پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
اگر سفرهاى دانشجویان [یا طلاب علوم دینی] بهگونهاى باشد که در خلال هر ده روز یک سفر تحصیلى دارند، با توجه به اینکه مسأله سفر تحصیلى مبنى بر احتیاط (جمع بین نماز تمام و شکسته و جمع بین روزه گرفتن و قضا کردن آن بعد از ماه رمضان) است، مىتوانند در این مسأله با مراعات الأعلم فالأعلم، به مجتهد جامع الشرایط دیگرى رجوع نمایند..[2]
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
چنانچه مدت ماندن شما در شهر محل تحصیل یا محل کار مدت خاصی باشد پس حکم آنجا طبق جدول زیر است:
1. اگر در ماه حد اقل 22 روز کامل در آنجا بمانید و این امر برای یک سال و نیم یا بیشتر باشد آنجا مَقَرّ شما است و حکم وطن را دارد.
2. اگر در ماه حد اقل 15 روز کامل در آنجا بمانید و این امر برای سه سال یا بیشتر باشد آنجا مَقَرّ شما است و حکم وطن را دارد.
3. اگر در ماه حد اقل 7 روز کامل در آنجا بمانید و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مَقَرّ شما است و حکم وطن را دارد.
4. اگر در ماه حد اقل 22 روز و هر روز 12 ساعت در آنجا بمانید و این امر برای سه سال یا بیشتر باشد آنجا مَقَرّ شما است و حکم وطن را دارد.
5. اگر در ماه حد اقل 15 روز و هر روز 12 ساعت در آنجا بمانید و این امر برای پنج سال یا بیشتر باشد آنجا مَقَرّ شما است و حکم وطن را دارد.
6. اگر در ماه حد اقل 20 روز و هر روز 8 ساعت در آنجا بمانید و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مَقَرّ شما است و حکم وطن را دارد.
7. اگر در ماه حد اقل 22 روز و هر روز 6 ساعت در آنجا بمانید و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مَقَرّ شما است و حکم وطن را دارد.
8. اگر هر سال یک چهارم آن را در آنجا بمانید و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد.
و اگر محل تحصیلتان یا محل کارتان با شهر محل سکونت فاصله شرعی دارد (44 کیلومتر رفت یا رفت و برگشت) در این صورت اگر به آنجا هر روز رفت و آمد می کنید و یا هر ماه حد اقل 10 روز این مسیر را طی می کنید و این رویه برای شش ماه یا بیشتر است شما کثیر السفر هستید و در تمام سفرهایتان نماز تمام و روزه صحیح است و اگر عدد و یا روزهاى مسافرت شما در ماه هشت یا نه باشد ـ بنابر احتیاط واجب ـ در همه سفرها باید هم شکسته بخوانید و هم تمام ، و اگر کمتر از این باشد نماز شکسته است ، البته حکم مذکور در صورتى است که محل تحصیل یا محل کار مَقَرّ شما نشده باشد پس چنانچه مَقَرّ شما شد ، حکم کثیر السفر در صورتی ثابت می شود که فاصله بین شهر شما و شهر محل تحصیل 44 کیلومتر یا بیشتر باشد.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
چنانچه حداقل یک سال (12 ماه) در آن محل اقامت داشته باشید و یا هفتهای سه روز در آن محل اقامت داشته باشید و حداقل 2 سال ادامه داشته باشد حکم وطن را دارد و نمازتان در آن محل کامل است.
دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
افراد دانشجو اگر در مدت طولانی مثل سه الی چهار ماه و بیشتر برای این شغل به صورت همه روزه یا هر هفته یک روز یا بیشتر یا هر ده روز یک بار سفر می نمایند، روزه آنها صحیح و نمازشان تمام است.
حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
یکی از مواردی که وطن میباشد، محلی است که یک نفر برای مدت طولانی، مثلاً چند سال در آن زندگی میکند؛ مثل محل تحصیل. عرفا به چنین دانشجو یا طلبهای مسافر نمیگویند و به همین دلیل، محل تحصیل وی، برای او وطن محسوب میگردد. با این فرض برای شما شهر تهران وطن محسوب شده و نماز و روزهی شما در تهران کامل و صحیح است.
لینک به سایت استفتائات
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
اگر سفرهاى دانشجویان [یا طلاب علوم دینی] بهگونهاى باشد که در خلال هر ده روز یک سفر تحصیلى دارند، با توجه به اینکه مسأله سفر تحصیلى مبنى بر احتیاط (جمع بین نماز تمام و شکسته و جمع بین روزه گرفتن و قضا کردن آن بعد از ماه رمضان) است، مىتوانند در این مسأله با مراعات الأعلم فالأعلم، به مجتهد جامع الشرایط دیگرى رجوع نمایند..[2]
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
چنانچه مدت ماندن شما در شهر محل تحصیل یا محل کار مدت خاصی باشد پس حکم آنجا طبق جدول زیر است:
1. اگر در ماه حد اقل 22 روز کامل در آنجا بمانید و این امر برای یک سال و نیم یا بیشتر باشد آنجا مَقَرّ شما است و حکم وطن را دارد.
2. اگر در ماه حد اقل 15 روز کامل در آنجا بمانید و این امر برای سه سال یا بیشتر باشد آنجا مَقَرّ شما است و حکم وطن را دارد.
3. اگر در ماه حد اقل 7 روز کامل در آنجا بمانید و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مَقَرّ شما است و حکم وطن را دارد.
4. اگر در ماه حد اقل 22 روز و هر روز 12 ساعت در آنجا بمانید و این امر برای سه سال یا بیشتر باشد آنجا مَقَرّ شما است و حکم وطن را دارد.
5. اگر در ماه حد اقل 15 روز و هر روز 12 ساعت در آنجا بمانید و این امر برای پنج سال یا بیشتر باشد آنجا مَقَرّ شما است و حکم وطن را دارد.
6. اگر در ماه حد اقل 20 روز و هر روز 8 ساعت در آنجا بمانید و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مَقَرّ شما است و حکم وطن را دارد.
7. اگر در ماه حد اقل 22 روز و هر روز 6 ساعت در آنجا بمانید و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مَقَرّ شما است و حکم وطن را دارد.
8. اگر هر سال یک چهارم آن را در آنجا بمانید و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد.
و اگر محل تحصیلتان یا محل کارتان با شهر محل سکونت فاصله شرعی دارد (44 کیلومتر رفت یا رفت و برگشت) در این صورت اگر به آنجا هر روز رفت و آمد می کنید و یا هر ماه حد اقل 10 روز این مسیر را طی می کنید و این رویه برای شش ماه یا بیشتر است شما کثیر السفر هستید و در تمام سفرهایتان نماز تمام و روزه صحیح است و اگر عدد و یا روزهاى مسافرت شما در ماه هشت یا نه باشد ـ بنابر احتیاط واجب ـ در همه سفرها باید هم شکسته بخوانید و هم تمام ، و اگر کمتر از این باشد نماز شکسته است ، البته حکم مذکور در صورتى است که محل تحصیل یا محل کار مَقَرّ شما نشده باشد پس چنانچه مَقَرّ شما شد ، حکم کثیر السفر در صورتی ثابت می شود که فاصله بین شهر شما و شهر محل تحصیل 44 کیلومتر یا بیشتر باشد.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
چنانچه حداقل یک سال (12 ماه) در آن محل اقامت داشته باشید و یا هفتهای سه روز در آن محل اقامت داشته باشید و حداقل 2 سال ادامه داشته باشد حکم وطن را دارد و نمازتان در آن محل کامل است.
دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
افراد دانشجو اگر در مدت طولانی مثل سه الی چهار ماه و بیشتر برای این شغل به صورت همه روزه یا هر هفته یک روز یا بیشتر یا هر ده روز یک بار سفر می نمایند، روزه آنها صحیح و نمازشان تمام است.
حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
یکی از مواردی که وطن میباشد، محلی است که یک نفر برای مدت طولانی، مثلاً چند سال در آن زندگی میکند؛ مثل محل تحصیل. عرفا به چنین دانشجو یا طلبهای مسافر نمیگویند و به همین دلیل، محل تحصیل وی، برای او وطن محسوب میگردد. با این فرض برای شما شهر تهران وطن محسوب شده و نماز و روزهی شما در تهران کامل و صحیح است.
لینک به سایت استفتائات