خضاب
حضرت امام جعفر صادق(ع) فرمود:
پیامبر اسلام (ص) حنا مصرف می کرد ولی علی(ع) حنا نبست چون پیامبر به علی(ع) فرموده بود: موهای صورت تو با خون سرت رنگین می گردد و امام حسین(ع) و امام باقر(ع) هم حنا مصرف کردند.(وسائل الشیعه، ج اول، چاپ اسلامیه، ص399، باب 41، حدیث اول)
براساس این حدیث صحیح، علی(ع) موهای خود را با حنا رنگین نکرد. حالا اگر کسی حنا ببندد پیرو پیامبر(ع) شده است و اگر نبندد پیرو حضرت علی(ع) شده است و هیچگونه مشکلی ندارد.
حضرت امام زین العابدین(ع) و فرزندش امام باقر(ع) در حمام و مشغول نظافت و شستن بودند. افراد دیگری هم داخل حمام شدند. بر سر خضاب کردن و نکردن بگو مگو شد. این افراد امام زین العابدین را نمی شناختند. در میان بگو مگوها، امام زین العابدین فرمود: فلانی اگر خضاب بکنی پیرو پیامبر شده ای و اگر خضاب نکنی پیرو علی شده ای. آن افراد پس از اینکه از حمام بیرون آمدند درباره این جواب دهنده سؤال کردند. در جواب اینها گفتند: این امام زین العابدین و او فرزندش ابو جعفر است.(تفصیل این داستان را در وسائل الشیعه، جاول، ص400، حدیث 4 ملاحظه کنید)
برخی از امامان موهای خود را با رنگ مشکی رنگ می کردند(همان، ص399، ح2، باب41)
توجه به این داشته باشیم که هدف این است که موهای سفید سر و صورت از سفید بودن بیرون بیاید چه با رنگ سرخ توسط حنا و چه با رنگ مشکی.(همان، ص404، ح دهم)
با رنگ زرد هم می توان موها را رنگ کرد.(همان، ص405، ب47، ح اول)
از روایات بر می آید که هم رنگ کردن با حنا مستحب است و هم با رنگهای زرد، قرمز و مشکی مستحب است نه این که فقط رنگ کردن با حنا مستحب باشد.(برای مطالعه این روایات به وسائل الشیعه، ج اول، کتاب الظهاره، ابواب آداب الحمام، ص399 به بعد مراجعه کنید)
سرمه
روایات فراوانی داریم که سرمه کشیدن خوب است و در این روایات آمده است که پیامبر اسلام(ص) وقتی که می خواست بخوابد سرمه می کشید.(وسائل الشیعه، ج اول، ص411، باب 55، ح1) و اصل سرمه کشیدن هم به شب مربوط است و موقع خواب ولی اگر کسی روز سرمه بکشد این آرایش و زینت است.
امام صادق(ع) فرمود: پیامبر اسلام(ص) قبل از خواب چهار بار به چشم راست سرمه می کشید و سه بار به چشم چپ. (همان، ص413، باب 57، ح اول)
آن حضرت فرمود: سرمه کشیدن در شب برای بدن مفید است و در روز زینت است.(همان، ح دوم)
روایات باب 57 همه اش درباره سرمه کشیدن در شب است.
از آنچه گذشت معلوم شد که چرا مراجع و علمای پیر، حنا نمی بندند. البته لازم به یادآوری است که برخی از مراجع و علما هم حنا مصرف می کنند و هم سرمه، گرچه به صورت عمومی نیست و گاهی سنت خوب اسلامی را مردم یک عصر رها می کنند و دیگر مراجع و علماء نمی توانند به آن عمل کنند و گرنه انگشت نما و مضحکه می شوند.