شلوغترین سالن نمایشگاه الکامپ امسال، سالن ۱۸، در بخشی دورافتاده از نمایشگاه بینالمللی واقع شده است که غرفهچینی ندارد، راهروهایش باریک است، هیچ امکاناتی برای شرکتکنندگانش در نظر گرفته نشده است و هر گروهی که تعدادشان به دو سه نفر میرسد، حتی صندلی برای نشستن ندارند.
این جوانان که قرار است آیندهی فناوری کشورمان را بسازند، با شور و شوق و هیجان به نمایشگاه آمدهاند، حتی برخی از آنها از شهرستانهایی دور در نمایشگاه الکامپ حضور یافتهاند و از اینکه لهجه دارند یا از شهری دور به تهران آمدهاند، کمی حس خجالت دارند. برخی چنان با شور و شوق از نرمافزار یا برنامهای که طراحی کردهاند، صحبت میکنند که بهوضوح میتوان آیندهای درخشان برایشان متصور شد؛ اما برخی دیگر از اینکه بعد از ماهها نتوانستهاند سرمایهای برای راهاندازی کسب و کارشان جذب کنند، ناامیدند. با این حال سالن استارتاپها از همهی سالنهای دیگر شلوغتر و پر بازدیدکنندهتر است.
برخلاف سالنهای مختلف نمایشگاه که در آنها غرفههای بزرگ با غرفهچینی شکیل دیده میشود، در این سالن خبری از غرفهچینی نیست. هر یک متر به یک استارتاپ تعلق دارد و هر گروه دو سه نفره با لپتاپ یا مانیتوری، کسب و کار خود را معرفی میکنند.
در این میان کسب و کاری با عنوان «codolat.ir» برنامهای است که ابتدا از کاربران تست میگیرد و بر اساس علاقهمندی افراد آموزشهای لازم در هر زمینه را به آنها میدهد. سامانهی هوشندسازی مدارس، «آوانکارت» نیز برای کاربران کارت ویزیت طراحی میکند و بارکدی در اختیار مشتری میگذارد تا بر اساس آن بتواند خود را معرفی کند و در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارد. «اتباکس» استارتاپی است که کار آن ساخت رزومهی آنلاین برای متخصصها است و میتواند کمتر از ۱۶۰ ثانیه برای افراد رزومه بسازد.
اما خوشمزهترین بخش استارتاپها گروهی از بندرعباس است که محصولات دریایی را به شکل رایگان برای شهروندان تهرانی ارسال میکند. بر این اساس شهروندان میتوانند سفارش خود را از طریق سایت یا به شکل تلفنی ارائه و در کمتر از ۲۴ ساعت ماهی یا میگوی خود را در منزل به شکل پاک و تمیز شده دریافت کنند.