حکم مساحقه به شرح زیر است:
1. مساحقه، عملی شیطانى بوده و به این معناست که دو زن آلت تناسلی خود را به یک دیگر بمالند، و این کار، حرام است.[1]
2. هر گاه چهار شاهد عادل شهادت به مساحقه دادند، مساحقه ثابت میشود؛ و مجازات آن، صد ضربه شلاق به هر یک از دو زن است. چه محصنه (زن شوهردار) باشد یا غیر محصنه (زن غیر شوهر دار) و چه کافر باشد، چه مسلمان.[2]
3. در صورت تکرار مساحقه، و جاری کردن حد، فتاوای فقها در این حکم متفاوت است که در این جا به چند نمونه اشاره می شود:
الف. احتیاط واجب این است که در دو مرتبه اول تعزیر شده و در مرتبه سوم حکم به حدّ می شود.[3]
ب. در صورت تکرار مساحقه و تکرار جاری شدن حدّ، بعد از هر بار مساحقه، مجازات مرتبه سوم، کشتن است.[4]
ج. اما برخی مجازات مرتبه چهارم، را کشتن می دانند.[5]
4. اگر قبل از این که بیّنه (شهادت چهار شاهد عادل) بر مساحقه اقامه شود، مساحقه دهنده و مساحقه کننده توبه نمایند، مشهور بین فقها این است که حدّ ساقط می شود.[6] اما بعد از قیام بیّنه، اگر توبه ای صورت گیرد، حدّ ساقط نمىشود.[7]
5. با اقرار و توبه، امام و حاکم مخیّر است در عفو (بخشش) و اقامه حدّ.[8]
اما، آیا برادر مساحقه دهنده بر مساحقه کننده برای ازدواج تا ابد حرام می شود؟
باید گفت: مساحقه با لواط فرق می کند و برادر مساحقه دهنده بر مساحقه کننده برای ازدواج، حرام ابدی نمی شود.
1. مساحقه، عملی شیطانى بوده و به این معناست که دو زن آلت تناسلی خود را به یک دیگر بمالند، و این کار، حرام است.[1]
2. هر گاه چهار شاهد عادل شهادت به مساحقه دادند، مساحقه ثابت میشود؛ و مجازات آن، صد ضربه شلاق به هر یک از دو زن است. چه محصنه (زن شوهردار) باشد یا غیر محصنه (زن غیر شوهر دار) و چه کافر باشد، چه مسلمان.[2]
3. در صورت تکرار مساحقه، و جاری کردن حد، فتاوای فقها در این حکم متفاوت است که در این جا به چند نمونه اشاره می شود:
الف. احتیاط واجب این است که در دو مرتبه اول تعزیر شده و در مرتبه سوم حکم به حدّ می شود.[3]
ب. در صورت تکرار مساحقه و تکرار جاری شدن حدّ، بعد از هر بار مساحقه، مجازات مرتبه سوم، کشتن است.[4]
ج. اما برخی مجازات مرتبه چهارم، را کشتن می دانند.[5]
4. اگر قبل از این که بیّنه (شهادت چهار شاهد عادل) بر مساحقه اقامه شود، مساحقه دهنده و مساحقه کننده توبه نمایند، مشهور بین فقها این است که حدّ ساقط می شود.[6] اما بعد از قیام بیّنه، اگر توبه ای صورت گیرد، حدّ ساقط نمىشود.[7]
5. با اقرار و توبه، امام و حاکم مخیّر است در عفو (بخشش) و اقامه حدّ.[8]
اما، آیا برادر مساحقه دهنده بر مساحقه کننده برای ازدواج تا ابد حرام می شود؟
باید گفت: مساحقه با لواط فرق می کند و برادر مساحقه دهنده بر مساحقه کننده برای ازدواج، حرام ابدی نمی شود.
[1]. مجلسی، محمدباقر، حدود و قصاص و دیات، ص 22، مؤسسه نشر الآثار الإسلامیة، قم، چاپ اول؛ بهجت، محمدتقی، جامع المسائل (للبهجة)، ج 5، ص 293، چاپ اول، قم.
[2]. بهجت، محمد تقی، جامع المسائل، ج5، ص 225، دفتر معظمله، قم، چاپ دوم، 1426ق؛ امام خمینی، تحریرالوسیله، ج 2، ص 470، م 9، مؤسسة دار العلم، چاپ اول، قم؛ شعرانی، شیخ أبو الحسن، ترجمه و شرح تبصرة المتعلمین فی أحکام الدین، ج2، ص 737، منشورات إسلامیة، تهران، چاپ پنجم، 1419ق؛ اما برخی بین محصنه و غیر محصنه در تازیانه زدن فرقی قائل هستند؛ مانند حضرت آیت الله خوئی:«اگر غیر محصنه (زن غیر شوهر دار) باشد، – چه مسلمان باشد و چه کافر – صد تازیانه به هر یک باید زد اما اگر محصنه (زن شوهردار) باشد، سنگسار می شوند»؛ خوئی، سید أبو القاسم، تکملة المنهاج، ص 40، م 194، نشر مدینة العلم، قم، چاپ 28، 1410ق.
[3]. تحریرالوسیلة، ج2، ص 471، م 12.
[4] تکملة المنهاج، ص 41، م 195.
[5]. مانند حضرت آیة الله بهجت: در صورت تکرار مساحقه و تکرار اقامه حدّ، در مرتبه چهارم به قتل مىرسانند صاحب مساحقه را، بنا بر احوط در عدم قتل در ثالثه.( جامع المسائل (للبهجة)، ج5، ص 293). و همچنین در: ترجمه و شرح تبصرة المتعلمین فی أحکام الدین، ج2، ص 737.
[6]. جامع المسائل (للبهجة)، ج 5، ص 293؛ تکملة المنهاج، ص 41، م 196؛ ترجمه و شرح تبصرة المتعلمین فی أحکام الدین، ج2، ص 737.
[7]. جامع المسائل (للبهجة)، ج 5، ص 293؛ تکملة المنهاج، ص 41، م 196؛ ترجمه و شرح تبصرة المتعلمین فی أحکام الدین، ج2، ص 737.
[8]. جامع المسائل (للبهجة)، ج5 ، ص 293.