل البیت یعمل بکتاب الله و لا یری منکرا الا انکره»؛ «به خدا سوگند دنیا تمام نمی شود و به پایان نمی رسد تا اینکه خداوند مردی از ما اهل بیت علیهم‌السلام را برانگیزد، مردی که به کتاب خدا عمل می‌کند و منکر و امر ناشایسته ای را نمی‌بیند، جز اینکه آن را انکار می‌کند و از آن جلوگیری خواهد فرمود».

– علامه مجلسی نقل کرده که حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام فرمودند «اذا قام قائم اهل البیت قسم بالسویه و عدل فی الرعیه»؛ «هنگامی که قائم اهل بیت (علیه السلام) ظهور کند، اموال را بالسویه و مطابق قانون تساوی در میان مردم تقسیم می کند و در میان رعیت با عدالت رفتار خواهد نمود».
 

پدرم فداى کسى باد که زمین را لبریز از عدل و داد مى‌کند

-ابوحمزه ثمالى آورده است که ‌«در یکى از روزها در محضر درس امام باقر علیه‌السلام بودم، هنگامى که حاضران رفتند، امام باقر علیه السلام فرمود «یا اباحمزة! من المحتوم الذى حتمه الله قیام قائمنا، فمن شک فیما اقول لقى الله و هو به کافر»، ثم قال «بابى و امى المسمى باسمى و المکنى بکنیتى السابع من بعدى، بابى من یملا الارض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً»، «یا ابا حمزه! من ادرکه فیسلم له وسلم لمحمد و على فقد وجبت له الجنة و من لم یسلم فقد حرم الله علیه الجنة وماواه الناس وبئس مثوى الظالمین»؛

«ابا حمزه! از رخدادهایى که خداوند وقوع آن را قطعى ساخته است، قیام (قائم ) است، هر کس در آنچه مى‌گویم تردید کند با حال کفر به خدا، او را ملاقات خواهد کرد»، آن گاه افزود «پدرم و مادرم فداى وجود گرانمایه او باد که همنام و هم کنیه من است و هفتمین امام پس از من، پدرم فداى کسى باد که زمین را لبریز از عدل و داد مى‌کند همانگونه که به هنگام ظهورش از ستم و بیداد لبریز است، ابا حمزه! هر کس سعادت دیدار او را داشت و همانگونه که به پیامبر و على علیه‌السلام سلام و درود مى‌گوید به آن حضرت درود گفت و فرمانبردار او شد، بهشت بر او واجب مى‌شود و هر کس به آن وجود گرانمایه سلام نگفت، خداوند بهشت را بر او حرام ساخته و او را در آتش سوزان جاى خواهد داد و چه بدجایى است جایگاه ستمکاران!».
 

خوشا به حال آنان‏که در آن زمان در امر ما اهل بیت ثابت‏ قدم بمانند

-امام باقر علیه‏السلام در گفتاری امیدآفرین و نشاط‏بخش به منتظران حقیقی آن حضرت مژده می‏دهد که «یَأْتِی عَلَی النّاسِ زَمانٌ یَغِیبُ عَنْهُمْ اِمامُهُمْ فَیاطُوبی لِلثّابِتِینَ عَلی اَمْرِنا فِی ذلِکَ الزَّمانِ اِنَّ اَدْنی ما یَکُونُ لَهُمْ مِنَ الثّوابِ اَنْ یُنادِیَهُمُ الْبارِی‏ءُ عَزَّ وَجَلَّ عِبادِی آمَنْتُمْ بِسِرّی وَصَدَّقْتُمْ بِغَیْبی فَأَبْشِرُوا بِحُسْنِ الثَّوابِ مِنّی»؛ «بر مردم زمانی می‏آید که امامشان از منظر آنان غایب می‏شود، خوشا به حال آنان‏که در آن زمان در امر (ولایت) ما اهل بیت ثابت‏قدم و استوار بمانند! کمترین پاداشی که به آنان می‏رسد، این است که خدای متعال خطاب‌شان می‏کند و می‏فرماید «بندگان من! شما به حجت پنهان من ایمان آوردید و غیب مرا تصدیق کردید، پس بر شما مژده باد که بهترین پاداش من در انتظارتان است».
 

توصیف یاران امام عصر(عج)

-پیشوای پنجم علیه‏السلام در توصیف یاران حضرت مهدی علیه‏السلام که در زمان غیبت، خود را برای شرکت در قیام جهانی آن حضرت آماده می‏کنند، به ابوخالد کابلی فرمود «من به گروهی می‏نگرم که در آستانه ظهور از طرف مشرق زمین به پا می‏خیزند، آنان به دنبال طلب حق و ایجاد حکومت الهی تلاش می‏کنند، بارها از متولیان حکومت اجراء حق را خواستار می‏شوند، امّا با بی‏اعتنایی مسئولین مواجه می‏شوند، وقتی که وضع را چنین ببینند، شمشیرهای خود را به دوش می‏نهند و با اقتدار و قاطعیت تمام در انجام خواسته‏شان اصرار می‏ورزند تا اینکه سردمداران حکومت نمی‏پذیرند و آن حق طلبان ثابت قدم، ناگزیر به قیام و انقلاب می‏شوند و کسی نمی‏تواند جلوگیرشان شود، این حق‏جویان وقتی که حکومت را به دست گرفتند، آن را به غیر از صاحب الامر علیه‏السلام به کس دیگری نمی‏سپارند، کشته‏ های اینها همه از شهیدان راه حق محسوب می‏شوند».

-امام محمد باقر علیه‏السلام در مورد استقامت و استوارى یاران حضرت مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف به آیه‏اى از قرآن استناد کرد و در تفسیر آیه «فَاِذا جاءَ وَعْدُ اُوْلهُما بَعَثْنا عَلَیْکُمَ عِبادا لَنا اُولى بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ وَ کانَ وَعْدا مَفْعُولاً»؛ «هنگامى که نخستین وعده فرا رسد، گروهى از بندگان پیکارجوىِ خود را بر ضد شما برمى‏انگیزیم (تا شما را سخت درهم کوبند و براى به دست آوردن مجرمان) خانه‏ها را جستجو مى‏کنند و این وعده‏اى است قطعى»، فرمود «این بندگان پیکارجو و مقاوم که به طرفدارى از حق به پا مى‏خیزند، همان حضرت قائم و یاران وفادار او هستند».

-«گویا یاران حضرت مهدی را می‌بینم که بر خاور و باختر گیتی مسلط شده‌اند و هیچ چیز در عالم نیست، مگر آن که از آنان فرمان می‌برد»

اگر من آن روزگاران را درک کنم، جانم را برای فداکاری در رکاب حضرت صاحب‌الامر (عج) تقدیم می‏دارم

-«اَما اِنِّی لَوْ اَدْرَکْتُ ذلِکَ لاَءَسْتَبْقَیْتُ نَفْسی لِصاحِبِ هذَا الاْءَمْرِ»؛ «مطمئناً بدان! اگر من آن روزگاران را درک کنم، جانم را برای فداکاری در رکاب حضرت صاحب‌الامر (عج) تقدیم می‏دارم».

-«لا یَقُومُ الْقائِمُ اِلاّ عَلی خَوْفٍ شَدیدٍ مِنَ النّاسِ وَزَلازِلَ وَفِتْنَهٍ وَبَلاءٍ یُصیبُ النّاسَ وَطاعُونٍ قَبْلَ ذلِکَ وَسَیْفٍ قاطِعٍ بَیْنَ الْعَرَبِ وَاخْتِلافٍ شَدیدٍ بَیْنَ النّاسِ وَتشْتیتٍ فی دینِهِمْ وَتَغْییرٍ فی حالِهِمْ حَتّی یَتَمَنَّی الْمُتَمَنّی الْمَوْتَ صَباحا وَمَساءً مِنْ عِظَمِ ما یَری مِنْ کَلْبِ النّاسِ وَاَکْلِ بَعْضِهِمْ بَعْضا»؛ «حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف قیام نمی‏کند، مگر در حال ترس شدید مردم و زلزله‏ها و فتنه و بلایی که بر مردم فرا رسد و قبل از آن، گرفتار طاعون می‏شوند، آن‏گاه شمشیر برنده میان اعراب حاکم می‏شود و اختلاف میان مردم و تفرقه در دین و دگرگونی احوالشان به اوج می‏رسد؛ به‏گونه‏ای که هر کس بر اثر مشاهده درنده‏خویی و گزندگی‏ای که در میان برخی از مردم نسبت به بعضی دیگر به وجود می‏آید، صبح و شام آرزوی مرگ می‏کند.»، امام آن‏گاه افزود «وقتی که یأس و ناامیدی تمام مردم را فرا گرفت و دیگر از هر جهت خود را در بن‏بست احساس کردند، امام غائب (عج) قیام می‏کند».
 

۳۱۳ نفر یاران مهدی (عج) می ‏آیند که پنجاه نفر از آنان زن می‏باشند

-«لَیْسَ شَأْنُهُ اِلاّ بِالسَّیْفِ»؛ «آن حضرت (در سرکوب دشمنان قسم خورده‏اش) فقط شمشیر را می‏شناسد».

– «وَاَمّا مِنْ مُحَمَّدٍ صلی ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله فَالْقِیامُ بِالسَّیْفِ وَتَبْیینُ آثارِهِ ثُمَّ یَضَعُ سَیْفَهُ عَلی عاتِقِهِ ثَمانِیَهَ اَشْهُرٍ فَلا یَزالُ یَقْتُلُ اَعْداءَ اللّهِ حَتّی یَرْضَی اللّهُ عَزَّ وَجَلَّ»؛ «و امّا (شباهت حضرت مهدی (عج)) به پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏ و‏آله وسلم قیام با شمشیر است (که دشمنان لجوج را از میان برمی‏دارد) و آثار آن حضرت را آشکار می‏کند، آن‏گاه هشت ماه به صورت مسلح و آماده به سر می‏برد و همواره با دشمنان خدا مبارزه می‏کند تا اینکه خداوند راضی شود».

-«وَیَجِی‏ءُ وَاللّهِ ثَلاثُ مِائَهٍ وَبِضْعَهَ عَشَرَ رَجُلاً فیهِمْ خَمْسُونَ امْرَأَهً یَجْتَمِعُونَ بِمَکَّهَ عَلی غَیْرِ میعادٍ»؛ «به خدا سوگند! ۳۱۳ نفر یاران مهدی (عج) می‏آیند که پنجاه نفر از آنان زن می‏باشند و بدون هیچ‏گونه وعده قبلی در شهر مکه گرد هم جمع می‏شوند».
 

به هنگام قیام خردها و دریافت‌های عقلی را به کمال می‌رساند

«قائم ما به هنگام قیام نیروهای عقلانی مردم را تمرکز می دهد و منت الهی خویش را بر سر مردم خواهد گذاشت و خردها و دریافت‌های عقلی را به کمال می‌رساند و دانش آنان را گسترش می‌دهد».

-«در زمان حکومت مهدی (عج) به همه مردم حکمت و علم می‌آموزند تا جایی که زنان در خانه‌ها با کتاب خدا و سنت پیامبر قضاوت می‌کنند».

منبع: سایت عصر شیعه

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد